از ۵ شرکت فرصت طلب جمعه سیاه چه می دانید؟

حتما عبارت جمعه سیاه را شنیده اید. روزی که برندها و فروشگاه با تخفیف های فوق العاده به استقبال مردم می روند

از 5 شرکت فرصت طلب جمعه سیاه چه می دانید؟

حتما عبارت جمعه سیاه را شنیده اید. روزی که برندها و فروشگاه با تخفیف های فوق العاده به استقبال مردم می روند. اما آیا از تاریخچه‌ی این روز چیزی می دانید؟ قدمت جمعه‌ سیاه در غرب به قرن نوزدهم باز می گردد و به نوعی یکی از آدابی است که پیش از فرا رسیدن سال نوی میلادی انجام می شود. هرچند که علت شکل گیری این روز چندان جذاب نیست اما در دنیای دیجیتال امروز رنگ و بوی هیجان انگیز و جذابی به خود گرفته است. در مقاله‌ی همه چیز در مورد  «بلک فرایدی»، بزرگترین روز حراج در دنیا! می توانید اطلاعات جامعی در مورد جمعه سیاه کسب کنید.

جمعه سیاه یک فرصت استثنایی

مردم جهان پشت در فروشگاه ها جمع می شوند تا از تخفیف های شگفت انگیز این روز استفاده کنند. هرچند که این رخداد تنها چند سال است که در ایران برگزار می شود اما طرفداران روز افزون آن بی صبرانه برای خرید در جمعه‌ سیاه لحظه شماری می کنند. طبق برآوردهای GlobalData مشتریان، سالانه طی هفته‌ی منتهی به این روز حدود 10 میلیون پوند خرید می کنند؛ رقمی که البته سالانه با افزایش هم رو به رو بوده است و باید گفت که بیشتر خریدها در آن به صورت آنلاین انجام شده. با چنین ذهنیتی، بسیاری از برندها با تخفیف های ویژه به استقبال این روز می روند و خود را برای خریدهای آنلاین جمعه‌ سیاه آماده می کنند. ما در ادامه‌ی این مطلب به ذکر بهترین حراجی های جمعه سیاه می پردازیم:

5 برند فرصت طلب

به لطف اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتباط با جامعه‌ی مخاطب بسیار ساده تر از پیش است. همین موضوع باعث شده تا شرکت ها برای پوشش این رخداد و افزایش خرید در جمعه سیاه بیشتر از همیشه به سمت فضای دیجیتال روی بیاورند. الی گشت در ادامه به بررسی رفتارهای جالب 5 برند در مورد جمعه سیاه می پردازد:

پاتاگونیا، برند تولید کننده‌ی پوشاک

پاتاگونیا، برند تولید کننده‌ی پوشاک در سال 2016 برای شرکت در این رخداد و افزایش خرید در جمعه سیاه ابتکار عمل جالبی به خرج داد. این شرکت، پویش «یک درصد برای زمین» اعلام کرد که تمامی درآمد حاصل از فروش (چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین) خود را صرف پاکسازی محیط زیست خواهد کرد. پاتاگونیا، توانست با این حرکت ارزش کسب و کار خود را به عددی بالغ بر 10 میلیون دلار برساند.

این کمپین که با هشتگ Loveourplanet#  اجرا شد، با موفقیت شگفت انگیزش همه را حیرت زده کرد. این پویش همچنین تلنگری به وجدان جامعه بود؛ چراکه می توانستند در عین این به نفع خودشان عمل می کردند، جهان را نیز به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند. مدیر این شرکت در این مورد گفته است: ما انتظار فروش 2 میلیون دلاری را داشتیم اما موفق شدیم 5 برابر بیش از انتظار ها درآمد کسب کنیم!

شرکت (REI) با یک هشتگ پا میدان گذاشت!

به نظرتان حرکت پاتاگونیا جالب بود؟ در سال 2015 شرکت REI مشتریان را تشویق کرد تا به جای آنکه در جمعه سیاه خرید کنند، مغازه ها را فراموش کنند و در عوض، به یک گردش عالی بروند. این برند در جمعه سیاه همه‌ی 12 هزار کارمندش را به مرخصی با حقوق فرستاد و تمام شعبه هایش را تعطیل کرد! هشتگ OptOutside# این شرکت، توسط 1٫4 میلیون نفر استفاده شد و توانست به رکورد بی نظیر 1٫2 میلیارد impression در شبکه های اجتماعی برسد! این ایده آنقدر فوق العاده بود که شرکت REI دوباره آن را در سال 2016 تکرار کرد.

جمعه سیاه یک فرصت عالی برای خرید

وزیر پای در روز پای سیاه!

(Pieminister: Black Pie Day)

وقتی صحبت از جمعه سیاه به میان می آید، حتی شرکت های کوچک هم می توانند با ایده های خوبشان جای خود را دل مردم پیدا کنند. این شرکت کوچک انگلیسی در ابتدا تنها قصد داشت تا ایده‌ی ساده ای مثل: «در ازای خرید هر پای، یکی رایگان دریافت کنید.» را پیاده کند اما کمی بعد این ایده تغییر کرد؛ به این صورت که آن ها تصمیم گرفتند به ازای سودشان به یک موسسه‌ی خیریه‌ی معروف حامی بی خانمان ها کمک کند.

در این فرآیند، کمپین نام روز پای سیاه (Black Pie Day) را به خود گرفت و این شرکت تعداد زیادی فروشگاه سیار به سراسر کشور فرستاد و اعلام کرد که سود مازاد فروش در جمعه سیاه را به پناهگاه های افراد بی خانمان تخصیص خواهد داد. آن ها توانستند  با سود ناشی از فروش در جمعه سیاه، مبلغ 3٫600 پوند برای خیریه جمع کنند و بعد از آن حقیقتا در جامعه اهمیت پیدا کردند. می توانید تصور کنید که در مقابل تخفیفی که می توانستند به مردم در این روز بدهند یا هر کار دیگری که باعث می شد پولشان را دور بریزند، این حرکت تا چه حد مفید بود.

انبوه رفت و آمد برای خرید

هوباب: یک جمعه‌ی روشن!

حتما شنیده اید که می گویند اگر می خواهید به اندازه‌ی کسی معروف شوید بهتر است با او مخالفت کنید! هوباب، یک سازمان خیریه در انگلیس است که کمپین های محیطی برگزار می کند و آن ها در سال 2016 برای روز جمعه سیاه تصمیم گرفتند برعکس باشند! مسئولین هوباب متوجه شدند که دو سوم مردم اصلا دوست ندارند خرید در جمعه سیاه را تجربه کنند و نیمی از همین تعداد، با موضوع کلی این رخداد موافق نیستند. از آن نگران کننده تر این بود که تقریبا نیمی از مردم پولشان را صرف خرید چیزهایی می کردند که اصلا لازم نداشتند! بلکه اجناسی را تنها به این دلیل  که شامل تخفیف می شدند خریده بودند. همچین 70 درصد افراد چیزهایی را می خریدند که هیچ وقت استفاده نمی کردند!

در برابر این وضعیت هوباب پویشی را به راه انداخت که در آن افراد می توانستند آخر هفته ها وسایل قدیمی را به هم قرض بدهند یا تغییر بدهند تا دوباره قابل استفاده شوند. اسم آن را هم جمعه های روشن گذاشتند که در مقابل جمعه سیاه قرار داشت.

بلک فرایدی، بهانه ای برای خرید

کارت ها در برابر انسانیت!

شرکت های کمی هستند که تصمیم می گیرند تا خودکشی تبلیغاتی کنند اما یک برند سرکش و عصیان گر تصمیم گرفت خلاف جریان خرید در جمعه سیاه شنا کند! (Cards Against Humanity) یک بازی کارتی است که برای این روز تصمیم گرفته 0٫01 دلار  (به عنوان جک) تخفیف بگذارد! آن ها حتی یک حرکت خطرناک تر هم برای این روز انجام دادند؛ تمام محصولاتشان را 5 دلار گران کردند!

با وجود اینکه آمازون برای اعمال چنین قیمتی در وب سایتش دو دل بود اما حرکت این شرکت بازی ساز مورد استقبال قرار گرفت و توجه افراد را به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی برانگیخت. شرکت (Cards Against Humanity) اعلام کرد این حرکت را به منظور مبارزه با مصرف گرایی انجام داده است.

مزایا و معایب جمعه سیاه

ما در این مقاله به ذکر 5 مورد از ایده های عجیب برای جمعه سیاه پرداختیم. به نظر شما شرکت های ایرانی تا چه توانسته اند از موقعیت فروش در این روز استفاده کنند؟ آیا جمعه سیاه الی گشت استقبال می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان