هم محبوب و هم موفق؛ عرض ادبی به دکتر محمود گلزاری

برای پاسداشت مکتوب دکتر محمود گلزاری، استاد و روانشناس پیشکسوت در گروه نخبگان خبرآنلاین

هم محبوب و هم موفق؛ عرض ادبی به دکتر محمود گلزاری

سالها پیش - اواسط دهه شصت- مجله رشد معلم ویژه نامه ای برای معلم شهید و مجاهد اهل دل، مرحوم مهدی نصیری لاری -شهید حادثه انفجار هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی- منتشر کرد و من که به اقتضای رفاقت پدر و رابطه خانواده ام به آن شهید بزرگوار دلبستگی و علاقه ای خاص داشتم به آن مجله توجه جدی پیدا کردم.
پدرم که مجله را به من داده بود گفت که سردبیر مجله یکی از دوستان مشترک ایشان و شهید نصیری است که به خاطر سابقه شاگردی اش در محضر آن شهید در سیرجان یک پرونده ویژه این مجله را به قدرشناسی و بزرگداشت او اختصاص داده است.    

بعدها که در سالهای آغازین دهه هفتاد حضور دکتر محمود گلزاری در برنامه های صدا و سیما به عنوان مهمان و کارشناس پررنگ تر شده بود دانستم که ایشان همان کسی است که سردبیر مجله رشد معلم بوده و افتخار انس و همراهی با شهید نصیری لاری را داشته است.
به مرور افتخار آشنایی نزدیک تر با ایشان را پیدا کردم و او هم به سائقه و سابقه دوستی پدرم با بزرگواری مرا با تفقد و لطفی پدرانه و برادرانه همراه شد که هنوز استمرار دارد.   
در میانه دهه هفتاد که ایده تأسیس "خانه روزنامه نگاران جوان" مطرح شد و آرام آرام سازمان و ساختار آن نهاد جریان ساز و مهم شکل گرفت، آقای دکتر گلزاری یکی از کسانی بود که به عنوان اعضای مؤسس و هیأت امنا بنیان گذار آن مجموعه بودند.
در آن مقطع ایشان با سابقه درخشان تعلیم و تربیت و جایگاه برجسته تخصص علمی و آکادمیک در حوزه روانشناسی و مشاوره به یک چهره مشهور و محبوب برای خانواده ها تبدیل شده بود.
یکی از توفیقات دکتر گلزاری ایجاد مؤسسه تخصصی خدمات مشاوره برای جوانان و خانواده ها بود که با اعتماد و اطمینان به رویکرد جامع دینی و علمی ایشان به سراغ آن مرکز می آمدند و استقبال گسترده ای از آن مؤسسه داشتند.  

راه اندازی انتشارات "رشد" و انتشار حجم بزرگی از کتابهای متنوع تربیتی نیز یکی از تجربه های موفق ایشان بود که بعدها با انتشار مجله "سپیده دانایی" تکمیل شد و این مجله نیز به صورت یک نقطه موفق در کارنامه ایشان درآمد.
در همه این سالها تجربه آقای دکتر گلزاری دو ویژگی قابل توجه داشته است؛ از یکسو در یک حوزه خاص محدود نشده و با جامعیت و فراگیری خاص و حرکت و تلاش چندبُعدی توان و قدرت خود را در عرصه های مختلف و متنوع آزموده است، و از سوی دیگر در فراز و نشیب های گوناگون از ارتباط های ایشان با برخی جریان های سیاسی و حاکمیتی تا پذیرش مسؤولیت اجرایی و رسمی معاونت وزارت ورزش و جوانان همواره از درگیر شدن در حاشیه ها پرهیز داشته و سابقه ای ستودنی و تحسین برانگیز برای خود رقم زده است.    

جمع کردن بین محبوبیت و شهرت با موفقیت اجتماعی و پیشرفت علمی بسیار دشوار است و به آسانی نمی توان کسانی را یافت که هم مشهور و محبوب باشند و هم از گردنه های نفس گیر چالشهای اجتماعی و سیاسی به سلامت بگذرند، ولی دکتر گلزاری هم موفق بود و هم محبوبیت داشت.  
اینک این استاد بزرگوار و شخصیت محترم بر قله ای ایستاده که حاصل کوششی طاقت فرسا برای پیمودن مسیر طولانی این کوه گران است؛ از کودکی و نوجوانی در شهری کوچک از استان کرمان تا همراهی آگاهانه با موج عظیم انقلاب اسلامی و گذراندن مراحل گوناگون زندگی عالمانه و حرفه ای و تخصصی.

امید آن که امثال ایشان فراوان باشند و سایه سار آثار و ثمرات حضورشان پایدار بماند. چنین باد.

* دکترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی بیروت

پاسداشت مکتوب دکتر محمود گلزاری در گروه نخبگان خبرآنلاین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان