رژه ایستگاه‌های شکم در خیابان پایتخت

برخی از دکه‌های اغذیه شبانه از ساعت ۱۲ شب به بعد شروع به فعالیت می‌کنند، این دکه‌ها بدون هیچگونه مجوز و رعایت بهداشتی فعالیت دارند و هر روز مانند قارچ به تعدادشان آن‌ها افزوده می‌شود و هیچگونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار تیترشهر: اگر دیر وقت هوس غذا بکنید، مکان‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید دلی از غذا در بیاورید با توجه به اینکه تمامی رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها از ساعت 12 شب به بعد اجازه فعالیت ندارند، اما در برخی خیابان‌ها بازارشبانه‌ای برای شب زنده داران برقرار است؛ دکه‌هایی زیادی با نور پردازی‌های زیبا و فراوان و چیدن صندلی‌های رنگی در کنار خیابان تا پاسی از شب به کاسبی مشغول هستند. به طور مثال در خیابان پیروزی می‌توانید انواع و اقسام غذا‌های که هوس کرده اید را بخورید. البته تضمینی به زنده ماندن یا نماندن شما وجود ندارد.

بیشتر این دکه‌های کوچک و موقتی که در این خیابان قرار دارند، جگر فروشی‌ها هستند؛ جدا از اینکه جای سوال دارد که با چه مجوزی اجازه فعالیت در کنار خیابان را دارند؟ هیچ نشانه‌ای از سلامت و بهداشت نیز دراقلام مصرفی آن‌ها وجود ندارد و شاهد تجمع انواع حشرات دور سینی‌های آن‌ها هستیم. ولی تنها چیزی که ایستگاه‌های موقت غذا را برای شهروندان جذاب می‌کند قیمت پایین این غذا‌ها نسبت به جگرسرا‌ها و کبابی‌ها است.

خیابان پیروزی از سمت شرق به اتوبان بسیج متصل و از غرب نیز تا میدان شهدا ادامه دارد، تعداد دکه‌ها و اغذیه فروشی‌ها در این خیابان بسیار زیاد هستند و آمار دقیقی از تعداد آن‌ها وجود ندارد. برخی از این ایستگاه‌های غذا به پاتوقی برای اراذل و اوباش هم تبدیل شده اند؛ گزارش‌های ساکنان محلی منطقه، حاکی از آن است که بار‌ها شاهد درگیری در برخی از این دکه‌های جگرکی بوده اند؛ که همین موضوع باعث عدم امنیت در این منطقه نیز شده است. این موضوع محدود به خیابان پیروزی نمی‌شود و در خیابان‌های شریعتی و بلوار اندرزگو نیز ایستگاه‌های غذا، فقط با کمی دیزاین بهتر و با این تفاوت که در کانکس‌های متحرک و یا خودرو‌های ون قابل مشاهده هستند.

سال گذشته شاهد جمع آوری بخشی از این دکه‌ها بودیم، اما بازهم شاهد حضورشان پررنگ این ایستگاه‌ها در مناطق مختلف پایتخت هستیم. اینکه چگونه بعد از جمع‌آوری، بازهم شاهد رشد قارچ‌گونه در برخی معابر هستیم جای سوال دارد.

این در حالیست که سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص برخورد قاطع بافروشندگان غذایی فاسد و حتی گران فروشی و کم فروشی سخن به میان آورده اند، به شکلی که در این زمینه موفق نیز عمل کرده و شاهد جمع و آوری و برخورد با متخلفان در این زمینه بوده ایم. اما مسئولان مربوطه دیگر، باید با سازمان تعزیرات حکومتی، همکاری و هماهنگی لازم را داشته تا دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی که نه تنها زیبایی نمای شهر‌ها زیر سوال می‌برد، بلکه با سلامت شروندان نیز رابطه مستقیم دارد، نباشیم؛ بنابراین نهاد‌هایی همچون شهرداری، وزرات بهداشت نیز باید به میدان آمده و در راستای حقوق شهروندی و سلامت جان شهروندان گامی موثر بردارند.

اما ماجرا اینجا تمام نمی‌شود، چرا که از سوی دیگر حمایت نشدن صاحبان جگرکی‌های خیابانی از سوی مسئولان مربوطه خود مزید بر علت شده و مشکلی بر مشکلات دیگر می‌افزاید. به طور کلی نه تنها وجود این ایستگاه‌های شکم منجر به سدمعبر و به خطر انداختن سلامت شهروندان شده، بلکه منبع درآمد این افراد را هم مختل کرده است. کافیست پای در دل فروشندگان ایستگاه‌های جگرکی خیابانی باشید تا به وضوح این موضوع را لمس کنید.

به شکلی که طی گفت‌وگویی که با برخی از صاحبان این دکه‌های جگرکی در خیابان دماوند داشتیم، مطرح شد که، به دلیل مشکلات اقتصادی و در نظر نگرفتن جای مناسب از سوی شهرداری برای عرضه کالای خود، مجبور به فروش جگر، کباب، جوجه و... با نرخ کمتری به شهروندان هستیم.

وی همچنین در این زمینه با بیان اینکه، بار‌ها از شهرداری برای ایستگاه مناسب با مالیات و کرایه‌های کمتر درخواست‌های بسیاری داشته ایم، گفت: بنده سرپرست یک خانواده هستم و وسیله‌ی نقلیه‌ای هم نداشته که بتوانم بر روی آن کار کنم بنابراین تنها منبع درآمد من از این امر تامین می‌شود.

دراین میان فروشنده دیگری به خبرنگار تیترشهر می‌گوید: ایجاد چنین ایستگاه‌هایی برای تفریح و تنوع برای جوانان نیاز است. شهرداری یا مسئولان دیگر از ما حمایت نمی‌کنند و تنها به جمع آوری چنین ایستگاه‌هایی به بهانه سدمعبر اقدام می‌کنند.

اگر موضوع سدمعبر بودن است، چرا هر با با جمع آوری دست‌فروش‌های خیابانی و حتی دست فروشان مترو شاهد حضور این اقشاری در چنین مناطقی هستیم؛ بنابراین از شهرداری درخواست داریم با توجه به اینکه ماهم سلامت مردم برایمان اهمیت دارد ازما حمایت کرده و ایستگاه‌های مخصوصی با کرایه و مالیات کمتری در اختیار ما قرار دهند.

با تمام این تفاسیر موضوع سلامت شهروندان را نمی‌توان نادیده گرفت؛ بنابراین نظارت کافی و بازرسی‌های سرزده باید نه تنها در خصوص فست فود‌ها و رستوران‌ها و ... صورت گیرد. بلکه اگر قرار باشد چنین ایستگاه‌هایی در پایتخت مستقر باشند، باید نظارت و بازرسی‌های مداوم از آن‌ها انجام شود. امید است که مسئولان مربوطه با هماهنگی و همکاری یکدیگر در جهت ساماندهی چنین ایستگاه‌هایی برای احقاق حقوق شهروندی اقدام کنند؛ و ما به زودی شاهد بهبود وضعیت در این زمینه باشیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان