نقد و بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

شاهین ( نوید محمد زاده ) مرد جوانی است که مدتهاست قصد دارد با برادرش شکور ( فرهاد اصلانی ) که در تولید مواد مخدر فعالیت می کند همکاری مهمتری را آغاز کند و خود را اثبات نماید. اما شکور اعتقادی به شاهین ندارد و...

مغزهای کوچک زنگ زده

خلاصه داستان:

شاهین ( نوید محمد زاده ) مرد جوانی است که مدتهاست قصد دارد با برادرش شکور ( فرهاد اصلانی ) که در تولید مواد مخدر فعالیت می کند همکاری مهمتری را آغاز کند و خود را اثبات نماید. اما شکور اعتقادی به شاهین ندارد و...

کارگردان :

هومن سیدی : بازیگر شناخته شده سینمای ایران که در سالهای اخیر بیشتر با فیلمهای کمدی در سینما و شبکه نمایش خانگی حضور داشته و از آثار اخیرش می توان به « مصادره » و سریال « گلشیفته » اشاره کرد. اما وی در عرصه کارگردانی نیز موفقیت هایی بدست آورده و آخرین ساخته اش به نام « خشم و هیاهو » نیز بحث های گوناگونی را در رسانه ها رقم زده بود. 

نقد فیلم « مغزهای کوچک زنگ زده؟ » :

جدیدترین تجربه سینمایی هومن سیدی فضای ارجینالی ندارد و تا حد زیادی برگرفته از فیلم « شهر خدا » می باشد. فیلمی که الهام پذیری سیدی از آن بیش از چند اشاره ساده بوده و حتی در برخی از موقعیت ها نیز می توان رگه هایی از آن را یافت. اما این شباهت سبب نشده تا فیلمنامه مسیر خود را گم کند و در دام تقلید گرفتار شود. فیلمنامه « مغزهای کوچک زنگ زده » اگرچه برای فضاسازی و حتی در یک مورد، شخصیت پردازی به « شهر خدا » تکیه می کند، اما در نهایت موفق شده تا فضایی ایرانیزه شده خلق نماید و داستان خودش را روایت کند.

اولین نکته ای که درباره « مغزهای کوچک زنگ زده » جلب توجه می کند تنش در روابط شخصیت هاست که بیش از آنچه که نیاز است می باشد. در واقع فیلم از زمان شروع، دچار یک تنش بی جهت در روابط آدمهاست بطوریکه آنها هیچ جمله ای را آرام و شمرده مطرح نمی کنند و همواره در آن خشونت موج می زند! به همه اینها باید دیالوگ های بازیگران را نیز اضافه کرد که بدون اختصاص یافتن زمان لازم بصورت پینگ پونگی مطرح می شود و وضعیتی غیرطبیعی به خود می گیرد. شاید لازم می بود این تنش ها در زمان مناسب و در موقعیت های مشخص که اتفاقاً کم هم نیستند، به کار گرفته می شد تا هیجان بی جهت و غیر کاربردی به اثر تحمیل نشود.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9016/maghzhaye_kouchak_zang_zadeh/thumbs/phoca_thumb_l_1.jpg

فیلمنامه هومن سیدی نیز اگرچه در فرم و اجرا، وضعیت این کارگردان را در مرتبه بالاتری در سینما قرار می دهد اما مشکلاتی هم دارد که اغلب مربوط به قصه و شخصیت پردازی می گردد. فیلم تا نیمه ابتدایی ضرباهنگ مناسبی دارد و توجه تماشاگر را به خود معطوف می نماید اما پس از گذشت از نیمه و اتفاقی که برای شکور می افتد، ناگهان قصه سردرگم می شود و نمی داند که قرار است به کدام نقطه برسد. به عنوان مثال می توان سکانس عجیب و اضافه برخورد شاهین با دختران و پسرانی که در گوشه ای در حال صحبت بودند اشاره کرد که بی ربط به داستان است و قرار هم نیست ویژگی جدیدی درباره این شخصیت مطرح نماید.

در این میان ضربه نهایی در یک سوم پایانی به فیلم وارد می گردد یعنی جایی که شاهین پی به حقایقی می برد و رفتاری متناقض از خود به نمایش می گذارد که ارتباط چندانی به واکنش عاطفی به تناقض هویتش ندارد و از ضعف فیلمنامه سرچشمه می گیرد. به عنوان مثال می توان سکانس گریه و شیون خواهر شاهین را مثال زد که زمان آن بیش از حد طولانی هست و در نهایت در یک پیچش ناگهانی ، شاهین را متحول می کند و او رفتاری متفاوت را پیش می گیرد بی آنکه پیش از آن اتفاق مهمی رخ داده باشد! سیدی به درستی شاهین را فردی معرفی می کند که رفتار بیرونی اش با ذاتش تفاوت دارد  اما در ترسیم مسیر تحول او جزئیات چندانی را به کار نمی گیرد.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9016/maghzhaye_kouchak_zang_zadeh/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

با تمام این اوصاف باید گفت که « مغزهای کوچک زنگ زده  » ویژگی های ارزشمندی هم دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. پیشرفت هومن سیدی در بکارگیری فرم و اجرای آن یکی از نقاط قوت فیلم جدید او محسوب می شود. فیلمبرداری چشم نواز یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می شود و به خوبی توانایی انتقال حس فلاکت را به مخاطبش دارد!  سکانس حمله شکور و شاهین به یک منزل نیز از آن دست سکانس های جذابی است که نمونه آن را به سختی می توان در سینمای ایران یافت. اجرای این سکانس خشونت آمیز باعث غافلگیری مخاطب می گردد و بسیار جذاب تر می بود که سیدی از این توانایی بهره بیشتری می گرفت. سیدی در میزانسن و دکوپاژ عملکرد مناسبی داشته و به واقع اثری را روانه سینما کرده که تولید آن زحمت فراوانی نیاز دارد.

بازی بازیگران نیز از نقاط قوت فیلم محسوب می شود. نوید محمد زاده که بی شباهت به بهروز وثوقی در فیلم « گوزن ها » نیست، در اینجا نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرده با این توضیح که تنش اضافی در بازی او مشاهده می شود. اما بهترین بازی فیلم متعلق به فرهاد اصلانی است. سکانسی در فیلم وجود دارد که شکور ( فرهاد اصلانی ) با شاهین ( نوید محمد زاده ) در مقابل میزی نشسته و به گفتگو می پردازند. سکانس ماندگاری که بازی فوق العاده فرهاد اصلانی در آن چشمها را به خود خیره می کند و البته در نقطه مقابل نیز نوید محمد زاده بهترین عملکرد را دارد. « مغزهای کوچک زنگ زده » در بخش بازیگری می تواند نمره کامل را دریافت نماید.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9016/maghzhaye_kouchak_zang_zadeh/thumbs/phoca_thumb_l_8.jpg

فیلم در نهایت به نقطه ای می رسد که مونولوگ ابتدایی فیلم را یادآوری می کند. چوپانی که قرار است گوسفندانِ نادان را هدایت کند. چوپان جدید اما فاقد ویژگی های لازم برای رهبری گوسفندان است. او در نهایت رقابت را برای اثبات خود را می بازد و به تماشای ویرانی محلی می نشیند که مدتها برای تسلط به آن مبارزه می کرد. حالا آن محل در حال نابودی است و ساکنین آن نیز در حال ترک محل هستند اما در میانه راه، شاهین چوپان جدید را می بیند که مسیرش برخلاف دیگران است. چوپان جدید برخلاف شاهین و اهالی محل که به نظر می رسد به دنبال سرنوشت جدیدی می گردند، ایستاده و نگاهی نافذ و انتقام جویانه به شاهین می اندازد. به نظر نمی رسد که در این نگاه چوپان جدیدی زاده شده باشد، او گرگی است که برای درندگی آماده می شود و قرار است آینده ای فاجعه بار بسازد.

                                                          

 7                                                                     Photo Gallery2  

 

منتقد : میثم کریمی                                                      

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : مغزهای کوچک زنگ زده 18 9 10 82346402085284414

کارگردان : هومن سیدی

فیلمنامه : هومن سیدی

تهیه کننده : سعید سعدی

مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان فر

بازیگران :

نوید محمد زاده

فرهاد اصلانی

فرید سجادی حسینی

نازنین بیاتی

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان