خبر تابناک اقتصادی تایید شد

افزایش قیمت بنزین منبع تامین کمک به ۱۸ میلیون خانوار + اینفوگرافی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: شرط رئیس جمهور برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین این بود که حتما همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عینا به مردم بازگردد.

افزایش قیمت بنزین منبع تامین کمک به 18 میلیون خانوار

تابناک اقتصادیاز ساعت صفر بامداد امروز (24 آبان) سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز کلید خورد و قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر 1500 تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه ای هر لیتر 3 هزار تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر 3500 تومان اعلام شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: شرط رئیس جمهور برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین این بود که حتما همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عینا به مردم بازگردد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 21 آبان ماه 1398 بود که مطلبی با عنوان "افزایش قیمت حامل های انرژی منبع تامین کمک به 18 میلیون خانوار؛ اثر این افزایش قیمت چیست؟" در سایت تابناک اقتصادی تهیه و منتشر شد.

در آن مطلب به سخنان رئیس جمهور روحانی مبنی بر کمک و حمایت از 18 میلیون خانوار ایرانی اشاره شد و بیان گردید که احتمالاً دولت با توجه به کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی خود در سال جاری، قصد دارد که منابع لازم جهت این حمایت را از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به خصوص بنزین تامین کند. موضوعی که در قانون بودجه سال 98 هم دیده شده بود.

در آن مطلب ذکر شده بود: "هر چند باز هم منبع تأمین درآمد مورد نیاز برای حمایت از 18 میلیون خانوار مشخص نیست، می توان گفت احتمالاً دولت قصد دارد که منابع این طرح را از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تأمین کند، چون بنا بر تبصره 14 قانون بودجه 98 بالغ بر 140 هزار میلیارد تومان منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی مصوب شده که بخشی از مصارف آن برای کمک نقدی و غیرنقدی قشرهای آسیب پذیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی در نظر گرفته شده است".

حالا بعد از گذشت سه روز از تهیه و انتشار مطلب فوق دولت از آغازین دقایق بامداد امروز مورخه 24 آبان ماه 1398 رسماً موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن را کلید زد.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از ساعت صفر بامداد امروز (24 آبان) سهمیه بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز به شرح زیر است:

قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر 1500 تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه ای هر لیتر 3 هزار تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر 3500 تومان.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز طی مصاحبه ای گفت: طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه صادر شد. وی افزود: دولت با وجود داشتن مجوز قانونی در 6 سال گذشته تنها 2 بار اصلاح قیمت بنزین را انجام داد و منابع حاصل از آن نیز عمدتا صرف حمایت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شد. نوبخت ادامه داد: شرط رئیس جمهور برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین این بود که حتما همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عینا به مردم بازگردد و اولین مرحله واریز این طرح حمایت معیشتی حداکثر تا ده روز آینده انجام خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان پرداخت به خانوارهای تک نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهار نفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان خواهد بود.

اینفوگرافی

افزایش قیمت بنزین هر چند مزایایی از جمله جلوگیری از مصرف بی رویه و قاچاق را به همراه دارد اما طبق پیش بینی های مرکز پژوهش های مجلس دارای آثاری چون افزایش نرخ تورم نیز خواهد بود.

شایان ذکر است طبق پژوهشی که در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر شده بود از مجموع 123 هزار میلیارد تومان بنزین، حدود 11 هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود 67 هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان