حقایقی جالب درباره مالدیو که هیچ کس نمی داند!

مالدیو یک کشور جزیره ای وسیع در اقیانوس هند همیشه مورد توجه غول های غواصی بود. تنوع زیست دریایی آب های اقیانوس هند، موقعیت جغرافیایی آن، ارتفاع صفر آن از سطح دریا مالدیو را جزو دسته مقاصد گردشگری خاص قرار داده است

حقایقی جالب درباره مالدیو که هیچ کس نمی داند!

مالدیو یک کشور جزیره ای وسیع در اقیانوس هند همیشه مورد توجه غول های غواصی بود. تنوع زیست دریایی آب های اقیانوس هند، موقعیت جغرافیایی آن، ارتفاع صفر آن از سطح دریا مالدیو را جزو دسته مقاصد گردشگری خاص قرار داده است. در این میان حقایق جالب مالدیو همواره انسان را شگفت زده کرده است. اگر آماده سفر به این جزایر زیبا و بکر هستید، چمدان خود را ببندید و تور مالدیو خود را از مجموعه الی گشت خریداری کنید.  اما قبل سفر به مالدیو حقایق جالبی از آن را هم مطالعه کنید تا شگفت زده تر شوید. همراه ما باشید.

حقایق جالب مالدیو

مالدیو، مسطح ترین کشور دنیا

مالدیو در رکورد های جهانی گینس (Guinness World Records) جایگاه برجسته ای دارد. این کشور  پائین ترین و شلوغ ترین کشور جهان با حداکثر ارتفاع 2٫4 متر از سطح دریا است. بالاترین نقطه جزایر مالدیو مربوط به جزیره ویلینگیلی (Villingili Island) با همین ارتفاع 2٫4 متر، پایین ترین نقطه روی سطح کره زمین است. از آنجا که این کشور در پایین ترین سطح کره زمین قرار دارد، همیشه نگران احتمال غرق شدن آن، به ویژه به دلیل تغییرات شدید در آب و هوا که به طور مداوم اتفاق می افتد، هستند.

تصویری از نوشیدنی های خوشمزه با طرح گل کنار ساحل مالدیو
رزرو تور مالدیو

حقایق جالب مالدیو: کوچک ترین کشور مسلمان جهان

مالدیو نه تنها کوچک ترین کشور آسیا بلکه کوچکترین کشور مسلمان جهان نیز است. قانون اساسی مالدیو که در سال 1997 نوشته شده است اعلام کرده است شهروندان آن باید مسلمان باشند. طبق این قانون اساسی پیروی از هر مذهب دیگری مجاز نیست.  این را به خاطر بسپارید که به عنوان یک کشور مسلمان، به هنگام حضور در اماکن عمومی لازم است که پوشش مناسبی در محل داشته باشید. آقایان و خانم ها باید توجه داشته باشند که زانو ها و شانه های آنها همیشه پوشیده است.

مالدیو مسطح ترین کشور جزیره ای جهان است

درصد نرخ با سوادی در جزایر مالدیو 98 درصد است

مالدیو کشوری است که می تواند با 98 درصد نرخ سواد میان بزرگسالان رتبه برتر را کسب کند. این مسئله افتخارآمیز است زیرا در سال 1978 این رقم 70 درصد بود. مردم مالدیو در 200 جزیره مختلف سکونت دارند. بنابراین ایجاد یک برنامه آموزشی مشخص کاری دشوار برای دولت بود. 35 درصد از ساکنان مالدیو زیر 18 سال سن دارند، بنابراین آموزش نقش مهمی در موفقیت آن ها ایفا می کند.

یونیسف (UNICEF) به مالدیو کمک کرد تا از سال 1978 به این ور برنامه آموزشی یکپارچه ایجاد کنند. مراکز منابع مدرس (Teacher Resource Centers) ساخته شدند که از فناوری مدرن روز به ویژه اینترنت برای اهداف آموزش از راه دور در جزایر مختلف استفاده می کنند. این امر همچنین به ایجاد یک برنامه آموزشی منسجم و ارتقا سطح آموزش نه تنها کودکان بلکه والدین که نقش مهمی در زندگی کودک دارند، گردیده است. نتیجه این فعالیت ها این بود که 100٪ کودکان در مدارس ابتدایی ثبت نام کردند. حتی نرخ فارغ التحصیلی به 99 درصد افزایش پیدا کرد.

از حقایق جالب مالدیو بالا بودن نرخ با سوادی است

از دیگر حقایق جالب  مالدیو: جلسه زیر آبی یک کابینه دولتی اولین بار در مالدیو صورت گرفت

برای کشور جزیره ای مانند مالدیو، تغییر شدید آب و هوا و افزایش سطح اقیانوس ها یک تهدید بزرگ است. تعدادی از جزایر به دلیل بالا رفتن آب های اقیانوس و ورود آنها به منابع آب شیرین خالی از انسان شده اند. برای جلب توجه به همین موضوع، محمد ناشید (Mohamed Nasheed) رئیس جمهور وقت مالدیو جلسه کابینه خود را در اکتبر 2009 به قعر اقیانوس منتقل کرد. رئیس جمهور به همراه 13 مقام دولتی خود به اعماق دریا شنا کردند تا تهدید هایی که مجمع الجزایر مالدیو با آن ها روبرو هستند را به توجه عموم برسانند. نکته دیگر این کار افزایش آگاهی مردم در مورد پروژه های پایداری بود که وی برای کاهش ردپای کربن در کل کشور در نظر داشت. این پروژه ها در مورد گردشگری پایدار، استراحتگاه های قابل تجزیه زیستی، به اضافه استفاده تمام منابع انرژی موجود در جزایر از جمله انرژی خورشیدی، انرژی آب و همچنین باد هستند.

تصویری از شن های سفید و آب های زلال لاجوردی جزایر مالدیو

مالدیو توسط یک شاهزاده تبعیدی شکل گرفت

مالدیو به دلیل قرار گرفتن در مسیر های تجاری همیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. افرادی که اولین بار این جزیره را استعمار کردند از هند آمده بودند. گرچه تاریخ دقیق آن مشخص نیست، اما تاریخ حدودی آن به 269 قبل از میلاد بر می گردد.

اگر به افسانه ها باور کنیم، در آن زمان هیچ دولتی نبود. فقط یک جمعیتی از انسان های صلح دوست که به پرستش خورشید و آب مشغول بودند در آنجا زندگی می کردند. گفته می شود که اولین امپراتوری واقعی در اینجا توسط سری سوروداسارونا آدیتیا (Sri Soorudasaruna Adeettiya) فرزند پادشاهی در هند تاسیس شد. پادشاه از پسرش بسیار عصبانی می شود و او را به مالدیو اعزام می کند. آن زمان جزایر مالدیو Dheeva Maari نام داشتند. فرزند شاه پادشاهی آدیتا (Adeetta Dynasty) را در مالدیو تأسیس کرد که به نام پادشاه خورشید نیز شناخته می شود.

این امپراتوری با ازدواج ملکه پادشاهی خورشید با شاهزاده پادشاهی قمری که از قوم کالینگا (Kalinga) بودند به پایان رسید.

از دیگر حقایق جالب مالدیو وجود 1190 جزیره در این منطقه می باشد

1190 جزیره در میان 26 آبسنگ های مرجانی از دیگر حقایق جالب مالدیو است!

از 1190 جزیره مالدیو، تنها 200 تا آن قابل سکونت هستند. 80 جزیره آن میزبان هتل ها و اقامتگاه های خصوصی و لوکس هستند. بقیه جزایر یا خیلی کوچک یا خیلی دور برای زندگی کردن هستند. علاوه بر این 99 درصد از 185 کیلومتر جزایر مالدیو را آب اقیانوس تشکیل می دهد. این به این معنی است که تعداد زیادی سایت های غواصی بالقوه برای کشف وجود دارد!

تصویری از گونه های دریایی آب های اقیانوس هند در مالدیو

پول و سکه مالدیو در گذشته های دور صدف بود

در دوران قرون وسطی مالدیو از صدف به عنوان ارز استفاده می کرد. بر روی بسیاری از سکه های این کشور شما هنوز هم تصویر صدف را به عنوان ادای احترام به گذشته این کشور خواهید دید. چه قدر بد که ما نمی توانیم از صدف برای پرداخت هزینه های تعطیلات خود استفاده کنیم! و گرنه همه ما تا الان در مالدیو سر می بردیم!

شنای لاک پشت در آب های تمیز اقیانوس هند در مالدیو

حقایق جالب پرچم مالدیو

پرچم مالدیو دارای نمادها و رنگهای نمادین مختلفی است. رنگ سبز برای صلح و نماینده درخت نارگیل است. یک هلال سفید در وسط پرچم قرار دارد که به عنوان نشان اسلام مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ قرمز نیز نماد خونی که در مبارزات خود برای پس گرفتن استقلال در طی دوران استثمار ریخته شد در پرچم به کار برده شد.

طوطی جزایر مالدیو به رنگ های زنده زرد، سبز و لاجوردی

در مالدیو برخی از جزایر توسط طبیعت دچار تغییر شکل می شوند. شن و ماسه سواحل جابجا می شوند و درنهایت توسط جریان های باد فصلی در طی باران های موسمی دوباره باز می گردند. برخی از شن و ماسه ها ناپدید می شوند و برخی توسط ماهی ها تولید می شوند. هر آن چه در این جزایر اتفاق می افتد هیچ شباهتی به محل زندگی کنونی ما ندارد. به همین دلیل حضور شما در این جزایر پر از شگفتی خواهد بود. اگر مایل هستید درمورد مالدیو بیشتر بدانید وب سایت رسمی توریسم مالدیو اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گذاشته است. اگر تجربه ای در زمینه سفر به جزایر مالدیو دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان