موسیقی موتزارت برای هوش بچه مفید است؟

موسیقی دارای خواص عجیب و غریب زیادی است و حتی می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد اما آیا موسیقی کلاسیک می‌تواند بچه‌ها را باهوش کند؟ این باور وجود دارد که پخش آثار موتزارت در بارداری کودک را باهوش‌تر می‌کند اما هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که این موضوع را ثابت کند.

موسیقی موتزارت برای هوش بچه مفید است؟

موسیقی دارای خواص عجیب و غریب زیادی است و حتی می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد اما آیا موسیقی کلاسیک می‌تواند بچه‌ها را باهوش کند؟ این باور وجود دارد که پخش آثار موتزارت در بارداری کودک را باهوش‌تر می‌کند اما هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که این موضوع را ثابت کند.

پژوهش‌ها درباره اثر موتزارت بر هوش بچه

پدیده اثر موتزارت اولین بار در یک مطالعه در سال 1993 منتشر شد که نشان داد نوجوانانی که به قطعه سونات 1781 موتزارت گوش می‌دادند در آزمایش استدلال بهتر عمل می‌کردند. این مطالعه نشان داد که دانشجویان دانشگاهی که قبل از انجام آزمون سونات موتزارت را برای چند دقیقه گوش می‌دادند با سنجش مهارت‌های ارتباط مکانی بهتر از دانشجویانی که به این قطعه موسیقی گوش نداده بودند، عمل کردند.

گوش دادن بچه به موسیقی همراه پدر

آیا موسیقی موتزارت بچه را باهوش می‌کند؟

نتایج مطالعات اثبات شده بحث برانگیز است. بیشتر انتقادها از این یافته‌ها استدلال می‌کند که اثر موتزارت ناشی از برانگیختگی لذت است. به عبارت دیگر استدلال فضایی پیشرفته افراد به جای تاثیر اسرارآمیز موسیقی موتزارت بر مغز به دلیل لذت و قدرانی از موسیقی آنها کاهش یافته است.
خود دانشمندان اظهار داشتند که فعالیت اصلی گوش دادن به موسیقی در مناطقی از مغز که مربوط به استدلال فضایی هستند اثر میگذارد.
بیشتر بخوانید: تنظیم خواب نوزادان با موسیقی

اثر این باور چیست؟

گزارشی که در مجله Pediatrics منتشر شده است، می‌گوید مشخص نیست که مطالعه اصلی که در سال 1993 انجام شده به طور کلی فواید موسیقی را کشف کرده است یا خیر. آنها گفتند مطالعه قبلی در مورد بزرگسالان مبتلا به تشنج نشان می‌دهد ترکیبات موتزارت بیشتر از سایر آهنگسازان کلاسیک فرکانس تشنج را پایین می‌آورد. محققان می‌گویند احتمالا اثر پیشنهادی موتزارت روی مغز مربوط به ساختار آهنگهای اوست زیرا موسیقی موتزارت بارها و بارها خط ملودی را تکرار می‌کند.
به طور کلی در 40 مطالعه انجام شده در سراسر جهان به 3 هزار نفر مراجعه شده است. افرادی که موسیقی موتزارت، باخ یا به طور کلی موسیقی کلاسیک گوش می‌دادند نسبت به گروه دیگر بهتر عمل می‌کنند. به طور کلی توصیه می‌شود که همه به موتزارت گوش دهند اما نباید انتظار داشته باشند که توانایی شناختی‌شان تفاوت فاحشی پیدا کند.

گوش دادن نوزاد به موسیقی

فواید موسیقی برای بچه‌ها

به نظر می‌رسد موسیقی برای نوع خاصی از تفکر مغز است. پس از گوش دادن به موسیقی کلاسیک، بزرگسالان می‌توانند کارهای خاصی را با سرعت بیشتری انجام دهند مانند درست کردن پازل یا منبت کاری
چرا این اتفاق می‌افتد؟ مسیرهای موسیقی کلاسیک در مغز ما شبیه مسیری است که ما برای استدلال مکانی از آنها استفاده می‌کنیم.
با این حال یادگیری نواختن ساز می‌تواند تاثیر طولانی مدتی بر استدلال مکانی داشته باشد. در چندین مطالعه کودکانی که به مدت شش ماه درس پیانو آموختند شرکت کردند و توانایی حل معما و سایر کارهای فضایی تا 30 درصد بهبود پیدا کرد. محققان معتقدند آموزش موسیقی مسیرهای جدیدی را در مغز ایجاد می‌کند.
بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای تقویت هوش کودکان

چرا باید موسیقی کلاسیک گوش داد

موسیقی کلاسیک آثار آهنگسازانی چون باخ، بتهوون یا موتزارت است. این نوع موسیقی ساختار پیچیده‌ای دارد. نوزادان از 3 ماهگی می‌توانند این ساختار را انتخاب کنند. محققان فکر می‌کنند پیچیدگی موسیقی کلاسیک همان چیزی است که مغز را برای حل سریعتر مشکلات فضایی ترغیب می‌کند. بنابراین گوش دادن به موسیقی کلاسیک ممکن است تاثیرات متفاوتی نسبت به گوش دادن به انواع دیگر موسیقی داشته باشد. این به آن معنا نیست که انواع دیگر موسیقی خوب نیستند و به طور کلی موسیقی میتواند تاثیرات مثبتی بر روحیه ما بگذارد و یادگیری را آسان کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان