اقتصاد در گذر زمان

از آتش گرفتن چاه نفت شماره ۱۳۱ آغاجاری تا اولین بازدهی کاهشی دلار پس از ۱۵ ماه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

30 مهر 1353، چاه نفت شماره 131 در آغاجاری طعمه حریق شد. دکل عظیم چاه بر اثر حرارت ذوب شد و اقدامات وسیع برای خاموش کردن شعله آتش آغاز گردید.

30 مهر 1374، نشریه «پترولیوم آرگوس» چاپ لندن نوشت «بیش از 100 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در منابع نفتی ایران اعلام آمادگی کردند» در این راستا مقامات شرکت ملی نفت ایران درخواست شرکتهای آمریکایی را رد کرده اند. همچنین در این روز، خط ترانزیت کالا از بندرعباس و چاه بهار به کشورهای آسیای میانه افتتاح شد.

30 مهر 1391،  مقامات تهران و واشنگتن، گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر توافق دو کشور برای مذاکره مستقیم هسته‌ای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کردند.

30 مهر 1392، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: اصلاح نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

30 مهر 1393،  با پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی، تنش ‌ها در عربستان سعودی افزایش یافته است. برخی از شاهزاده‌ های آل سعود اعتقاد دارند که النعیمی، وزیر نفت عربستان مسبب به‌ وجود آمدن این وضعیت است و به همین دلیل از ملک عبدالله خواسته‌ اند که وی را از این وزارتخانه اخراج کند.

30 مهر 1396، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی مقرر کردند که جلسات دادگاه درباره جرایم اقتصادی به‌صورت علنی برگزار و نام متهمان اقتصادی نیز در صورت تشخیص دادگاه منتشر شود.

30 مهر 1397، دلار در ماهی که سقف تاریخی را تجربه کرد، اولین بازدهی کاهشی پس از 15 ماه را نیز به نام خود رقم زد. در آخرین روز مهرماه، دلار به کانال 14 هزار تومانی بازگشت.

منابع:  موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان