سفیر ایران در انگلیس: ایران نماد تمدن‌ سازی بشری در جهان است

لندن- ایرنا- سفیر ایران در انگلیس در حاشیه سمینار «فرهنگ و تمدن ایران» که عصر پنجشنبه در محل سفارت کشورمان در لندن برگزار شد، گفت: ایران یک منظومه فرهنگی عظیم است که آثاری برای بشر تولید کرده که به عنوان میراث تمدن بشری در دنیا مطرح است.

سفیر ایران در انگلیس: ایران نماد تمدن‌ سازی بشری در جهان است

«حمید بعیدی‌نژاد» در گفت‌ وگو با خبرنگاران ایرانی درباره اهمیت برگزاری این سمینار فرهنگی، افزود: زمانی که نام ایران شنیده می‌شود باید به تمام ابعاد آن توجه کرد. ایران کشوری است که 7 هزار سال در همین نقطه از دنیا همواره مستقر بوده و دوران های بسیار گوناگونی را گذرانده است.

وی با اشاره به حمله اسکندر و مغول‌ها به ایران، تصریح کرد: ایران همواره تمدن ساز بوده و حتی وقتی مورد هجوم ویرانگر مهاجمین قرار گرفت، توانسته خود را بازیابی و بازسازی کند و کماکان بنیانگذار فرهنگ عظیمی شده که بخش‌های بسیار زیادی از دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی، گستره این تأ‌ثیرگذاری را به جنوب آسیا محدود ندانست و افزود:‌ کشورهای عربی، اسلامی، ترکیه تا یونان و رم در دوران‌های مختلف تحت تأثیر تمدن عظیم ایران قرار داشتند. بنابر این، ایران یک منظومه فرهنگی عظیم است که آثاری برای بشر تولید کرده که به عنوان میراث تمدن بشری در دنیا مطرح است.

سفیر ایران در لندن عنوان کرد: ما امروز افتخار این را داشتیم که برخی از این جنبه ها را به زبان اساتید برجسته به شهروندان انگلیسی معرفی کنیم.

سمینار یکروزه «شناخت فرهنگ و تمدن ایران» روز پنجشنبه با حضور دیپلمات‌های مقیم انگلستان و اعضای جامعه اقتصادی، تجاری، دانشگاهی و حقوقی انگلیس، در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن برگزار شد.

شرکت کنندگان در این سمینار که به اهتمام «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن برگزار شد، با گوشه هایی از فرهنگ، هنر، دین و تمدن ایران آشنا شدند.

خانم «وستا سرخوش» از موزه بریتانیا (بریتیش میوزیوم) در این سمینار، مطالبی را در خصوص «سکه های ایرانی به عنوان منبع اولیه شناخت تاریخ، فرهنگ و مذهب ایران» بیان کرد. پس از او «جان کورتیس» از همین موزه به سخنرانی در موضوع «تاریخ ایران باستان و تعاملات امپراتوری ایران با امپراطوری های بین النهرین، یونان و رم» پرداخت و «مارک استفنسون» هم در ادامه این رویداد، درباره «اهمیت موسیقی ایرانی در دنیای جدید» سخن گفت.

در ادامه برنامه، «ریچارد دالتون» سفیر اسبق انگلیس در تهران و قائم مقام رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در زمینه تجربه اقامتش در ایران مطالبی را ارائه کرد. سپس دکتر «کریستین فان رویمبک» استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کمبریج درباره اینکه «چرا ایرانی ها به ادبیات و شعر علاقه دارند» سخن گفت و در پایان «جین لوئیسون» بحث «عرفان و تاثیر آن روی موسیقی و ادبیات ایران» را مورد بررسی قرار داد.

سفیر ایران در رابطه به این رویداد گفت: به رغم آنکه رسانه های بین المللی و انگلیسی در اینجا زیاد در مورد ایران صحبت و مطالب زیادی منتشر می کنند، اما بازآشنایی با عمق فرهنگ و تمدن ایران کم است و هر چقدر ما در مورد تاریخ و تمدن ایران صحبت کنیم نیاز است که این برنامه ها در سطوح مختلف برگزار شود.

وی افزود: ما خوشحال هستیم که در برنامه امروز از دیپلمات های مقیم لندن از کشورهای مختلف، جامعه تجاری، اقتصادی، از دانشگاه ها و افرادی که در حوزه ایران علاقه‌مند هستند در این جلسه شرکت داشتند.

بعیدی نژاد گفت:‌ شش نفر از محققین و مدرسین تاریخ و ادبیات ایران در این جلسه در مورد تاریخ ، فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی و مبانی عرفان ایرانی صحبت کردند، که تمام آنها از اساتید به نام انگلیسی هستند که ده‌ها سال است در مورد فرهنگ و تمدن ایران تحقیق و تدریس می‌کنند.

وی افزود:‌ تا آنجا که مدعوین به ما اطلاع دادند این سمینار، بسیار مورد توجه افراد انگلیسی قرار گرفت. بخش مربوط به اجرای زنده موسیقی نیز برای آنها خیلی از مسائل را جلوه‌گر کرد که این موسیقی، فرهنگ و تاریخ در یک گستره 7 هزار ساله، حرف های زیادی برای دنیا داشته و دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان