چالش جدی تقاضای نفت برای اوپک در ۲۰۲۰

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود نوشت کشورهای ائتلاف اوپک+ با چالشی بزرگ در ۲۰۲۰ مواجه هستند چون انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام آنها به شدت کاهش یابد.

چالش جدی تقاضای نفت برای اوپک در 2020

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش با رقابتی شدید در 2020 روبه‌رو هستند. به این ترتیب نشست ماه آینده این گروه از تولیدکنندگان نفت ضرورت پیدا می کند.

 این آژانس که مقر آن در پاریس است در گزارش ماهانه خود نوشت کشورهای ائتلاف اوپک+ با چالشی بزرگ در 2020 مواجه هستند چون انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام آنها به شدت کاهش یابد.

 آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می زند رشد عرضه تولید کنندگان غیر اوپک سال آینده 2.3 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این آژانس به آمریکا، برزیل، نروژ و گویان اشاره داشت. تولید کشورهای غیر اوپک در 2019 ، 1.8 میلیون بشکه در روز بود.

 در حالی که عرضه نفت آمریکا 145 هزار بشکه در روز در ماه اکتبر افزایش یافته، به نظر می رسد کاهش فعالیتی که در سال جاری آغاز شده ادامه یابد چون شرکت ها دستورالعمل سرمایه خود را در اولویت قرار می دهند.

 آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند تقاضا برای نفت خام اوپک در 2020 ،  8.9 میلیون بشکه در روز خواهد بود که یک میلیون بشکه در روز کمتر از تولید فعلی این گروه صادر کننده است.

 بازگشت ظرفیت تولید عربستان پس از حمله های چهاردهم سپتامبر به تاسیسات نفتی این کشور 1.4 میلیون بشکه در روز از  1.5 میلیون بشکه افزایش عرضه نفت در اکتبر را تشکیل می دهد.

 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد با عرضه قریب‌الوقوع سهام آرامکو در بورس و نیاز عربستان به تامین بودجه دولت، ریاض انگیزه کافی برای حمایت از قیمت نفت دارد.

 شرکت نفت دولتی آرامکو در هفدهم نوامبر فروش سهام خود را در بورس آغاز می کند که بین 20 تا 40 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

 این آخرین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی قبل از مذاکرات پنجم و ششم دسامبر بین کشورهای عضو اوپک و متحدان آنها به رهبری روسیه بود . هدف از این نشست، تصمیم‌گیری در مورد کاهش تولید نفت با هدف حمایت از قیمت و متعادل کردن بازار است.

 این آژانس پیش بینی خود را برای رشد تقاضای نفت جهان در 2019 و 2020 به ترتیب یک میلیون و 1.2 میلیون بشکه در روز اعلام کرد ولی گفت که در این پیش بینی تأثیر عوارض جنگ تجاری چین و آمریکا را محاسبه نکرده است.

 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اگر بخشی از این عوارض یا تمام آن در ماه‌های آتی برداشته شوند، رشد اقتصاد جهان و رشد تقاضای نفت افزایش قابل توجهی خواهند داشت ولی این افزایش سریع اتفاق نمی افتد.

 فعالیت ضعیف پالایشگاهی در 9 ماه اول سال باعث کاهش تقاضای نفت در 2019 برای اولین بار از 2009 شد. ولی تولید پالایشگاهی در سه ماهه چهارم و در سال 2020 افزایش خواهد یافت.

 42

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان