۲۲ علت رایج دل درد بعد از خوردن غذا + درمان‌های دارویی و گیاهی

دل درد بعد از خوردن غذا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند پرخوری، بیماری سلیاک، مشکلات معده و ... پدیدار شود. برای درمان این عارضه می‌توان از گیاهان دارویی مانند بادرنجبویه، زیره، زنجبیل و ... استفاده کرد.

دل درد بعد از خوردن غذا

 

ستاره ؛ سرویس سلامت - بسیاری از افراد بعد از خوردن غذا به یکباره دچار دل درد می‌شوند. دل درد بعد از خوردن غذا می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از این دلایل خطرناک بوده و برخی دیگر با اصلاح برخی عادات غذایی برطرف می‌شوند. در این مطلب از سایت ستاره شما را با علت‌ها و درمان‌های دارویی و گیاهی آن آشنا خواهیم کرد.


لینک‌های میانبر مطلب:


علت های دل درد بعد از خوردن غذا 

1. عادات بد در غذا خوردن

وقتی پرخوری می‌کنید یا سریع غذا می‌خورید، نمی‌توانید غذا را درست بجوید. در نتیجه دچار دل درد می‌شوید.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

بیشتر بدانید: 5 قدم برای شکستن یک عادت بد

 

2. حساسیت

حساسیت به برخی از غذاها مانند آلرژی و حساسیت به ماهی، شیر، بادام زمینی و ... می‌تواند باعث بروز دل درد بعد از خوردن غذا شود.

3. مشکلات گوارشی

اگر دستگاه گوارش نتواند غذایی خاص را هضم کند، دل دردی را بعد از مصرف آن حس می‌کنید.

4. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک در واقع حساسیت به گلوتن است. این بیماری پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار) است. این بیماری باعث درد شکم، فخ، یبوست یا اسهال مداوم، استفراغ، کاهش وزن، مدفوع چرب و کم رنگ می‌شود.

5. بیماری رفلاکس معده

درد بالای شکم ممکن است یکی از علائم رفلاکس معده باشد. به علت ضعیف شدن دریچه معده و مری، اسید معده وارد مری شده و موجب التهاب مری می‌شود.

6. سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر با علائمی نظیر دل درد، یبوست، اسهال، نفخ و گرفتگی عضلات بروز پیدا می‌کند و متأسفانه درمان قطعی ندارد.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

بیشتر بدانید: درمان سندروم روده تحریک پذیر به صورت گیاهی

 

7. زخم معده

زخم‌های دستگاه گوارش ممکن است بعد از خوردن غذا به خصوص غذاهای تند، سبب سوزش و درد شکم شوند. این بیماری با علائمی مانند حالت تهوع، مدفوع تیره رنگ یا خونی، سوءهاضمه، استفراغ، تغییر اشتها، درد قفسه سینه و از دست دادن وزن همراه است.

 

بیشتر بدانید: برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را باید رعایت کنید؟

 

8. سنگ کیسه صفرا

سنگ‌ کیسه صفرا به دلیل وجود کلسترول بالا در صفرا پدید می‌آید. بعد از خوردن غذاهای چرب صفرا ترشح شده و سنگ‌های صفرا به شکم فشار آورده و سبب دل درد می‌شوند.

9. بیماری پانکراتیت

بیماری پانکراتیت به دلیل التهاب لوزالمعده به وجود می‌آید. پانکراتیت حاد با علائمی نظیر درد بالای شکم بعد از خوردن غذا، تب، تهوع، استفراغ و حساسیت شکم بروز پیدا می‌کند.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

10. مسمومیت غذایی

یکی از علائم مسمومیت غذایی دل درد گرفتن بعد از صرف غذاست. سایر علائم شامل استفراغ، اسهال، کمبود انرژی و تب است.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

بیشتر بدانید: روش‌هایی برای درمان خانگی مسمومیت غذایی

 

11. داشتن اضافه وزن

اضافه وزن می‌تواند ریسک سوزش سردل و یا زخم معده را افزایش دهد.

12. خوارک های اسیدی

مورادی مانند آبمیوه، پنیر فرآوری شده و گوجه فرنگی، اسیدی بوده و می‌توانند باعث دل درد شوند.

13. نفخ معده

نفخ معده نیز می‌تواند باعث دل درد شود. نوشیدنی‌های قندی و غذاهایی نظیر پیاز، کلم و لوبیا می‌توانند باعث نفخ معده شوند.

 

بیشتر بخوانید: راه هایی برای کاهش و درمان نفخ شدید

 

14. غذاهای تند

فلفل حاوی کاپسایسین است. کاپسایسین ممکن است معده را تحریک کند و باعث دل درد شود.

15. سوء هاضمه

فرد می‌تواند پس از خوردن یا نوشیدن، دچار سو هاضمه و در نتیجه دل درد شود. غذاهای چرب، نوشیدنی‌های قندی و الکل باعث بدتر شدن سوءهاضمه می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: درمان خانگی سوء هاضمه با گیاهان دارویی

 

16. کافئین

کافئین یک محرک است که در چای و قهوه یافت می‌شود و می‌تواند معده را تحریک کند و باعث دل درد شود. پس بلافاصله بعد از غذا، چایی و قهوه مصرف نکنید.

17. ورم معده

ورم معده باعث التهاب معده شده و می‌تواند باعث درد معده، دل درد بعد از خوردن غذا، استفراغ و سوءهاضمه شود.

18. بیماری روده التهابی (IBD)

روده التهابی می‌تواند به گستره‌ای از علائم منجر شود و یکی از آن‌ها دل درد بعد از غذا خوردن است.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

بیشتر بخوانید: راه های درمان التهاب روده؛ درمان‌های طبیعی، دارویی و جراحی

 

19. پر کاری تیروئید

پرکاری تیروئید می‌تواند باعث مشکلاتی شود که ممکن است بر استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و قلب تأثیر گذارد. یکی از علائم پرکاری تیروئید، درد معده، دل درد و اسهال است. علائم دیگر ان شامل مشکل خواب، کاهش وزن و ضربان قلب سریع است.

20. استرس

 تاثیر استرس بر معده و دستگاه گوارش غیر قابل انکار است. استرس می‌تواند باعث عصبی شدن ماهیچه‌ها شود و در نتیجه درد و یا ناراحتی را در معده ایجاد کند. از این رو، استرس و اضطراب نقش مؤثری در ایجاد دل درد بعد از غذا خوردن دارد.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

21. یبوست

یبوست عاملی جدی برای دل درد بعد از خوردن غذاست. سختی دفع، درد شکم و نفخ نیز از علائم معمول یبوست است.

22. داروی فشار خون

داروهایی که برای درمان فشار خون استفاده می‌شوند، موجب عوارض جانبی نظیر یبوست و درد معده و دل درد می‌شوند.

 

درمان دل درد بعد از خوردن غذا با روش‌ های گیاهی

1. دمنوش زنجبیل

خواص زنجبیل برای معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار زیاد است. زنجبیل تسکین دهنده دستگاه گوارش است؛ اسید معده را مسدود کرده و باکتری‌های معده را نابود می‌کند. برای تهیه دمنوش زنجبیل، دو فنجان آب جوش را با چند تکه ریشه زنجبیل دم کنید. بهتر است بیست دقیقه پیش از ناهار یا شام دمنوش زنجبیل بنوشید.

2. گشنیز

 خواص گشنیز نیز در درمان دل درد موثر است. گشنیز مقوی معده، ضداسپاسم، ضد دل درد، ضدمیکروب، ضد قارچ، تقویت کننده قوای جنسی، هضم کننده غذا، صفراآور، آرام بخش، کاهش دهنده قندخون، کاهش دهنده چربی خون و کاهش دهنده فشارخون است.

3. چای بابونه

چای بابونه نه تنها برای تسکین دل درد بعد از غذا خوردن مؤثر است، بلکه برای آرام کردن اعصاب معده نیز عالی است. چای بابونه آرامش بخش است. از این رو، می‌تواند از بروز دل درد بر اثر استرس نیز جلوگیری کند. پس از خواص چای بابونه غافل نشوید.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

4. عرق زنیان

 خواص عرق زنیان نیز باعث شده این ماده برای درمان دل درد موثر باشد. عرق زنیان برای افرادی که بعد از مصرف غذاهای سنگین و گوشتی دچار دل درد می‌شوند، مؤثر است.

5. چای رووبیوس

چای رووبیوس دارای فلاونوئیدهایی است که موجب کاهش و درمان دل درد می‌شود. چای رووبیوس به بهبود اسهال، حالت تهوع، ناراحتی معده، سوء‌هاضمه و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

6. میوه پاپایا

پاپایا میوه‌ای با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکاست. اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید پاپایا بخورید. پاپایا دارای آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم غذا کمک کرده و مانع از بروز دل درد می‌شود.

7. زیره

 خواص زیره سیاه در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش موثر است. زیره دارای خواص بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، ضد تشنج، ضد صرع، عرق آور، ضد سم، ضد صفرا، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم کننده غذا و ادرار آور بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به درمان دل درد بعد از خوردن غذا کمک می‌کند.

 

دل درد بعد از خوردن غذا

 

8. بومادران

از جمله خواص گیاه بومادران درمان ناراحتی معده، اسهال، دل درد، خونریزی معده، تنظیم قاعدگی زنان، اشتها آوری، نیرو بخش بودن و تسکین سوزش ادرار است.

9. هل

جویدن هل بعد از غذا به هضم و گوارش بهتر کمک می‌کند. هل پایین آورنده تب، تسکین دهنده درد رماتیسم، برطرف کننده ریفلاکس معده، تقویت کننده معده و روده، بهبود دهنده هضم غذا، تقویت کننده قلب و ضد نفخ است.

10. دارچین

دارچین باعث تسکین معده درد و حالت تهوع می‌شود. برای مصرف آن باید یک قاشق مرباخوری دارچین را به مدت 10 دقیقه در یک لیوان آب جوشاند و بعد نوشید.

دل درد بعد از خوردن غذا

 

11. نعنا

دمنوش نعنا برای درمان دل درد بعد از خوردن غذا مؤثر است. این گیاه به کاهش انقباضات معده و روده کمک می‌کند و باعث تسکین تهوع و درد معده می‌شود.

12. آلوئه ورا

آلوئه‌ورا گوارش را بهبود می‌بخشند. آب آلوئه‌ورا علائم رفلاکس معده را کاهش می‌دهد. آب آلوئه‌ورا با خاصیت ضدالتهابی‌اش تولید اسید را کاهش می‌دهد. پیش از وعده‌های غذایی نصف فنجان آب آلوئه‌ورا بنوشید.

دل درد بعد از خوردن غذا

 

13. سرکه سیب

خواص سرکه سیب به طرز شگفت انگیزی برای درمان مشکلات گوارشی مؤثر است. نوشیدن یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب و یک لیوان آب می‌تواند به سرعت سوزش سر دل را تسکین دهد.

14. شیرین بیان

مبتلایان به رفلاکس معده می‌بایست 15 دقیقه پیش از غذا، عصاره شیرین بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند. مصرف عصاره شیرین بیان 15 دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل درد بعد از خوردن غذا مؤثر است. پس از خواص شیرین بیان برای معده نیز غافل نشوید.

15. بادرنجبویه

بادرنجوبه گیاهی از خانواده نعناست که شباهت زیادی به نعنا دارد ولی دارای بوی متفاوت است. این گیاه ضد نفخ، ضد تب، ضد درد، ضد باکتری، ضدویروس تب‌خال، ضدهیستامین، ضد تب، ضد نفخ، آرام بخش، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم است.

16. جوش شیرین

جوش شیرین برای معده دردهای شدید توصیه می‌شود. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم بیافزایید و آن را بنوشید.

 

دل درد بعد از خوردن غذا


17. گلاب

برای رهایی از حالت تهوع و دل درد بعد از غذا خوردن، گلاب بنوشید. معجون گلاب و عسل بسیار توصیه می‌شود.

 

درمان دل درد بعد از خوردن غذا با دارو

با توجه به اینکه دلایل مختلفی باعث بروز دل درد می‌شوند، لازم است داروی مورد نیاز توسط پزشک تجویز شود. با این وجود تعدادی از این داروها عبارت هستند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها: برای درمان عفونت باکتریایی شامل مسمومیت غذایی
  • قرص‌های حساسیت
  • داروهای ضدافسردگی برای درمان نگرانی و استرس و تأثیر آن روی معده
  • قرص‌های غیراستروئیدی ضدالتهاب برای درمان PMS
  • قرص‌های ضد انگل

 

سخن پایانی

دل درد بعد از غذا خوردن ممکن است بر اثر عوامل زیادی رخ دهد؛ بنابراین، اگر زیاد دچار این حالت می‌شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. در غیر این صورت می‌توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید. آیا شما نیز گیاه یا دمنوشی را برای درمان دل درد می‌شناسید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سایت ستاره به اشتراک بگذارید. همچنین شما می‌توانید مطلب «درد معده؛ انواع درد شکم و معده، علائم و نحوه درمان» را نیز در سایت ستاره مطالعه کنید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان