اجرای طرح‌های ترافیکی از رسیدن هوای تهران به هشدار جلوگیری کرد

تهران- ایرنا- روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با دفاع از طرح‌های ترافیکی اجرا شده در پایتخت اعلام کرد که ۱۰ روز ایستایی هوا نتوانست تهران را به وضعیت هشدار برساند.

اجرای طرح‌های ترافیکی از رسیدن هوای تهران به هشدار جلوگیری کرد

به گزارش روز جمعه روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پایتخت تا امروز جمعه (24 آبان‌ماه) در حالی 10 روز پیاپی سکون و ایستایی هوا را تجربه کرد که بر اثر برنامه‌های کنترل آلایندگی خودروها در دو سال اخیر، در هیچ روزی آلودگی هوا به وضعیت هشدار و شرایط «ناسالم برای همه» نرسید.

 این در حالی است که اکثر شهرستان‌های استان تهران که حجم تردد خودروها در آنها به مراتب کمتر از تهران است، وضعیتی نامناسب‌تر از کلانشهر تهران را تجربه کردند و از عصر دوشنبه (20 آبان) وارد شرایط ناسالم شدند.

در چهار سال اخیر، تهران در فصل پاییز 2 بار شرایط مشابهی را تجربه کرده است؛ یک بار از 19 تا 29 آبان 1395 که یازده روز متوالی شاهد شرایط پایدار جوی بودیم و بار دیگر از 23 آذر تا اول دی 1396 که 10 روز متوالی شرایط سکون و ایستایی هوا وجود داشت. 

در هر دو مورد، 3 روز شاخص روزانه کیفیت هوای تهران از 150 عبور کرد و از وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» وارد مرحله ناسالم برای همه گروه‌ها شد.

اما با وجود شرایط جوی مشابه در 10 روز اخیر در تهران، در هیچ روزی حجم انباشت ذرات معلق به حدی نرسید که شاخص روزانه از 150 بالاتر برود و هوا «ناسالم برای همه» شود.

این واقعیت نشان می‌دهد در دو سال اخیر، سیاست‌های ناظر به کنترل آلایندگی ناشی از خودروها و ترافیک به نسبت سهمی که در آلودگی هوا دارد، کاملا اثرگذار و نتیجه‌بخش بوده است.

طی چند روز گذشته و با بروز پدیده وارونگی، هوای تهران برای گروه های حساس(سالمندان، بیماران قلبی، کودکان و زنان باردار) ناسالم شد و طبق تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مدارس ابتدایی، مهدهای کودک و پیش دبستانی ها 22 آبان تعطیل شد.

آلودگی هوا این فرصت را به برخی منتقدان داد تا در فضای رسانه ای به شهرداری تهران بتازند و اجرای طرح کنترل آلودگی هوا که از ابتدای تیر امسال جایگزین طرح زوج و فرد شده را عاملی برای آلودگی این روزهای هوای تهران معرفی کنند.

با این وجود مقایسه کیفیت هوا و سرعت باد در 3 سال (از اول تا 21 آبان) اخیر نشان می دهد که امسال با وجود کاهش وزش باد و ایستایی هوا میزان تولید آلاینده ها به نسبت 2 سال گذشته کاهش داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان