مدیریت مصرف در استفاده از منابع آبی ضروری است

تربت حیدریه - ایرنا - فرماندار مه ولات بر لزوم مدیریت مصرف در استفاده از منابع آبی شهرستان تاکید کرد و گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، جلوگیری از مصرف بی رویه منابع آب های زیرزمینی به عنوان یک راهکار اصولی، باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

مدیریت مصرف در استفاده از منابع آبی ضروری است

مسعود رنجبر روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین میزان مصرف آب های زیرزمینی در مه ولات مربوط به بخش کشاورزی است و فعالان این حوزه با مدیریت و مصرف بهینه، می توانند بخشی از کمبود آب را رفع کنند.

وی با بیان اینکه مه ولات دارای دو بخش با دو اقلیم متفاوت است ادامه داد: در جنوب این شهرستان محصولات باغی انار و پسته و در شمال نیز محصول زعفران و میوه سر درختی کشت می شود که بر همین اساس نیز برداشت و استفاده  از منابع  آبی در این خطه متفاوت است.

فرماندار مه ولات بر لزوم انسداد چاه های کشاورزی غیرمجاز در این شهرستان تاکید کرد و با بیان اینکه مسئولان و متولیان امر باید با نظارت و بازدیدهای مستمر، از فعالیت چاه های غیرمجاز جلوگیری کنند افزود: چاه های کشاورزی غیرمجاز، بخش زیادی از منابع آبی را هدر می دهند و باعث می شوند تا کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغ های خود با مشکلات زیادی مواجه شوند.

رنجبر افزود: وقوع خشکسالی های پی در پی در مه ولات، تولید انواع محصولات کشاورزی را در این شهرستان تحت تاثیر قرار داده و باعث شده تا کشاورزان برای آبیاری باغ ها و مزارع خود با مشکلاتی مواجه شوند که ادامه این وضعیت بر محصول تولیدی آنان نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: واحدهای گلخانه ای و مجتمع های دامداری مه ولات که بخش زیادی از اشتغال را به خود اختصاص داده اند به علت کمبود منابع آبی با مشکل مواجهند و نیاز است با برنامه ریزی مناسب و اصولی، کمبود منابع آب این واحدهای تولیدی نیز رفع شود.

شهرستان مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی است که مقام نخست سطح زیر کشت و تولید دو محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است و حدود 97 درصد اشتغال در این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.
 
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان