در سی و دومین نشست نقد و اندیشه مطرح شد:

ارتباط با دنیای مجازی، نیاز مهم پلتفرم‌هاست

تهران- ایرنا- امروز وارد پنجمین روزی شده‌ایم که ارتباط‌مان با اینترنت بین‌الملل قطع است. این اتفاق در ظاهر باعث افزایش حجم ترافیک کسب و کارهای آنلاین شده است اما حتی خود صاحبان کسب و کار هم اعتقاد دارند، این فقط ظاهر ماجراست. اگر قطعی اینترنت ادامه‌دار باشد آن‌ها نیز از پیشرفت باز می‌مانند و در جذب مخاطب و کسب درآمد به موفقیت نخواهند رسید.

ارتباط با دنیای مجازی، نیاز مهم پلتفرم‌هاست

در سی‌ و دومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه، «جهش‌ها و چالش‌های کارآفرینی در فضای مجازی» توسط صاحبان سه کسب‌وکار آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. صاحبان پلتفرم‌های آچاره، طاقچه و شیپور با حضور در جلسه نقد و اندیشه به بحث و تبادل‌نظر درباره چالش‌های حوزه کارآفرینی در فضای مجازی پرداختند و در این بین نظرشان را درباره قطعی اینترنت و تاثیری که روی کسب و کارشان گذاشته است، اعلام کردند.

برخی از پلتفرم‌ها که حیات‌شان به استفاده از سرویس‌های خارجی مانند گوگل وابسته است، این روزها با مشکل مواجه هستند و به وضعیت پیش آمده اعتراض دارند. اما گذشته از این کسب‌وکارهایی که در این مدت توانستند بدون مشکل کارشان را پیش ببرند هم معتقدند اگر وضعیت همین‌طور باقی بماند و ارتباط‌شان با دنیای خارج از ایران قطع شود، قطعا به مشکل برخواهند خورد.

بنیان‌گذار آچاره: با قطع اینترنت، سفارش‌ها به یک سوم رسیده است

در این جلسه که در سالن الغدیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، حامد تاج‌الدین بنیان‌گذار پلتفرم «آچاره» که مجموعه‌ای از خدمات متنوع و حرفه‌ای مانند نظافت، مربی ورزشی، کارهای تاسیسات و... را ارائه می‌دهد، در خصوص چالش‌هایی که در فضای کسب‌وکار اینترنتی وجود دارد گفت: زمانی که در کانادا تحصیل می‌کردم همراه دوستانم که محصل دانشگاه استنفورد بودند یک استارتاپ راه انداختیم.

تقریبا یک سال طول کشید که سرمایه‌گذار پیدا کردیم و تعدادی هم یوزر گرفتیم. اما در نهایت شکست خوردیم چون تیم ما در مسائل اولیه مانند این‌‎که در کدام کشور مستقر شویم و کار را پیش ببریم با هم توافق نداشت.  

انگیزه موسسین، روحیه کار تیمی بالا، انتخاب شرکای خوب و درست و واقع‌بین‌ بودن در مورد رشد کسب و کارها از مهم‌ترین مسائلی است که اگر به آن‌ها توجه کافی نشود، قطعا کسب و کارها با چالش مواجه خواهند شد.

وی اشاره کرد: با توجه به تجربه‌ای که از زندگی‌مان داریم، نباید درباره مسائل خیلی خوشبینانه برنامه‌ریزی کرد. کشور دچار بالا و پایین می‌شود. گاهی مشکلات ارز به میان می‌آید و گاهی مانند الان اینترنت قطع می‌شود و برنامه‌ریزی خیلی خوشبینانه منجر به شکست می‌شود.

تاج‌الدین افزود: بسیاری از کاربران جدید آچاره از طریق سیستم «سئو» وارد این پلتفرم می‌شوند اما با قطع اینترنت در چهار روز گذشته، تعداد ورودی به سیستم بسیار کم شده و فروش ما تقریبا به یک سوم رسیده است.

هر کشوری چالش‌های مخصوص خود را دارد و این‌طور نیست که مشکلات صرفا مربوط به کسب و کار در ایران باشد. کارآفرین باید بتواند چالش‌های محیط کار خود را برطرف کند. شاید با شرایط فعلی نتوان برای سه سال آینده برنامه‌ریزی کرد اما می‌توان هر ماه پایشی در خصوص وضعیت کسب و کار داشت و بر اساس آن تصمیم گرفت.

او در خصوص اختلال اینترنت گفت: اگر اینترنت را در کشورهای دیگر تجربه کنیم، قطعا چیزی که در ایران به عنوان اینترنت دریافت می‌کنیم، از نظر سرعت و خدمات‌دهی در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. دسترسی به اینترنت یعنی افراد هر نیازی که دارند را از این طریق برطرف کنند. در کشورهای دیگر این ابزار این‌قدر به روز و در دسترس است که در مقابل آن چیزی که ما داریم اینترنت به حساب نمی‌آید.

وی تصریح کرد: شرایط حال حاضر روی کسب و کارهای ما که ورودی‌شان را از موتور جست‌وجو می‌گیرند تاثیر می‌گذارد. سایت ما در حال حاضر بالاست و خدمت‌رسانی می‌کنیم اما رشدمان متوقف شده و سفارش‌مان به یک سوم رسیده است و اگر اینترنت به حالت قبلی برگردد و سرعت بهتری داشته باشد قطعا رشد خواهیم کرد و رفاه بیشتری شامل حال کاربران ما می‌شود. باید قبول کنیم نمی‌توان با جامعه جهانی در ارتباط نبود و پیشرفت کرد.

مدیرعامل پلتفرم آچاره می‌گوید هزینه و وقت زیادی را صرف انجام یک کار تبلیغی در راستای مسئولیت اجتماعی خود کرده‌اند که با قطع اینترنت، تمام آن هدر رفت و در حال حاضر نمی‌دانند باید چه کاری انجام بدهند.

تاج‌الدین گفت: بر اساس تحقیقات،30درصد از آلودگی هوا ناشی از آلودگی‌های موتورخانه است. در سال حدود800 مرگ خاموش داریم که بخشی از آن نیز مربوط به موتور خانه است. گاهی مردم به دلیل مونواکسید کربنی که از موتورخانه بیرون می‌آید دچار سردرد می‌شوند.

به همین دلایل تصمیم گرفتیم کمپین موتورخانه آچاره را راه بیندازیم. برای راه‌اندازی این کمپین با پایش 40هزار متخصص، تعدادی از آن‌ها را برای آموزش تنظیم موتورخانه به کلاس‌های آموزشی فرستادیم و اعلام کردیم موتورخانه کاربران را تنها با مبلغ 75 هزار تومان چک می‌کنیم تا مشکلی نداشته باشد.

برای تبلیغ کار با یک بازیگر مطرح صحبت کردیم و دستمزد او را هم دادیم. فیلم هم آماده شد و اما الان اینستاگرامی وجود ندارد که ما بتوانیم کمپین خود را تبلیغ کنیم.

بنیانگذار طاقچه:یک پیک بزرگ فروش را تجربه کردیم ولی بابت این خوشحال نیستیم

«طاقچه» یک پلتفرم ارائه کتاب الکترونیک است که بیش از دومیلیون مرتبه نصب شده و 250 هزار نصب فعال دارد. 800 ناشر در بستر آن فعالیت می‌کنند و24 هزار کتاب در آن ارائه شده است.

محمد صدوقی درباره کسب و کاری که آن را اداره می‌کند، گفت: سال‌ها می‌دویدیم تا ببینیم متولی ما کیست؟ مانند کودکی بودیم که کسی سرپرستی‌اش را برعهده نمی‌گرفت. پس از مدتی که کارمان کمی گرفت آمدند و گفتند باید زیرمجموعه ما باشید و از ما مجوز بگیرید. ما تابع قوانین کشور هستیم و اگر نیاز به مجوز باشد دریافت می‌کنیم اما مسئله ممیزی پیش از انتشار برای کتاب الکترونیک که دوستان در خصوص آن اصرار دارند، بی معنی است.

او درباره تقابلی که ممکن است با حوزه ناشران سنتی کتاب داشته باشند، گفت: ناشران نه تنها ما را رقیب خودشان نمی‌دانند بلکه به واسطه فروش نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌های‌شان به درآمد خوبی دست پیدا کرده‌اند.

اما در کنار این مزیت خوب، مشکلی که ما به عنوان پلتفرم کتاب الکترونیک داریم، سایت‌های غیرقانونی هستند که بدون اجازه ناشرین صفحات کتاب آن‌ها را اسکن کرده و منتشر می کنند. متاسفانه شکایت ما در این خصوص نیز به جایی نرسیده است.

وی تصریح کرد: کتابخوانی به این شکل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، ما در حوزه فرهنگسازی از وزارت ارشاد نا امید هستیم. اما خودمان سعی می‌کنیم در این راستا قدم برداریم تا این فرهنگ خرد خرد شکل بگیرد.

صدوقی با این‌که معتقد است قطع اینترنت روی کار او تاثیر مثبت داشته، اما می‌گوید از این اتفاق استقبال نمی‌کند: قریب به اتفاق اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی که زیرساخت‌های محتوایی و سرگرم‌کننده دارند در زمان قطع اینترنت با رشد رو به رو شدند. از آن‌جا که کانال‌های تلگرام و صفحات اینستاگرام بسته است، مردم مجبور شده‌اند به سایت‌های داخلی نیز نگاه کنند. به همین واسطه استقبال از ما چندبرابر شده. اما این فقط ظاهر ماجراست.

ما باید به عنوان تولیدکننده محتوا به روز باشیم، نمی‌توان از حجم رشد پرسرعت علم و دانش عقب ماند و انتظار پیشرفت داشت. سفارش‌ سایت‌های خدمات آنلاین کم شده چون مردم از طریق جست‌وجو نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، اما اپلیکیشنی مانند طاقچه یک پیک بزرگ فروش را تجربه کرده است ولی بابت این خوشحال نیستیم.

اگر قطعی اینترنت ادامه پیدا کند، به ضرر کسب و کارها خواهد بود. بیشترین ورودی به پلتفرم‌ها از طریق سرچ است و به همین دلیل نیاز داریم به اینترنت متصل باشیم.

مدیرعامل شیپور: با قطع اینترنت به 20سال قبل برمی‌گردیم

شیپور به عنوان سایت خرید و فروش لوازم نو و دست دوم، کار خود را از سال 91 آغاز کرد. مدیرعامل شیپور در این جلسه گفت: در ایران خیلی‌ها فکر می‌کنند راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خیلی کار جدی نیست و می‌توانند حتی آن را به عنوان شغل دوم دنبال کنند.

در حالی که این کار، نیاز به وقت و تمرکز کامل دارد. برای کسب درآمد از استارتاپ‌ها باید صبور بود و در برابر مشکلات تحمل زیادی از خود نشان داد. استارتاپی مثل شیپور بعد از 7 سال هنوز به سود نرسیده است.

رضا اربابیان با اشاره به این‌که قطع اینترنت و استفاده از اینترنت داخلی رشد، توسعه و به روز ماندن استارتاپ‌ها را متوقف می‌کند، گفت: اگر اینترنت برقرار نشود، کشور ضربه بزرگی می‌بیند و می‌تواند به اندازه 20 سال رشد و توسعه در ایران را عقب بیاندازد.

او افزود: مردم به سایت‌های دیگر دسترسی ندارند به همین دلیل به ما سر می‌زنند اما کارمندان پلتفرم‌ها که برای کد زدن، سرچ کردن و... نیاز به اینترنت بین‌المللی دارند باید چه کنند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان