نقد و بررسی فیلم خانه کاغذی

امیرعلی ابراهیمی روزنامه نگار با تجربه ای است که مدتهاست از این حرفه کنار کشیده و در خانه به همراه دختر روزنامه نگارش زندگی می کند. اما زمانی که مینو به زندگی امیرعلی وارد می شود، او تغییراتی در زندگی خود ایجاد می کند و...

2673514334

خلاصه داستان:

امیرعلی ابراهیمی روزنامه نگار با تجربه ای است که مدتهاست از این حرفه کنار کشیده و در خانه به همراه دختر روزنامه نگارش زندگی می کند. اما زمانی که مینو به زندگی امیرعلی وارد می شود، او تغییراتی در زندگی خود ایجاد می کند و...

کارگردان :

مهدی صباغ زاده : متولد سال 1330 در مشهد و یکی از پرکارترین فیلمسازان ایرانی پس از انقلاب اسلامی می باشد.  صباغ زاده البته از آغاز دهه نود کم کار شده و به تهیه کنندگی روی آورده است و « خانه کاغذی » نخستین فیلم او طی پنج سال اخیر به شمار می رود. از جمله مهمترین آثار صباغ زاده می توان به « مارال » ، « خانه خلوت » و « عشق کافی نیست » اشاره کرد.

درباره فیلم « خانه کاغذی» :

« خانه کاغذی » تلاش می کند تا فضای ژورنالیست ها و زندگی شان را به تصویر بکشد. نویسنده فیلم که خود سالهاست روزنامه نگار است و به خوبی با شرایط و فضای این حوزه آشنا می باشد، با تکیه بر تجربه سالهای اخیر قصد داشته تا ادای دینی به روزنامه نگاران و فعالیت آنان انجام دهد و از سویی دیگر، مشکلات این قشر را در فضایی ملودرام به تصویر بکشد. اما تلاش آنان برای به ثمر رساندن این پیام کافی نبوده است.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2147330474m.jpeg

« خانه کاغذی » بطور واضح از مشکلات عدیده ای در بخش فیلمنامه رنج می برد. مشکلاتی که چه در وجه ژورنالیستی داستان و چه در وجه عاشقانه آن، نمود می یابد و فرصت لذت بردن از تماشای فیلم را از مخاطبش سلب می کند. در بخش ژورنالیستی، فیلم روایتگر داستان امیرعلی است که سالهاست نمی نویسد اما حالا قصد دارد دوباره به این حوزه بازگردد و در طرف دیگر، دخترش سارا نیز مسیر پدر را پیش گرفته است و قصد افشاگری دارد تا بتواند نام خود را بر سر زبانها بیندازد و رسالت رسانه ای خود را به نحو احسن انجام دهد.

صباغ زاده با زیرکی شخصیت پدر و دختر را آینده و گذشته یکدیگر متصور می شود. به نظر می رسد که امیرعلی آینده دخترش ساراست که حالا منزوی شده و سارا نیز تبلوری از گذشته امیرعلی. با اینحال تمام این اشارات در سطح باقی مانده چراکه نویسندگان تمهیدی برای بسط و گسترش داستان در نظر نگرفته اند و نقطه گذاری های اصلی فیلمنامه نیز با مشکلات فراوانی مواجه است.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2147330646i.jpeg

داستان امیرعلی و مینو، سراسر نقاط ابهام برانگیز است و مشخص نیست آنها چه رابطه ای را در گذشته تجربه کرده اند که منجر به قلم شکنی امیرعلی و دوری آنها از یکدیگر گردیده است. بصورت پیشفرض می توان این حدس را زد که عاشقانه آن دو بی سرانجام بوده و خودِ فیلم نیز اشاره ای ساده و دم دستی به مشکل رخ داده دارد، اما آیا تماشاگر نباید از جزئیات شخصیت ها مطلع شود تا بتواند آنان را در طول داستان همراهی نماید؟ آنچه که در مورد امیرعلی و مینو در فیلم رخ می دهد برای تماشاگر نامفهوم و گنگ است و بطور واضح می توان گفت که هرگز نمی توان عشقی میان آنان متصور شد چراکه فیلمساز چنین فرصتی را به مخاطبش نداده است.

« خانه کاغذی » همچنین در بخش زیادی از داستان به ورطه شعار گویی می افتد و این شعارها حتی در دیالوگ های مستقیم بین شخصیت ها به چشم می خورد. شعارهای خامی که شبیه به یک بیانیه سیاسی در میانه فیلم هستند و خاصیت داستانی اثر را تا حد زیادی خنثی می نمایند. اشارات بی جهت فیلم به مقوله هایی نظیر " حادثه منا " نیز بدون کارکرد است و بُرندگی در آن به چشم نمی خورد. شاید با توجه به سوژه فیلم صباغ زاده قصد داشته بُرندگی قلم را به تصویر بکشد و اثری نافذ بسازد اما در این راه شکست خورده چراکه جسارت بُرندگی در فیلم به چشم نمی خورد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2147330771q.jpeg

در نهایت باید گفت که « خانه کاغذی » سوژه ای جذاب برای روایت داشته اما تمام جزئیات فیلم متاسفانه در سطح باقی مانده است. فیلمساز نه جسارت پرداخت موضوعات مهم مانند رانت و فساد را داشته و نه توانایی رقم زدن عاشقانه ای در میان فضای ژورنالیستی اثر. نتیجه آن شده که « خانه کاغذی » خنثی و اثری سرشار از شعار است که حتی جذابیت های سینمایی نیز در آن خشکیده است.

 

 3                                                                     Photo Gallery2

 

 

منتقد : بابک مهروزر

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : خانه کاغذیkagh3xxt4bd

کارگردان : : مهدی صباغ زاده       

فیلمنامه : مهدی صباغ زاده, خسرو نقیبی, علی مسعودی نیا

تهیه کننده : تینا پاکروان

مدیر فیلمبرداری: -

بازیگران :

پرویز پرستویی

تینا پاکروان

مهدی پاکدل

ثریا قاسمی

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان