نشست خبری؛مسئولان دانشگاهی از جشنواره تئاتر مونولوگ حمایت نمی‌کنند

یازدهمین جشنواره مونولوگ در حالی قرار است نیمه اول اسفندماه در دانشگاه هنر تهران برگزار شود که مسئولان این دانشگاه چندان توجهی به فعالیت‌های تخصصی کانون‌ها ندارد.

نشست خبری؛مسئولان دانشگاهی از جشنواره تئاتر مونولوگ حمایت نمی‌کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، ظهر امروز دانشگاه هنر تهران میزبان نشست خبری یازدهمین جشنواره تئاتر مونولوگ بود. در این نشست بیشتر گفته‌های برگزارکنندگان به عدم حمایت مسئولان دانشگاه و وزارت علوم برای برگزاری  رویدادی تخصصی اختصاص یافت.

مهران ماروسی، دبیر کانون در این نشست تعریفی از کانون نمایش دانشگاه هنر و تفاوت آن با دیگر کانون‌های نمایش ارائه داد که طبق آن کانون نمایش دانشگاه هنر کانونی تخصصی معرفی می‌شود که متولی برگزاری رویدادهای هنری است. این کانون در سال‌های اخیر جشنواره‌های مونولوگ و عروسکی دانشجویان را برگزار کرده است که به دانشجویان تئاتر منحصر نمی‌شود.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش با توجه به اینکه دانشگاه هنر موظف به تربیت متخصصان فرهنگی است، تأکید کرد: باید بودجه فرهنگی این دانشگاه فراتر از دیگر دانشگاه‌ها باشد.

او تصریح کرد: وزارت علوم می‌گوید بودجه فرهنگی سال جاری پایین است.

این دانشجو در اعتراض به این مسأله گفت: حیطه کاری دانشجویان هنر فرهنگی است و شرایط چندان مثبت نیست.

محمدحسین پور ایوبی، دبیر جشنواره با بیان تاریخچه‌ای از جشنواره مونولوگ که ریشه در رپرتواری دانشجویی داشته است، از تفاوت دوره یازدهم گفت. طبق گفته وی با توجه به اینکه شکل اجرایی مونولوگ در سال‌های گذشته، به سمت و سویی محدود رفته است، طبق مشورت با دانشجویان و اساتید در این دوره تلاش شده است تمرکز بر اَشکال اجرایی باشد.

وی افزود: تمام جشنواره از شکل برگزاری تا آثار، دانشجویی بوده است و ما هر سال دور هم جمع می‌شویم تا این رویداد برگزار شود. امسال هم در حوزه داوری از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بهره بردیم. مسئولان آنگونه که حق جشنواره است این رویداد را نمی‌بینند و ما با مشکل مالی روبه‌رو شده‌ایم در حالی که دانشجویان دانشگاه‌های دیگر برایشان این رویداد مهم است. اجرای صحنه‌ای و غیرصحنه‌ای، بداهه، اجرای مونولوگ بخش‌های این جشنواره است که طبق فراخوان در دو بخش صحنه‌ای تا 28 آبان‌ماه و بخش اجرا تا اوایل آذرماه پذیرفته می‌شود.

پورایوبی گفت: نیاز ما 60 میلیون بوده که شورای فرهنگی از رقم 20 میلیون گفته است که آن هم مشخص نیست پرداخت شود. وزارت هم هیچ مسئولیتی نسبت به جشنواره ما ندارد اما معاونت فرهنگی می‌تواند بودجه جشنواره را از وزارت طلب کند و ما خواهان حضور معاون فرهنگی وزارت بوده‌ایم.

محمدرضا بهرامسری، دبیر اجرایی از راه‌اندازی سایت جشنواره و رایزنی با دانشگاه‌های خارجی برای تبادل تجربه و حرکت به سوی بین‌المللی شدن گفت و تأکید کرد در حال تلاش برای برگزاری سمینارهای بین‌المللی با حضور اساتید خارجی است. برپایی اجراهای محیطی با همکاری دانشکده معماری نیز از دیگر ایده‌های دبیر اجرایی بود.

وی با ناراحتی از عدم موفقیت برای ملاقات رئیس دانشگاه گفت و از مدیر دانشکده سینما و تئاتر خواستار حمایت شد و از عسگری، مسئول برگزاری رویدادهای فرهنگی وزارت علوم دعوت کرد تا با حضور در دانشگاه هنر از فعالیت‌های این گروه دیدن کند.

دبیر جشنواره مونولوگ با اشاره به اینکه در شورای فرهنگی هیچ متخصص برگزاری جشنواره‌ها حضور ندارند گفت: با وجود مشکلاتی که برای ما وجود دارد در دانشگاه جشنواره هنرهای دیجیتال برگزار می‌شود که جوایز آن 142 میلیون تومان بود.

ابوالقاسم نجاری، دبیر هنری نیز در این نشست گفت: ما در مفهوم جشنواره بازنگری کردیم که این موضوع از خود واژه مونولوگ آغاز شد.

وی این مسأله را ناشی از آن دانست که نگاهی دم‌دستی به مونولوگ وجود دارد و آن را فرمی دسته دوم می‌دانند که گویا هیچ وقت به اجرای بزرگ منجر نمی‌شود.

وی گفت: طبق فراخوان هدف ما از مونولوگ بیان از جهان یک شخص نیست بلکه بیان جهانی بزرگتر است.

وی گفت: برای ما محتوا مهم نیست بلکه مهم نسبت تاریخی مونولوگ با فرم اجرایی است و اینکه در اکنون این فرم در حال چه عملی است.

یازدهمین جشنواره تئاتر مونولوگ با میزبانی دانشگاه هنر نیمه اول اسفندماه برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان