نقد و بررسی فیلم انزوا

زهره ( لعیا عباس میرزایی ) در حال بازگشت به خانه پس از اینکه احساس می کند تحت تعقیب است، پا به فرار می گذارد اما در مسیر تصادف کرده و از دنیا می رود. پرویز ( امیر علی دانایی ) که همسر زهره است، پس از ۶ سال اجازه می گیرد تا به مدت ۷۲ ساعت از زندان خارج شود تا زهره را دفن کرده و بچه هایش را به فرد امینی بسپارد اما...

3421ha23ng4 600x431

خلاصه داستان:

زهره ( لعیا عباس میرزایی ) در حال بازگشت به خانه پس از اینکه احساس می کند تحت تعقیب است، پا به فرار می گذارد اما در مسیر تصادف کرده و از دنیا می رود. پرویز ( امیر علی دانایی ) که همسر زهره است، پس از 6 سال اجازه می گیرد تا به مدت 72 ساعت از زندان خارج شود تا زهره را دفن کرده و بچه هایش را به فرد امینی بسپارد اما...

 

کارگردان :

مرتضی علی عباس میرزایی : این فیلمساز کارش را با ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرده است و « انزوا » نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند برای او محسوب می شود.

 

درباره فیلم « انزوا  » :

« انزوا » از سوژه مناسبی برخوردار است. داستان مردی که از زندان خارج می شود تا همسرش را دفن کند اما در تقابل با آدمهای زندگی اش اطلاعات ضد و نقیضی از اخلاقیات همسرش در زمانش در زندان بدست می آورد، می تواند جذابیت بالقوه ای برای مخاطب سینما داشته باشد و او را تا انتهای داستان کنجکاو نگه دارد تا متوجه شود آیا زهره واقعاً دچار مشکلات اخلاقی بوده یا این صحبت ها به دلایل متفاوتی مطرح شده اند ؟

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2152200188t.jpeg

اما این داستان ساده اما پُرکشش ، با کارگردانی ضعیف علی عباس میرزایی سقوطی آزاد را تجربه کرده بطوریکه می توان در تمام دقایق فیلم ردپای بی تجربگی را در ساخت یک فیلم سینمایی جستجو نمود. « انزوا » نخستین تجربه سینمایی علی عباس میرزایی است، فیلمسازی که پیش از این آثار کوتاه شاخص و ارزشمندی که از او به نمایش درآمده و نوید ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان را در سینمای ایران مطرح می کرد. اما او در « انزوا » بیش از اینکه توجه خودش را معطوف فیلمنامه نماید، به فرم و تکنیک های سینمایی پرداخته که در اینجا بی کارکرد جلوه می نمایند.

استفاده مکرر و بی رویه از " جامپ کات " در بخش تدوین، آسیب جدی به اثر وارد نموده است. بطور کل فلسفه وجود جامپ کات در یک فیلم سینمایی معمولاً به صحنه هایی اطلاق می گردد که در آن تنش بالا بوده و ضرباهنگ کلی اثر نیازمند گام بالایی می باشد. اما در « انزوا » ریتم کلی داستان نه تنها بالا نیست بلکه در دقایق زیادی از فیلم ، داستان بی خود و بی جهت به طول می انجامد و در این شرایط ، استفاده از " جامپ کات " بی مفهوم است و مشخص نیست که علی عباس میرزایی با چه منطقی حاضر به استفاده از چنین تکنیک هایی در نخستین ساخته سینمایی اش شده است.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2152200219y.jpeg

« انزوا » همچنین در بخش فیلمنامه علی رغم محتوای پُر مایه ای که در دقایق ابتدایی ارائه می دهد، نمی تواند در ادامه جذابیت خود را حفظ نماید و این ایراد مستقیماً متوجه شخصیت های فیلم و گره گشایی های ابتدایی آن است. شخصیت های فیلم اطلاعات قطره چکانی در طول داستان ارائه می نمایند اما به یکباره فیلم با گره گشایی بسیار سطحی و دور از انتظار، مخاطب را به فکر فرو می برد و ارزش های فیلمنامه نیز زیر سوال می رود. در این میان گره گشایی های آخر داستان بدترین محسوب می شوند که طی آن به یکباره همه چیز سیاه و سفید و غیرمنطقی می گردد.

انتخاب بازیگران هم از نکات عجیب فیلم محسوب می شود. حضور امیر علی دانایی در نقش اصلی فاصله بسیاری با خودِ شخصیت اصلی داستان دارد. می توان گفت دانایی در نقطه مقابل شخصیت پرویز قرار دارد و هرچند که تلاش کرده تا تصویر قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد اما تلاش او به ثمر ننشسته است. دیگر بازیگران پرتعداد فیلم نیز به دلیل پرداخت گنگ فیلمنامه نتوانسته اند حضور درخشانی در فیلم داشته باشد. اما حضور سیامک صفری و جمشید هاشم پور در میانشان قابل توجه است و توجه تماشاگر را به خود جلب می نماید.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2152200235t.jpeg

« انزوا » می توانست یکی از آثار تماشایی سال باشد اما با بی تجربگی کارگردان، این فرصت از دست رفته است و از نخستین تجربه فیلمسازی عباس میرزایی اثری به جای مانده که علی رغم موسیقی متن غنی اش، مشکلات عدیده ای چه در بخش فرم و چه در محتوا دارد. با توجه به سابقه درخشان عباس میرزایی در ساخت فیلم کوتاه ، به نظر می رسد باید به آینده او در سینما امیدوار باشیم به شرط اینکه توجه ویژه ای به محتوا داشته باشد و به دنبال استفاده از تکنیک های تدوین و فیلمبرداری بی مورد در روایت نباشد.

3                                                                     Photo Gallery2

 

 

منتقد : بابک مهرورز

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : انزواlarg23246 9553 a7ddc03255659

کارگردان : : مرتضی علی عباس میرزایی   

فیلمنامه : احمد رفیع زاده، مرتضی‌علی عباس میرزایی

تهیه کننده : پیمان جعفری

مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل بیگی

بازیگران :

امیر علی دانایی

لیندا کیانی

جمشید هاشم پور

سیامک صفری

نادر فلاح

بهنوش بختیاری

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان