نقد و بررسی فیلم ایتالیا ایتالیا

نادر ( حامد کمیلی ) و برفا ( سارا بهرامی ) زوج جوانی هستند که با یکدیگر ازدواج می کنند تا روزگار شیرینی را تجربه نمایند اما بحران به سراغ زندگی شان می آید و...

341im2223223

خلاصه داستان:

نادر ( حامد کمیلی ) و برفا ( سارا بهرامی ) زوج جوانی هستند که با یکدیگر ازدواج می کنند تا روزگار شیرینی را تجربه نمایند اما بحران به سراغ زندگی شان می آید و...

کارگردان :

کاوه صباغ زاده : وی پسر مهدی صباغ زاده، کارگردان و تهیه کننده قدیمی سینمای ایران می باشد. « ایتالیا ایتالیا » اولین تجربه کارگردانی کاوه صباغ زاده محسوب می شود.

درباره فیلم « ایتالیا ایتالیا  » :

نخستین فیلم کاوه صباغ زاده داستان زوجی را روایت می کند که زندگی مشترک شان را آغاز کرده اند که این زندگی قرار است اتفاقات گوناگونی را به خود ببیند. این خلاصه وضعیت فیلم است که به معنای الگوپذیری فیلم از مولفه های کلیشه ای و قراردادی ژانر می باشد و تنها نکته ای که قرار است اثر را از سایر آثار مشابه متمایز نماید، خرده داستان ها و نوع نگاه فیلمساز به شخصیت های داستانش است و اینکه چطور می تواند با پرداختی منسجم و یکدست، ماندگاری آنان را در سینما تضمین نماید.

صباغ زاده در نخستین تجربه سینمایی اش نگاهی نسبتاً فانتزی به داستان داشته و با خلق موقعیت هایی که در آن اشارات فراوانی به سینما و موسیقی جریان دارد، سعی کرده تا اثری متفاوت از محصولات روز سینمای ایران را به نمایش بگذارد که به نظر می رسد در این راه نیز تا حدی موفق بوده است. « ایتالیا ایتالیا » نشانی از رنگ و لعاب اغلب پوسیده سینمای ایران ندارد و در عوض سعی کرده فضایی شاد را به نمایش بگذارد که بعضاً ارجاعات سینمایی جالب و البته بی کارکرد در مقایسه با روند فیلم مانند اشاره به فیلم « هامون » داریوش مهرجویی، لبخندی را بر لب مخاطب می نشاند.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2155370951e.jpeg

اما مشکل « ایتالیا ایتالیا » فارغ از پوسته شاد و بامزه ای که دارد، فیلمنامه اثر است که دارای حفره های متعدد می باشد. از جمله مشکلات فیلم شکل گیری عشق نادر و برفا به یکدیگر است که علی رغم توضیحات فیلم، به نظر برای به تصویر کشیدن قدرت و استحکام آن، ناکارآمد به نظر می رسد. رابطه نادر و برفا عمق لازم را ندارد و اگر فیلمساز تعمداً آن را به جهت حال و هوای سرخوشانه فیلم جدی نگرفته باشد ( که باز هم یک ضعف محسوب می شود ) ، باید گفت که مهمترین مولفه سینمای رمانتیک یعنی پرداخت دو شخصیت اصلی زن و مرد در « ایتالیا ایتالیا » به درستی شکل نگرفته است که این اتفاق خبر خوبی برای یک اثر رمانتیک محسوب نمی شود.

فیلم همچنین در پرورش تم اصلی داستان که نام فیلم نیز برگرفته از آن است، دچار ضعف فراوانی شده است. اینکه شخصیت اصلی داستان به ایتالیا علاقه مند است می تواند سوژه جذابی باشد و مهیا کننده موقعیت های جالب در طول داستان. اما در طول فیلم تماشاگر تنها اشارات گوناگون از دست بند گرفته تا تصاویر منزل نادر که با ایتالیا تزئین شده را شاهد هست و از ارائه خرده داستانی که به نوعی ایتالیا را مرتبط به خط اصلی داستان نماید عاجز بوده است. در واقع می توان گفت ایتالیا ربط چندانی به محتوای فیلم ندارد و اشتیاق شخصیت اصلی داستان به ایتالیا هم بخش اضافه فیلم محسوب می شود بطوریکه نام هر کشوری را می توان به جای ایتالیا در عنوان و فیلمنامه اثر به کار برد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2155370982j.jpeg

اما « ایتالیا ایتالیا » در بخش هایی از اثر میزان تلخی که در بخش های ابتدایی فیلم کمرنگ بوده را در نیمه دوم به داستان اضافه می نماید تا تضاد کاملی میان دو نیمه فیلم شاهد باشیم. بحرانی که به سراغ برفا و نادر می آید، منجر به خلق لحظاتی شده که به مشاجره می گذرد بی آنکه دلایل مشخصی برای ارائه چنین بحرانی ترسیم شود. رفتارهای عجیب و متناقض برفا نسبت به نادر در دقایقی از فیلم که تراژدی را تجربه کرده، دائم در حال تغییر است. تغییری که بی دلیل است و به نظر می رسد که صباغ زاده حوصله مدیریت بر چرایی و چگونگی رخ دادن آن را نداشته است!

« ایتالیا ایتالیا » فیلمنامه و کارگردانی ضعیفی دارد که البته برای نخستین تجربه کارگردانی نمی توان خرده چندانی به آن گرفت. در عوض فیلم پوسته شاد و سرخوشی دارد که می تواند نکته مثبتی برای اثر محسوب شود. اینکه کارگردان در اولین تجربه فیلمسازی اش به سراغ تم های محبوب سینمای ایران نظیر " خیانت " نرفته و سعی کرده فضایی شاد را در داستانی نسبتاً فانتزی روایت نماید، نکته امیدوار کننده ای محسوب می شود. فیلم همچنین یک سارا بهرامی هم دارد که به نظر می رسد باید بیشتر در سینمای ایران به او بها داد و چنانچه فرصت مناسبی در اختیار او قرار داده شود، می تواند توانایی های خود را به اثبات برساند.

 

 4                                                                    Photo Gallery2

 

 

منتقد : میثم کریمی                                                      

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

نام فیلم : ایتالیا ایتالیاitnaihd2nd

کارگردان : : کاوه صباغ زاده          

فیلمنامه : مهدی صباغ زاده

تهیه کننده : کاوه صباغ زاده  

مدیر فیلمبرداری: معین رضا مطلبی

بازیگران :

حامد کمیلی

سارا بهرامی

همایون ارشادی

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان