در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان تشکیل شد

تهران- ایرنا- معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان در این شورا خبر داد و گفت: تشکیل این کمیسیون به منظور تدوین سند اقتصاد دانش ‌بنیان است.

کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان تشکیل شد

ابراهیم سوزنچی در حاشیه جلسه سند اقتصاد دانش‌بنیان که در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره این سند اظهار داشت: مباحث زیادی درباره سند اقتصاد دانش‌بنیان مطرح و در نقشه جامع علمی کشور هم به این امر اشاره شده است. همچنین رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بر اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرده‌ اند.
وی افزود: در یکی از جلسات برگزار شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه بر پیگیری اقتصاد دانش بنیان از سوی این شورا تاکید کردند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: به همین منظور، کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد؛ همچنین از بنگاه‌های بزرگ صنعتی کشور دعوت به عمل آمد تا چالش ‌های اساسی منجر به عدم جذب فناوری های جدیدی از سوی این بنگاه ها بررسی شود.
سوزنچی ادامه داد: جلسه اول این کمیسیون با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی شرکت‌های بزرگ صنعتی تشکیل شد البته شرایط فعلی کشور موجب شد برخی از شرکت‌ ها امکان حضور در این جلسه را نداشته باشند اما نمایندگان تعدادی از شرکت‌ های خودروسازی بزرگ و توسعه فناوری خود را به این جلسه رساندند.
وی اظهار داشت: مسائل مرتبط با اقتصاد دانش ‌بنیان مسائل قابل حلی هستند و بسیاری از مشکلات مطرح شده از سوی این شرکت ها ناشی از ناهماهنگی‌ های موجود در کشور است و همه دستگاه‌ها به سمتی می‌ روند که نیروی یکدیگر را خنثی می ‌کنند.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: این شورا به عنوان یک نهاد فرادستگاهی می‌تواند کمک کند تا این چالش‌ها برطرف شود.
سوزنچی خاطرنشان کرد: این جلسات را ادامه خواهیم داد و همانگونه که قول داده بودیم چالش‌ های حوزه اقتصاد دانش‌ بنیان بررسی می‌شود.
وی درباره چالش ‌های ارائه شده از سوی بنگاه ‌های صنعتی در حوزه اقتصاد دانش ‌بنیان، افزود: مهم ‌ترین چالش‌های ارائه شده از سوی این بنگاه ها، گله مندی شان از سه قوا بود.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان در راستای رشد اقتصادی بنا می شود و با توسعه این اقتصاد اشتغال هم ایجاد می شود؛ در صورتی که بتوان زمینه ‌های رشد بنگاه‌ های صنعتی و فناور را در کشور فراهم کرد، رشدشان موجب اشتغال دانش ‌آموختگان می شود.
استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که جمع بندی نظرات در نهایت به چه اتفاقی منجر می شود، گفت: یک بازه زمانی 6 ماهه برای تدوین سند اقتصاد دانش ‌بنیان در نظر گرفته ایم که باید با برخی نهادها برای تدوین آن مذاکره کرد و در تلاش برای کنار زدن تفکرات دولتی و وارد شدن بخش خصوصی به اقتصاد دانش بنیان هستیم.

 به گزارش ایرنا، در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که 30 مهرماه 98 برگزار شد سند اقتصاد دانش‌ بنیان توسط ستاد علم و فناوری دبیرخانه این شورا تهیه و برای بررسی به این شورا ارائه شد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه فناوری ‌های نوظهور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تهیه لیست بنگاه‌ های توانمند دانش‌ بنیان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌ های بازرگانی در زمینه تهیه لیست کارآفرینان و توانمندی ‌های بخش خصوصی، وزارت اقتصاد در حوزه بررسی طرح معافیت‌ های مالیاتی و تحقیقاتی، ستاد اقتصادی دولت در حوزه طرح شکل‌ دهی شرکت‌ های توسعه صادرات و صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه طرح همکاری با بنگاه ‌های بزرگ، اطلاعات لازم را جمع‌ آوری و به منظور تدوین طرح سند اقتصاد دانش‌بنیان به ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان