پیمانه اقتصادی؛

افزایش ۳۲ میلیارد دلار به ثروت کشور با کشف نام‌آوران

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش شد/ ارزش معاملات از ۱۶۲۴ میلیارد تومان فراتر رفت، بحران هنگ کنگ آسمان بورس‌های آسیایی را تیره کرد، کاهش قیمت سبد نفتی اوپک به ۶۱

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش شد/ ارزش معاملات از 1624 میلیارد تومان فراتر رفت، بحران هنگ کنگ آسمان بورس‌های آسیایی را تیره کرد، کاهش قیمت سبد نفتی اوپک به 61.98 دلار، وزیر نفت عمان از احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک خبر داد، تقاضا برای نفت در جهان افزایش می‌یابد، معادل نصف بودجه کل کشور معوقات مالیاتی داریم، طرح "گام" به زودی اجرا می‌شود و افزایش نسبی نرخ دلار در بازار ارز را در بر دارد.

افزایش 32 میلیارد دلار به ثروت کشور با کشف نام‌آوران

بیژن زنگنه در مراسم اعلام خبر کشف میدان نفتی نام‌آوران با اشاره به جزییات این مخزن، اظهار کرد: این مخزن دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است و  اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، نام آوران گذاشته‌ایم. وی با بیان این‌که این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشورند، گفت: مخزن کشف شده ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد و احتمال گسترش آن به سمت جنوبی مخزن وجود دارد.

به گفته وی، فعالیت‌های اکتشافی مربوطه از سال 1395 آغاز شد و با توجه به این‌که حدود ٣١ میلیارد بشکه اکتشاف‌های پیشین بوده است، حدود ٢٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت درجای کشور و ٢.٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می‌شود. وی با بیان این‌که این دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در ایران است، گفت: نخستین لایه بزرگ، لایه آسماری گچساران با ٥٤ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا بوده است. وزیر نفت با بیان این‌که میدان نام‌آوران در وسعت 2400 کیلومتر و عمق 3100 متر و با ضخامت نفت 80 متر یک مخزن به اندازه 53 میلیارد بشکه کشف شده است، اظهار کرد: قبلا در این منطقه میادین منصوری، سوسنگرد، آب تیمور، سپهر، جفیر و دارخوین را داشتیم که زیر این میادین لایه نفتی کشف شده بود. وی با بیان این‌که احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و شرقی نیز وجود دارد، گفت: با توجه به این‌که این نفت فشرده است با تکنولوژی فعلی، ذخیره بازیافت 2.2 میلیارد بشکه به تولید اضافه می‌شود و این در شرایطی است که ضریب بازیافت 53 میلیارد بشکه در هر یک درصد اضافه برداشت به معنای افزوده شدن 32 میلیارد دلار به ثروت کشور است.

بورس تهران سبزپوش شد/ ارزش معاملات از 1624 میلیارد تومان فراتر رفت

شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با تقویت 1148 واحدی در ارتفاع 303 هزار و 943 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 307 واحدی معادل 0.38 درصد در ارتفاع 81 هزار و 429 واحدی ایستاد و شاخص کل هم وزن با رشد 774 واحدی به کانال 86 هزار و 113 واحدی صعود کرد، شاخص قیمت هم وزن با تقویت 517 واحدی به سطح 57 هزار و 580 واحدی صعود کرد، شاخص آزاد شناور با افزایش 1747 واحدی رقم 353 هزار و 560 واحدی را نشان داد و شاخص بازار اول با افزایش 871 واحدی رقم 220 هزار و 761 واحدی و شاخص باازر دوم با رشد 2167 واحدی به ارتفاع 618 هزار و 745 واحدی صعود کرد. در نماد‌های خودرویی‌ها به روال چند وقت اخیر شاهد بیشترین گردش نقدینگی بودیم و حدود 147.6 میلیارد تومان ارزش معاملات این گروه ناشی از داد و ستد بیش از 401 میلیون برگه سهم طی 37 هزار و 975 نوبت بود. گروه شیمایی با ارزش معاملات 84.3 میلیارد تومانی وفلزات اساسی با 79.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که بیشترین نقدینگی را دراختیار داشتند. ارزش معاملات بورس تهران بالغ بر 1624.1 میلیارد تومان بود که از اد و ستد بیش از 3 میلیارد و 166 میلیون برگه سهم طی 313 هزار و 819 نوبت معاملاتی رقم خورد.

افزایش 32 میلیارد دلار به ثروت کشور با کشف نام‌آوران/ حداکثر قیمت مسکن در طرح اقدام ملی اعلام شد/ دلار و اونس، سکه را تا کانال 4 میلیون تومانی بالا بردند/ 70 درصد خودروسازی خصوصی تعطیل شد

بحران هنگ کنگ آسمان بورس‌های آسیایی را تیره کرد

در معاملات دیروز بورس‌های آسیایی بحران در هنگ کنگ باعث شد تا آسمان این بورس‌ها تیره و تار شود. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر منفی شدن بورس‌های آسیایی نگرانی‌ها نسبت به نتیجه گرفتن مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا بوده است. بر همین اساس، بورس هنگ کنگ بیشترین افت ارزش را در میان کشورهای آسیایی داشت و 2.4 درصد منفی شد، چون پلیس این کشور در شرق هنگ کنگ از گلوله جنگی علیه معترضین استفاده کرد. در بورس‌های اروپایی نیز شاخص یورو استاکس 50 بدون تغییر بود اما بورس آلمان 1.1 درصد افت کرد. شاخص MSCI که بزرگترین شاخص بورسی در آسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن محسوب می‌شود هم یک درصد ریخت. بورس چین هم 1.3 درصد کاهش یافت و بورس ژاپن هم به دلیل انتشار آمارهای ضعیف نسبت به کاهش سفارش کالاهای صنعتی در این کشور افت کرد.

کاهش قیمت سبد نفتی اوپک به 61.98 دلار

سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان با 34 سنت کاهش 61.98  دلار در هر بشکه فروخته شد. سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه، 62.32 دلار در هر بشکه معامله شده بود. بیشترین قیمتی که تاکنون برای سبد نفتی اوپک ثبت شده برابر با 74.04 دلار است که در 25 آوریل 2019 رقم خورد. این نوع نفت سال 2019 را با قیمت 52.14 دلار در هر بشکه آغاز کرد که کمترین قیمت آن از ابتدای امسال به شمار می‌رود. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

وزیر نفت عمان از احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک خبر داد

وزیر نفت عمان گفت کشورهای عضو اوپک و کشورهای تولیدکننده غیر اوپکی احتمالا توافق کاهش تولید را برای سال آینده تمدید می‌کنند؛ اما بعید است کاهش بیشتری صورت گیرد. محمد بن الرومحی گفت عمان از قیمت کنونی نفت راضی است که این قیمت برای اقتصاد خوب است. وی افزود از آنجایی که تنش‌های تجاری کم شده، تقاضا برای نفت در حال بهبود است.

مدیر «لوک اویل» روسیه هم از احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک خبر داد

وگیت الکپروف، مدیر ارشد اجرایی، شرکت روسی لوک‌اویل گفت انتظار می‌رود توافق کاهش تولید جهانی نفت تمدید شود. لوک‌اویل، دومین شرکت تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است.

تقاضا برای نفت در جهان افزایش می یابد

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت، در مورد رشد تقاضا برای نفت در جهان نگران نیست. وی در کنفرانسی در ابوظبی گفت: انرژی سبز، سرعت رشد بیشتری در آینده خواهد داشت، اما نفت و گاز طبیعی نیز به همان نسبت رشد خواهند کرد.

معادل نصف بودجه کل کشور معوقات مالیاتی داریم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وجود 210 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور خاطرنشان کرد: این مبلغ یعنی نصف بودجه کل کشور و باید پرسید چرا این مقدار از مالیات کشور معوق شده و چرا وصول نمی‌شود؟! دخالت‌هایی که بعضاً در بحث عدم وصول یا امهال مالیات می‌شود از ناحیه چه کسانی است و علت آن چیست؟! یا علت وجود قرارهای کارشناسی اجرانشده چیست؟! در بازرسی‌هایی که سازمان داشته، مطالبات قطعی داشتیم که به واحد اجرائیات رفته ولی اجرا نشده است. سازمان امور مالیاتی باید با این موارد برخورد جدی کند. باید بررسی کرد به چه علتی این پرونده‌ها چند سال معطل می‌شوند. درویشیان افزود: موضوع بعدی تعدیل مالیاتی است که بعضاً تا 60 درصد کاهش داده می‌شود. در اکثر این پرونده‌ها، علت این تعدیل‌ها، «تسریع» در وصول مالیات عنوان‌شده است. اینکه به دلیل تسریع در وصول مالیات، 60 درصد مبلغ مالیات نادیده گرفته شود، اصلاً قابل توجیه نیست.

حداکثر قیمت مسکن در طرح اقدام ملی اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشب مبنی بر این‌که آیا مشخص نشدن قیمت قطعی مسکن ملی باعث بالا رفتن قیمت آن از سوی سازندگان نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت مسکن ملی مشخص است و به هنگام انعقاد قرارداد با مردم اعلام می‌شود اما به صورت کلی حداکثر قیمت آنها متری 2.5 تا 3.5 میلیون تومان است که البته در کلانشهرها متفاوت بوده و قیمت مسکن ملی به هنگام عقد قرارداد با مردم مشخص می‌شود. اسلامی ادامه داد: در اکثر قریب به اتفاق کلانشهرها نیز قیمت نباید بیشتر از 3.5 میلیون تومان باشد. وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن گفت:‌ یکی از اهداف اصلی در این طرح شناسایی متقاضیان واقعی مسکن است تا بتوانیم زمین کافی در اختیار مردم قرار دهیم و آنها به خانه‌هایشان برسند.

افزایش نسبی نرخ دلار در بازار ارز

دیروز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11300 تومان از مردم خریداری و به قیمت 11400 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، 50 تومان گران‌تر بود. این در حالی است که دلار در بازار آزاد، 11450 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز گذشته، کمی افزایش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار ، به نرخ 12550 تومان از مردم خریداری و به قیمت 11650 تومان به متقاضی دریافت یوو فروخته شد.

دلار و اونس، سکه را تا کانال 4 میلیون تومانی بالا بردند

افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و رشد اندک نرخ دلار، از مهم ترین عوامل افزایش نرخ سکه و طلا در بازار دیروز بوده‌اند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز دوشنبه با رشد حدود 30 هزار تومانی نسبت به دیروز به قیمت چهار میلیون و 12 هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران نیز به قیمت چهار میلیون تومان ارزش‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز 2 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 300 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 840 هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این، در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام 18 عیار 408 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و 770 هزار تومان به فروش رسید.

طرح "گام" به زودی اجرا می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح "گام" امروز سه شنبه در شورای پول و اعتبار مطرح و پس از تصویب به بانک‌ها برای اجرا ابلاغ می‌شود. عبدالناصر همتی در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما، افزود: به این منظور به فرمولی رسیدیم به عنوان طرح "گام" مطرح و مخفف گواهی اعتبار مولد است. وی گفت: بر اساس این طرح برای تأمین نقدینگی واحد‌های تولیدی از طرف بانک‌ها گواهی با ضمانت عرضه می‌شود و تولید کنندگان می‌توانند این گواهینامه‌ها را در اختیار کسانی قرار دهند که مواد اولیه آن‌ها را تامین می‌کنند.

70 درصد خودروسازی خصوصی تعطیل شد

جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد شرکت‌های بخش خصوصی با افتی بزرگ در تیراژ مواجه و 70 درصد آنها (از حیث تعداد) نیز عملا تعطیل شده‌اند. بنا بر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت که به هفت ماه امسال مربوط می‌شود، کل تیراژ محصولات سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور تا پایان مهر، تنها 14 هزار و 982 دستگاه بوده است، حال آنکه خصوصی‌ها در هفت ماه سال گذشته بیش از 70 هزار دستگاه تولید داشتند و بنابراین، امسال و تا پایان مهر، متحمل افتی 80 درصدی شده‌اند. در آمار وزارت صمت، نام ده شرکت به‌ عنوان خودروسازان خصوصی منتشر شده که در این بین، هفت شرکت هیچ تولیدی در مهر امسال نداشته‌اند. با این حساب، عملا 70 درصد خودروسازی خصوصی کشور تعطیل شده و سه شرکت دیگر نیز با تیراژی بسیار اندک فعال مانده‌اند. /دنیای اقتصاد

منظور از بودجه دو سالانه چیست؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ​بودجه ما دو ساله نیست بلکه نگاه ما به بودجه دو ساله است، گفت: در واقع همه مصوبات ما یک ساله خواهد بود، اما در کنار آن پیش بینی از سال بعد صورت می‌گیرد. محمدباقر نوبخت افزود: با این حال در لایحه بودجه ارقام و پیش‌بینی‌های سال 1400 را هم به مجلس ارائه می‌کنیم یعنی نوع نگاهمان به درآمدها و مصارف دو ساله است، اما مصوبه‌ای که از مجلس می‌گیریم مانند سنوات گذشته بودجه سالانه است و بودجه یک سال را از مجلس مصوبه می‌گیریم. وی تاکید کرد: در واقع ​بودجه ما دو ساله نیست بلکه نگاه ما به بودجه دو ساله است که آن هم در جهت ابلاغیه مقام معظم رهبری بود که فرمودند شما نگاهتان را به جای یک ساله دو ساله بگیرید که با توجه به شرایط خاص کشور و تحریم‌های غیر منطقی بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان