اختصاصی؛پیش‌بینی درآمد سالانه ۴۰هزار میلیارد تومانی با افزایش قیمت بنزین/ واریز ۵۵هزار تومان احتمالاً به حساب یارانه نقدی

بررسی های صورت گرفته در سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد، با اصلاح قیمت بنزین ماهیانه نزدیک به ۳۴۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود که این درآمد در حساب مشخص در خزانه واریز می‌شود.

اختصاصی؛پیش‌بینی درآمد سالانه 40هزار میلیارد تومانی با افزایش قیمت بنزین/ واریز 55هزار تومان احتمالاً به حساب یارانه نقدی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی‌های صورت گرفته در سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد از محل افزایش و اصلاح قیمت بنزین ماهیانه رقمی نزدیک به 3 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود، از سوی دیگر با توجه به طرح دولت برای کمک به 18 میلیون خانوار ایرانی به نظر می رسد رقمی بین 3 هزار تا 3 هزار و 100 میلیارد تومان در هر ماه برای این طرح به عنوان هزینه در نظر گرفته شده باشد.

یکی از ابهامات مطرح شده در خصوص محل واریز و نگهداری درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بحث واریز درآمد به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده است. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد، تا دو هفته قبل نیز نظر دولت بر واریز درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حساب هدفمندی یارانه‌ها بود این در حالی است که بر اساس یک طرح جدید کلیه درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین به یک حساب مشخص در خزانه واریز می شود.

گفتنی است بر اساس مصوبه سران قوا شرط اصلی افزایش قیمت بنزین این بود که تمامی درآمدهای حاصل از این سیاست به حساب خانوارهای غیرثروتمند واریز شود. بر این اساس این درآمد هیچگونه اتصالی به بودجه عمومی نداشته و برای کسری بودجه از درآمدهای مذکور استفاده نخواهد شد.

آنطور که اشاره شد بر اساس بررسی‌های انجام شده ماهیانه رقمی نزدیک به 300 میلیارد تومان مابه التفاوت از محل افزایش قیمت بنزین و کمک به 18 میلیون خانوار ایجاد می شود.

 بر اساس توافقات انجام شده مابه التفاوت ریالی که در سال به 3 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود بسته به مدل هایی که دولت تعریف می کند به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. نکته جالب توجه این که ممکن است با افزایش قیمت بنزین میزان مصرف عمومی در کشور کاهش پیدا کرده و به این ترتیب میزان درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز تا حدودی کاهش یابد که باید این موضوع را در بحث ما به التفاوت نهایی لحاظ کرد.

به گزارش تسنیم، پیگیری ها نشان می دهد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی موظف شده کلیه درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد را به حساب مشخص در خزانه واریز کرده و سازمان برنامه و بودجه نیز ارقام مربوط به کمک خانوار را برای واریز به حساب سرپرستان خانوار به وزارت رفاه تخصیص می دهد.

نکته مهم دیگر اینکه بحث واریز یارانه نقدی از کمک نقدی جدید دولت به 18 میلیون خانوار ایرانی جدا بوده و حتی این مبلغ نیز با همدیگر متفاوت می باشد. بر این اساس رویه جاری 26 مهرماه رقم مربوط به یارانه های نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و به احتمال زیاد بر بر اساس هماهنگی صورت گرفته در همان حساب و در زمان دیگر (احتمالا ابتدای ماه ) رقم مربوط به کمک نقدی به خانوارهای ایرانی واریز خواهد شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان