نقد و بررسی فیلم دارکوب

مهسا ( سارا بهرامی ) زن معتادی است که زندگی اش از دست رفته است. او حالا قصد دارد دوباره به سراغ همسر سابقش ( امین حیایی ) برود که حالا با نیلوفر ( مهناز افشار ) ازدواج کرده برود تا احیاناً بتواند از او اخاذی نماید اما...

 دارکوب

 خلاصه داستان:

مهسا ( سارا بهرامی ) زن معتادی است که زندگی اش از دست رفته است. او حالا قصد دارد دوباره به سراغ همسر سابقش ( امین حیایی ) برود که حالا با نیلوفر ( مهناز افشار ) ازدواج کرده برود تا احیاناً بتواند از او اخاذی نماید اما...

کارگردان :

بهروز شعیبی : کار خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد و در آثاری همچون « آژانس شیشه ای » و سریال « بازگشت پرستوها » به ایفای نقش پرداخت. شعیبی در ادامه اگرچه مسیر بازیگری را ادامه داد، اما تصمیم گرفت تا به پشت دوربین هم رفته و تجربیاتی در زمینه فیلمسازی کسب کند. وی سالها به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در آثاری همچون « توکیو بدون توقف » و « خوابگاه دختران » فعالیت کرد و تجربیات ارزشمندی را بدست آورد. « دهلیز » اولین فیلم بلند سینمایی بهروز شبیعی محسوب می شود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و اثر بعدی اش « سیانور » نیز با تحسین مخاطبین همراه شد. « دارکوب » سومین ساخته سینمایی او محسوب می شود.

 https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Darkoob/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

درباره فیلم « دارکوب » :

بهروز شعیبی با سومین ساخته سینمایی اش اینبار به معضل اجتماعی اعتیاد پرداخته است. پیش از او، رخشان بنی اعتماد با فیلم « خون بازی » توانسته بود بخشی از زندگی یک دختر جوان معتاد به مواد مخدر را به تصویر بکشد که با تحسین تماشاگران و منتقدان سینمایی همراه بود. اما شعیبی در روایت « دارکوب » داستان زن معتادی را روایت می کند که گمان می رود مادر است و قصد دارد به هر طریق ممکن فرزندش که از او جدا افتاده را بدست بیاورد.

مشکل اصلی سومین ساخته شعیبی در فیلمنامه است یعنی جایی که می بایست موقعیت و شخصیت ها ساخته شوند و از تقابلشان ، چالش های اصلی داستان بوجود آید. شخصیت های « دارکوب » یک تیپ مشخص با رفتارهای معمول را شامل می شوند اما فیلمساز هرگز دنیای ذهنی شان را عیان نمی سازد تا تماشاگر با تمام وجود با آنها همراه شود. تماشاگر با تماشای وضعیت آنها به جای آنکه تصمیم بگیرد با آنها همراه شود، در کنارشان به معضلات گوناگون جامعه می نگرد که برگرفته از واقعیت های جامعه است. اما این روند نمی تواند تحسین تماشاگر را به همراه داشته باشد چراکه مخاطب در اینجا در حال تماشای یک اثر سینمایی و در واقع یک اثر قصه گو است و انتظار دارد بخشی از ذهن آدمهای داستان باشد اما این اتفاق هرگز رخ نمی دهد.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Darkoob/thumbs/phoca_thumb_l_8.jpg

در « دارکوب » می توان تمام معضلات مربوط به اعتیاد و مسائل پیرامونش را مشاهده کرد. از حقارت فرد معتاد گرفته تا خودفروشی که در موقعیت های مختلف به تصویر کشیده شده اند اما مشکل اینجاست که این موقعیت ها به هیچوجه در خدمت فیلمنامه و داستان نیست و جدا افتاده از کلیت اثر است. موقعیت های عجیب و غیرمنطقی نیز در « دارکوب » به چشم می خورد نظیر سکانس مناقشه تینا و مهسا که در این سکانس تینا سعی در خفه کردن مهسا دارد بی آنکه بدانیم آیا آنها پیش از این بحرانی را در رابطه شان پشت سر گذاشته اند یا خیر. موقعیت هایی از این دست باعث شده تا زمان مفید فیلم نیز کاهش یابد.

بازی بازیگران فیلم نیز خیلی نمی تواند ضعف های فیلمنامه را بپوشاند. اگرچه سارا بهرامی با دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست نگاه ها را به خود جلب نماید، اما بازی او در نقش مهسا آنچنان که باید، نتوانسته ضعف های شخصیت پردازی مهسا را برطرف نماید. با اینحال می توان با قاطعیت گفت که بازی بهرامی در نقش یک معتاد یک سر و گردن از بازی دیگر بازیگران فیلم از جمله مهناز افشار بالاتر است و بهترین بازیگر فیلم می باشد.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Darkoob/thumbs/phoca_thumb_l_1.jpg

« دارکوب » را می توان ضعیف ترین ساخته شعیبی در 3 اثر سینمایی که از او در سینما به نمایش درآمده دسته بندی کرد. فیلمی که مشکل شخصیت پردازی در آن به چشم می خورد که باعث شده رفتار آدمهای فیلم عجیب و غیرمنتظره به نظر برسد. وجود سکانس های بی اهمیت نیز فیلم را از نفس می اندازد تا روی هم رفته تجربه تماشای « دارکوب » بدیع و دلنشین نباشد. شاید اگر بهروز شعیبی می توانست تمرکز بیشتری روی شخصیت های داستان داشته باشد و به جای به تصویر کشیدن سطحی معضلات اجتماعی که گاهاً رویکردی نیمه مستند می یابد، قصه جمع و جورتری را مهیا سازد، « دارکوب » اثری شایسته تر می شد اما در حال حاضر تنها ویژگی مثبت این اثر حضور سارا بهرامی است.

 

 4                                                                     Photo Gallery2 

 

منتقد : بابک مهرورز

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : دارکوبdakr2k222b

کارگردان : بهروز شعیبی

فیلمنامه : حسین تراب نژاد و آزیتا ایرایی

تهیه کننده : سید محمود رضوی

مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده

بازیگران :

سارا بهرامی

امین حیایی

مهناز افشار

جمشید هاشم پور

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان