حضرت فاطمه معصومه(س)، یادگار آل‌الله درشهر قم

قم- ایرنا- حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر طاها، وارث فاطمه(س) و پاره تن آل‌الله است که با قدم به شهر قم، کرامت و برکت را برای مردم این شهر ارزانی داشتند و به یُمن حضورش،‌ بهشت بر زائرانش واجب شد.

حضرت فاطمه معصومه(س)، یادگار آل‌الله درشهر قم

آن حضرت بانویی بهشتی و غرق درعبادات و پیراسته ازتمام زشتی‌هاست که عصمت مادرش حضرت زهرا(س) در او تجلی یافت و ائمه طاهرین(ع) از این بانو، با جلالت و تکریم یادکرده‌اند.

ایشان تنها زنی از میان اهل‌بیت(ع) است که ملقب به کریمه اهل‌بیت(س) شد و امام صادق(ع) در مورد آن حضرت فرموده است: «خدا حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر خدا حرمی دارد و آن مدینه است، امیرالمومنین(ع) حرمی دارد و آن کوفه است، ما اهل‌بیت(ع) حرمی داریم و آن قم است، به‌زودی بانویی به نام فاطمه از تبار من درآنجا دفن می‌شود که هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود».

حضرت فاطمه معصومه (س) را شفیعه روز جزا لقب داده‌اند، چون آن حضرت مانند حضرت فاطمه زهرا(س) دارای مقام شفاعت است؛ امام صادق(ع) دراین‌باره می‌فرمایند: «آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه تا از آن‌ها به‌سوی قم باز می‌شود. در آنجا بانویی دفن خواهد شد که از فرزندان من و نامش فاطمه دختر موسی(ع) است؛ به شفاعت او همه شیعیان داخل بهشت می‌شوند».

امام رضا(ع) درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) فرموده است: «هر کس او را زیارت کند بهشت از آن اوست»؛ امام جواد(ع) نیز دراین‌باره فرموده‌اند: «هر کس عمه‌ام را در قم زیارت کند بهشت از آن اوست».

آن حضرت همیشه منشاء برکات فراوان بوده و هست و کرامات زیادی از ایشان درحافظه تاریخ ثبت‌شده؛ کرامات و شفاعت‌هایی از ایشان که از سوی بزرگانی همچون ملاصدرا، آیات بروجردی، اراکی و مرعشی نجفی نیز فراوان بیان‌ شده‌است.

حضرت فاطمه معصومه(س) یکم ذی‌القعده 173 هجری قمری دیده به جهان گشود. او فرزند والامقام امام موسی بن جعفر(ع) و نجمه خاتون از بانوان پرهیزگار آن روزگار بود.

ایشان درکنار برادر بزرگواری چون امام رضا(ع) رشد و نمو پیدا کرد و همواره تحت تعلیم و تربیت مادر فاضله و پدر و برادر معصوم خود قرار گرفت و علم خویش را به شکل چهره به چهره از پدر و برادرش امام رضا(ع) فراگرفت.

از جمله اسامی و لقب‌هایی که برای حضرت معصومه(س) ذکرشده، می‌توان به طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم) اشاره کرد.

ولایت‌پذیری حضرت معصومه(س) از مهم‌ترین شاخصه‌های شخصیتی آن حضرت بود و باعث شد یک سال پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری به شهر خراسان، کریمه اهل‌بیت(س) درلبیک به خواسته برادر بزرگوار خویش، با کاروانی متشکل از بیش از 20 نفر از خاندان پیامبر(ص) از شهر مدینه به سمت ایران حرکت نماید.

حضرت معصومه(س) پیش از رسیدن به قم، بیمار شدند و 17 روز را در خانه موسی‌بن‌الخزرج یکی از بزرگان تشیع درشهر قم سپری کردند؛ ایشان در اقامت 17 روزه‌اش در بیت النور قم به خواندن نمازهای شب و عبادت کردن پرداختند و در 10 ربیع‌الثانی از دنیا رفتند.

حضرت معصومه(س) یادگار آل‌الله در شهر قم است که با قدم نهادن به این دیار،‌ سرمنشا بسیاری از برکات و تحولات سرنوشت‌ساز در تاریخ اسلام و به‌ویژه تشیع شدند.

وجود بارگاه منور کریمه اهل‌بیت(س) در شهر قم باعث حضور بزرگان اهل علم، دین و فقاهت در این سرزمین شد و شهر قم علاوه بر کسب استعداد صدور علوم دینی به سراسر جهان،‌ به پایگاهی برای مرجعیت، انقلاب و تربیت علما تبدیل شد.

جایگاه شهر قم در روایات بسیاری موردتمجید قرارگرفته و از آن به‌عنوان آشیانه آل‌الله یادشده است؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: «زمانی می‌رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر می‌شود، تا جایی که این شهر اسوه و الگوی شهرهای دیگر گشته و هیچ‌کس در روی زمین باقی نمی‌ماند که از قم به او بهره‌های علمی و دینی نرسد تا آن‌که زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرارسد».

امروز پنجشنبه 30 آبان‌ماه مصادف با 23 ربیع‌الاول سالروز ورود پر خیروبرکت حضرت معصومه(س) به شهر قم است؛ به همین مناسبت همانند هرسال مردم با برپایی آیین‌های جشن و سرور ، این روز بزرگ برای قم را گرامی می‌دارند و قرار است فردا جمعه به همین مناسبت کاروان نمادین کریمه اهل بیت از میدان معصومیه به سمت حرم مطهر به حرکت درآید و دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع)‌نیز استقبال تاریخی مردمان این دیار را بازسازی کنند و با مسیر ورود آن حضرت را گلباران نمایند.  

بر اساس این گزارش، مسئولان آستان حضرت معصومه(س) از سالروز ورود آن حضرت به شهر قم تا سالروز وفات ایشان که 17 روز به طول انجامید، برنامه‌های مختلفی ازجمله آیین معنوی غبارروبی مضجع شریف حضرت معصومه(س)، برگزاری آیین سخنرانی و مداحی با اجرای سرود و تواشیح، آیین نقاره زنی خادمان هم‌زمان با ورود کاروان به صحن امام رضا(ع) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) و گل‌باران حرم مطهر و مسیر حرکت کاروان را تدارک دیده‌اند.

حضرت معصومه(س) فدایی راه ولایت شدند

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: حضرت معصومه(س) با اطاعت از امام رضا(ع) و حرکت به سمت طوس،‌ فدایی راه ولایت شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی افزود: حضرت معصومه(س) که به‌عنوان دختر نمونه آل الله شناخته می‌شود، معرفت فوق‌العاده‌ای نسبت به مقام امامت و ولایت داشتند.

وی با بیان این‌که ولایت‌پذیری مهم‌ترین نماد در وجود ایشان بود، اضافه کرد: آن حضرت به‌محض اینکه متوجه شدند امام رضا(ع) ایشان را دعوت کرده‌اند، بلافاصله حرکت خودشان را شروع کردند و در طول مسیر نیز بحث ولایت و امامت را تبیین می‌نمودند.

حضرت معصومه(س) بانویی عالمه و محدثه بودند

مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) نیز درگفت‌و گو با خبرنگار ایرنا، ‌بیان کرد: کریمه اهل‌بیت(س) بانویی عالمه و محدثه بودند و از پدران بزرگوار و اجداد طاهرین خود روایات بسیاری از جمله حدیث غدیر را نقل نموده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی با اشاره به این‌که فضائل حضرت معصومه(س) ویژگی‌های خاصی دارند که مخصوص به خودشان است، افزود: ایشان دختر امام و عمه امام است و آن‌گونه که در زیارت‌نامه‌ایشان آمده ‌فرزند پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) از علم و دانش بالایی برخوردار بودند، زیرا تحت نظر پدر بزرگوارشان و امام رضا(ع) تربیت شدند.

وی گفت: زیارت‌نامه‌ای از امام معصوم بر او نقل‌شده که درباره کمتر امامزاده‌ای چنین زیارت‌نامه‌ای با این تفصیل، ویژگی، ذکر، حمد و تسبیح شروع می‌شود.

مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) اضافه کرد: مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) که در زیارت‌نامه عرض می‌کنیم  نشان می‌دهد حضرت غیر از این‌که دختر و خواهر امام است، در درگاه الهی شخصیت مستقل، جایگاه و حرمتی دارد که می‌تواند با این مقام دیگران را شفاعت نماید.

حضرت معصومه(س) خیر کثیر است

رئیس اداره پژوهش آستان حضرت معصومه(س)  نیز درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: احادیث روایت‌شده از امامان نشان‌ می‌دهد حضرت معصومه(س) همانند حضرت فاطمه(س)، خیر کثیر است و در هر جایگاهی که قرار می‌گرفت، چشمه برکت در آن سرزمین جاری می‌شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامعلی عباسی افزود: امام صادق(ع) در 2 افق مقام شفاعت و زیارت شخصیت حضرت معصومه(س) را می‌ستاید و می‌فرماید: کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت نماید، بهشت بر او واجب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ذات حضرت معصومه(س) آسمانی و ملکوتی بود، بیان کرد: کریمه اهل‌بیت(س) نیز از گوهر حجج الله، اوصیاالله و انبیاالله آفریده‌شده است و از علم لدنی برخوردار و دریایی از دانش بودند.

وی گفت: فرهنگ ولایت‌مداری و جهادی که درقم سابقه‌دار است، در هیچ سرزمین دیگری نداریم و قم حرم اهل‌بیت(س) شده و آرمان‌ها و امور ملکوتی امامان معصوم(ع) در این شهر تجلی پیداکرده‌است.

رئیس اداره پژوهش آستان حضرت معصومه(س) افزود: اگر تاریخ قم در قرون دوم، سوم و چهارم مطالعه شود، درمی‌یابیم قم لبریز از معارف اهل‌بیت(س) است و بعد از حضور کریمه اهل بیت(ع) در این شهر تحولی ایجاد می‌شود و مکتب حدیثی شیعی درقم شکل می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان