دانشگاه خوارزمی میزبان همایش ملی رصدخانه‌های ایران

تهران- ایرنا- همایش ملی رصدخانه ‌های ایران برای آشنا شدن جامعه نجوم، از منجمان حرفه‌ای گرفته تا علاقمندان عمومی نجوم، با فعالیتهای رصدی جاری در کشور، برای نخستین بار در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.

دانشگاه خوارزمی میزبان همایش ملی رصدخانه‌های ایران

فرزان مومنی عضو هیات علمی دانشکده فیزیک و دبیر علمی همایش ملی رصدخانه های ایران در خصوص اهمیت رصدخانه ها در ایران گفت: رصدخانه ها در ایران باستان وجود داشته اند، اگر چه اطلاعات ما از جزئیات کار آنها کامل نیست، اما به ویژه در دوره اسلامی نقش پررنگ رصدخانه ها در ایران بسیار آشکار است و تقویم جلالی که پس از گذشت هزار سال از روزگار تدوین آن همچنان کار می کند گویای دقت رصدها در آن ایام است.
وی همچنین در خصوص هدف برگزاری این همایش اظهار داشت: همایش ملی رصدخانه های ایران که به میزبانی دانشگاه خوارزمی در تهران برگزار می شود، با هدف آشنایی جامعه نجوم، از منجمان حرفه‌ای گرفته تا علاقمندان عمومی نجوم، با فعالیتهای رصدی جاری در کشور برای نخستین بار برگزار می شود. امید است حضور منجمان رصدگر در این همایش برای گفتگو در موضوع رصد و ارائه فراورد تلاش‌ها در قالب مقالات و سخنرانی‌ها زمینه ساز فعالیت‌های رصدی هرچه بنیادی تر، عمیق تر و گسترده تر باشد و چه بسا از این طریق بستری نیز برای همکاری هر چه بیشتر رصدخانههای ایران در راستای ارتقاء نجوم رصدی در کشور فراهم آید.
دبیر علمی همایش در خصوص برنامه ریزی همایش ملی رصدخانه های ایران گفت: همایش در یک روز و در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی 27 آذر 98 در تهران در بخش های مختلف برگزار می شود.  در این بخش ها علاوه بر معرفی مقالات برگزیده، استادان برجسته دانشگاهی کشور نیز در راستای محورهای همایش به ایراد سخنرانی و بحث تخصصی خواهند پرداخت و به سوالات دانشجویان، پاسخ داده خواهد شد.
وی محورهای این همایش را  آسترومتری، نورسنجی، طیف سنجی، زمان سنجی و تقویم نجومی عنوان کرد.  
مومنی با اشاره به اینکه همایش در مراکز علمی  ISC و  RICeST نمایه خواهد شد، اضافه کرد: علاوه بر ارائه گواهی حضور به کلیه شرکت کنندگان در همایش، به همه مقالات پذیرفته شده گواهی ارائه مقاله داده خواهد شد.
دبیر علمی همایش انتظارات خود را حضور فعال و شرکت تمامی دانشجویان در کلیه مقاطع تحصیلی، پژوهشگران و علاقه‌مندان حرفه ای و آماتور در زمینه نجوم رصدی عنوان کرد و از آنان برای پربارتر شدن این همایش دعوت کرد.  
وی در پایان اظهار داشت:  علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت در همایش و نمایشگاه تخصصی و حمایت مادی و معنوی از همایش می توانند به سایت همایش ملی رصدخانه های ایران به نشانی nobs.khu.ac.ir  مراجعه کنند.

سعید توسلی استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه خوارزمی که دبیر اجرائی همایش ملی رصدخانه های ایران است،  هدف برگزاری این همایش را فراهم‌آوری زمینه‌ای برای آشنایی هرچه بیشتر رصدخانه‌های ایران با فعالیت‌های یکدیگر و ایجاد پیوند میان فعالیت آن‌ها و همچنین رونق‌بخشی به رصد حرفه‌ای به عنوان زیربنای نجوم از طریق فراهم نمودن بستری برای ارائه مقالات در این زمینه عنوان نمود.

 وی پیرامون همایش پیش رو اظهار داشت: در دهه اخیر، با پیشرفت علوم کامپیوتر و ابزارهای نجومی، شاهد اکتشافات شگفت انگیزی در عرصه نجوم توسط منجمان و کیهان‌شناسان بوده ایم که از مهمترین آن می توان، به کشف انبساط شتابدار عالم، رصد و تایید امواج گرانشی و همچنین ثبت اولین تصویر از سیاهچاله در تاریخ، نام برد. علاوه براین اکتشافات تاثیرگذار، کسب جایزه نوبل در سال 2011 و 2019 پیرامون انرژی تاریک و سیارات فراخورشیدی، نشان از جایگاه ویژه نجوم در میان علوم فیزیک است.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت علم نجوم در عصر حاضر و همچنین مشتاقان و علاقمندان این عرصه در کشور، همایشی تحت عنوان "همایش ملی رصدخانه های ایران" به میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار خواهد شد. در این همایش یک روزه، افراد متخصص پیرامون عملکرد رصدخانه ها و فعالیتهای حرفه ای قابل اجرا، به سخنرانی و تبادل نظر خواهند پرداخت. این رویداد، فرصتی مناسب برای علاقمندان نجوم، علی الخصوص رصدگران است، تا با برنامههای کنونی و آینده رصدخانه ها آشنا شوند.
 توسلی اضافه کرد: تاکنون جلسات زیادی با حضور بعضی از اعضای کمیته های علمی و اجرائی در محل دبیرخانه همایش برگزار شده که عمده مسائل و مصوبات این جلسات تعیین محورهای همایش، زمان و مکان برگزاری و همچنین راهکارهای انتشار فراخوان بوده است.
وی همچنین در خصوص محورهای این همایش تصریح کرد: محدودیتی در رشته ها و گرایش های مختلف برای ارسال مقاله به این همایش وجود ندارد و علاقه مندان و متخصصان رصد حرفه ای و آماتور می توانند حتی بدون ارائه مقاله در این همایش شرکت کنند.
دبیر اجرایی همایش ملی رصدخانه های ایران با بیان اینکه تاکنون فراخوان همایش به بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی ارسال شده و تبلیغات زیادی از طریق فضای مجازی صورت گرفته است، اظهار داشت: از تمامی اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان در رشته ها و گرایش های مختلف نجوم رصدی برای شرکت در این همایش دعوت کرد.
 توسلی همچنین تأکید کرد: این همایش 27 آذر ماه 98 در سال ابوریحان دانشگاه خوارزمی تهران برگزار می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان