پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» عنوان کرد:

پیام رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه چیست!؟

چندی است که خبرهای زیادی پیرامون برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در آب های بین المللی مطرح شده است و توجهات زیادی را نیز به خود جلب کرده است. بر اساس اعلام مقامات نظامی کشورمان، سه کشور روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران به‌زودی در دریای عمان با یکدیگر رزمایش دریایی برگزار می‌کنند.

چندی است که خبرهای زیادی پیرامون برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در آب های بین المللی مطرح شده است و توجهات زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

به گزارش تابناک، بر اساس اعلام مقامات نظامی کشورمان، سه کشور روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران به‌زودی در دریای عمان با یکدیگر رزمایش دریایی برگزار می‌کنند.

در همین زمینه، سردار سرتیپ قدیر نظامی رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته گفت: رزمایش‌های مشترک با دیگر کشورها را آغاز کرده‌ایم و به ‌زودی برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین به عنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد.

در همین رابطه پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین پرداخته و نوشته است: سیاست های هرج و مرج طلبانه ترامپ در منطقه نفتی خلیج فارس منجر به تغییر محاسبات استراتژیک در درون و اطراف این منطقه شده است. اسرائیل ممکن است به دفاع از عربستان کمک کند و روسیه و چین نیز می توانند حامی ایران باشند.

چندی پیش سرگئی لاوروف که در مؤسسه «والدای» سخن می‌گفت، با بیان ادامه همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام کرد که دو کشور به همراه چین در حال آماده شدن برای برگزاری یک رزمایش ضدتروریستی در اقیانوس هند هستند.

وی منطقه را یک «میدان پرخطر» توصیف کرد و گفت: باید به طرح ایران درباره صلح و امید در خلیج (فارس) توجه بیشتری شود.

پیام رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه چیست!؟

از سوی دیگر، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین نوشت چین قصد دارد نیروهای حفاظت از صلح و ضد دزدی دریایی خود را به رزمایش مشترک با ایران و روسیه اعزام کند.

ساوت چاینا در مطلبی خاطر نشان کرده است برخی از این نیروها عمدتا در آبهای سومالی فعالیت می کرده اند و ماموریت آنها مبارزه با دزدان دریایی و حراست از صلح بوده است.

بنا به این گزارش، پیش بینی می شود ناوگانی متشکل از این نیروها در رزمایشی که با ایران و روسیه برگزار می شود، شرکت کنند.

«جو چن مینگ» کارشناس مسایل نظامی در پکن می گوید: اعزام نیروهای حافظ صلح، مبارزه با دزدان دریایی و کمک های انسان دوستانه به این رزمایش نشان می دهد که چین برای ماموریت های حفاظت از صلح ارزش فراوانی قایل است.

این در شرایطی است که وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای اعلام کرده است ارتش این کشور با دیگر کشورهای جهان همکاری های مشخص و مقرر دارد.

این کارشناس چینی تاکید کرد که تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس به نفع چین نیست این کشور برای تامین نفت و منابع انرژی مورد نیاز خود به خاورمیانه نیاز دارد.

وی گفت البته چین هرگز نمی خواهد به طور مستقیم وارد مناقشه بین آمریکا و ایران شود اما مشخصا برای برنامه های امنیتی و حفاظت از صلح و مبارزه با دزدان دریایی رزمایش هایی با کشورهای دیگر برگزار می کند.

روزنامه نوشته است اعزام نیروهای چین به منطقه برای برگزاری رزمایش مشترک با روسیه و ایران در شرایط حساسی انجام می شود و به هر صورت برای تقویت امنیت در گذرگاه های این منطقه با اهمیت است.

دیلی بیست در  ادامه این سوال را مطرح کرده که آیا برنامه رزمایش مشترک بخشی از استراتژی «دفاع پیشگیرانه» در برابر حمله احتمالی ایالات متحده به ایران است؟ این پیامی است که با دقت مخابره شده است. به نظر می رسد پیام عمده این رزمایش حمایت از ایران در شرایطی است که تهران تحتع فشار شدید آمریکا قرار دارد.

ایران می خواهد نشان دهد که ممکن است از نظر اقتصادی منزوی شود اما از نظر  سیاسی و نظامی قابل منزوی شدن نیست. چین و روسیه می خواهند همبستگی خود را نشان دهند در حالی که اکنون حداقل مخاطرات را در نظر دارند.

در میان مدت و درازمدت، اگر چین ، روسیه و ایران روابط خود را برای محافظت از منافع استراتژیک خود در اقیانوس هند ادامه دهند آنها یک سه گانه قدرتمند را تشکیل می دهند و روسیه رهبر این سه گانه خواهد شد.

مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس در ژوئیه امسال توسط مسکو معرفی شد. در این مفهوم پیش بینی شده است که یک کنفرانس بین المللی امنیت و همکاری در خلیج فارس برگزار شود که بعداً منجر به ایجاد یک سازمان امنیتی و همکاری در منطقه خواهد شد.

به طور کلی،  آمریکا با سیاست چرخش به شرق خود، موجبات نگرانی چین از تحرکات نظامی‌اش در دریای چین جنوبی را فراهم کرده است. همچنین آمریکا با تلاش برای توسعه طرح‌های گوناگون پیمان ناتو در اروپای نزدیک روسیه، باعث نگرانی و هشدارهای مکرر این کشور شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رزمایش سال گذشته این سازمان در اروپا اشاره کرد که بزرگ‌ترین تمرین نظامی این نهاد بین‌المللی بعد از پایان جنگ سرد بوده است.

از این رو اقدامات نظامی مشابه آمریکا در خصوص سه کشور ایران، روسیه و چین، موجبات نگرانی مشترک آن‌ها را فراهم کرده است. بنابراین آن‌ها می‌کوشند تا با انجام همکاری و تبادل با یکدیگر، این نگرانی را مرتفع نمایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان