تعاونی‌ها گره‌گشای مشکلات اقتصادی

یزد- ایرنا- با توجه به اهمیت بخش تعاون در قوانین کشور و سابقه آن در فرهنگ دینی و ملی ایران بسیاری از کارشناسان و مسئولان تاکید دارند که در شرایط کنونی، تعاون و اقتصاد تعاونی عاملی مهم و کارساز برای رفع مشکلات است.

تعاونی‌ها گره‌گشای مشکلات اقتصادی

تعاون یکی از سه رکن اقتصاد کشور در کنار دولت و بخش خصوصی در بسیاری از برهه های حساس، گره گشای مشکلات اقتصادی بود و استفاده از روحیه مشارکت و همراهی در فرهنگ تعاون و بهره مندی از سرمایه های خرد برای تجمیع و فعالیت های کلان در جهت رشد و پیشرفت اقتصاد، از مزایای مهم اقتصاد تعاونی است.

امروزه در جهان و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، شرکت های تعاونی در عرصه های مختلف فعالیت دارند و دستاوردهای مهم اقتصادی را کسب کرده اند.

امروزه آمار جهانی نشان می دهد در آمریکا از هر سه شهروند یک نفر عضو تعاونی است، طبق یکی از آخرین آمارهای منتشر شده توسط دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون در سال 95، سی هزار تعاونی با 350 میلیون عضو و ایجاد 850 هزار فرصت شغلی و کسب بیش از 740 میلیارد دلار درآمد سالانه در آمریکا فعالیت دارند.

در آلمان نیز از هر چهار شهروند یک نفر عضو یکی از تعاونی های جامعه هستند، این آمار نشان می دهد که از میوه درخت تنومند تعاون که ریشه در فرهنگ دینی و ملی ما دارد، کشورهای توسعه یافته در جهان بیش از ما بهره مند می برند، بسیاری از نظریه پردازان جهانی، تعاونی ها را دروازه ورود به توسعه پویا و جامعه مدنی می دانند.

 در ایران نیز به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ، بخش تعاون مورد توجه قرار گرفت و در حوزه های مختلف به فعالیت پرداخت، در شهریور ماه سال 97  آماری منتشر شد که نشان می دهد، 92 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که 14 درصد اشتغال کشور با فعالیت این تعاونی‌ها ایجاد شده است.

امروزه در تمامی حوزه های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، مصرف،گردشگری، علوم آی تی و ارتباطات، علمی و دانشگاهی، دانش بنیان، امور بانوان، تجارت و صادرات ، رفاهی و خدماتی، فرهنگی و هنری و غیره شرکت های توانمند تعاونی در حال فعالیت هستند و در زمینه های کارآفرینی و اشتغال قدم های مهمی برداشته اند.

تنها در سال 97 تعداد 93 تعاونی با سه هزار و 14 عضو در استان یزد به ثبت رسید، این در حالی ست که ویژگی های شاخص شرکت های تعاونی که اساس آن برپایه مشارکت و استفاده از هر میزان سرمایه جهت تجمیع و فعالیت اقتصادی است، باعث شده در سال های اخیر توجه کارآفرینان و سرمایه گذاران  به بخش تعاون جلب شود که به عنوان نمونه طبق آمار اتاق تعاون استان یزد در شش ماهه ابتدایی سال 98 تعداد 27  شرکت تعاونی به ثبت رسیده است.

شرایط مبهم و سخت اقتصادی در دوران پساتحریم در این سالها، بسیاری از افراد و مجموعه ها را متوجه استعداد های نهفته مدل اقتصادی تعاونی در استفاده از توانایی ها و امکانات بومی و داخلی و اتکا به داشته های خویش کرده است.

نکته مهم آنکه بسیاری از افراد با تکیه بر توانایی های خانوادگی و فامیلی اقدام به تاسیس شرکت های تعاونی و بهره مندی از سرمایه خرد و تجمیع آن می کنند، امروزه اعضای بسیاری از تعاونی ها را افراد خانواده و یک فامیل تشکیل می دهد.

شرایط خاص اقتصادی امروزه موجب شد تا افراد با شناسایی و تحلیل توانایی های خود و اطرافیان خود با هم اندیشی و مشارکت، دست به تاسیس شرکت تعاونی زده تا بتوانند از آن توانایی ها در مسیر اشتغال و کارآفرینی بهره ببرند.

با احتساب حداقل  پنج نفر در هیات مدیره تعاونی ها و 10 نفر به عنوان شاغل به شکل میانگین، هر تعاونی کوچک و خرد در بدو تاسیس امکان اشتغال 15 تا 20 نفر را فراهم می آورد.

ما در نمونه های بزرگتر در اتحادیه های تعاونی شاهد اشتغال 500 نفر به بالا هستیم که این نشان دهنده توانایی بخش تعاون در راستای کارآفرینی است.

تنوع فعالیت شرکت های ثبت شده در سال 98 در اتاق تعاون استان یزد در حوزه های مسکن، نساجی، دانش بنیان، آی تی و نرم افزار، محصولات بهداشتی، خدمات سیاحتی و گردشگری، صنایع دستی و مواد غذایی، نشان دهنده تلاش برای فعالیت تعاونی در تمام عرصه های خدماتی و تولیدی می باشد.

آمار و ارقام نشان می دهد بر خلاف دهه های پیش، امروزه کارآفرینان و سرمایه گذاران در تشکیل شرکت های تعاونی به همه عرصه ها نظر داشته و در حوزه های مختلف فعالیت می کنند.

نکته حائز اهمیت در مورد شرکت های تعاونی تازه تاسیس در سال جاری، سهم قابل توجه شرکت های تعاونی دانش بنیان به عنوان شاخه های نوین صنعت و علم است، امروزه قریب به 40 شرکت تعاونی دانش بنیان در استان یزد در حال فعالیت هستند.

                                                                         مرتضی یغمایی دبیر اتاق تعاون استان یزد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان