نقد و بررسی فیلم اکسیدان

اصلان ( جواد عزتی ) مرد جوانی است که نامزد او به نام نگار ( لیندا کیانی ) بدون اجازه و غیرقانونی به خارج از کشور سفر می کند و حالا اصلان به دنبال یافتن راه حلی برای گرفتن ویزای قانونی است تا بتواند به سراغ نامزدش برود اما ...

19621335 1474687729253909 87049222

خلاصه داستان:

اصلان ( جواد عزتی ) مرد جوانی است که نامزد او به نام نگار ( لیندا کیانی ) بدون اجازه و غیرقانونی به خارج از کشور سفر می کند و حالا اصلان به دنبال یافتن راه حلی برای گرفتن ویزای قانونی است تا بتواند به سراغ نامزدش برود اما ...

کارگردان :

حامد محمدی : متولد سال 1358 در تهران می باشد و فارغ التحصیل رشته حقوق بین الملل از دانشگاه تهران می باشد. آغاز فعالیت محمدی در سینما با نگارش فیلمنامه « طلا و مس » در سال 1387 آغاز شد که واکنش های تحسین آمیزی مواجه شد. محمد در سال 1393 فیلم « فرشته ها با هم می آیند » را ساخت که اثری مشابه « طلا و مس » به شمار می رفت و چندان مورد استقبال قرار نگرفت. « اکسیدان » دومین فیلم بلند حامد محمدی می باشد.

19621335 147468772119253909 87049222

درباره فیلم « اکسیدان » :

ساختن فیلمهای کمدی در سالهای اخیر رونق گسترده ای در سینمای ایران داشته است که دلیل آن هم فروش قابل توجه این آثار می باشد. با نگاهی کلی به جدول پرفروش ترین آثار تاریخ سینمای ایران می توانیم مشاهده کنیم که « گشت 2 » و « نهنگ عنبر 2 » در صدر فروش ایستاده اند و طبیعی است که همین امر سبب ساختن آثاری می شود که با الگوبرداری از فیلمهای مذکور ساخته شده اند.

« اکسیدان » به کارگردانی حامد محمدی اما یک تفاوت آشکار با دیگر کمدی های نازل این روزهای سینمای ایران دارد و آن دست گذاشتن بر روی موضوعی است که تا به امروز کمتر فیلمسازی در ژانر کمدی به سراغش رفته و آن مسئله اخذ ویزا با توسل به روش های عجیب و گاهاً آزار دهنده می باشد که بسیاری از مردم ایران از آن آگاه هستند و درباره آن شنیده اند. همین مسئله باعث شده تا داستان فیلم برای مخاطب ایرانی ملموس تر باشد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2205500301e.jpeg

تمایلات همجنسگرایانه و تبدیل شدن به یک کشیش مسیحی از جمله شوخی هایی است که معمولاً در سالهای اخیر خط قرمز سینمای ایران محسوب می شده اما حامد محمدی در « اکسیدان » برای اولین بار این خط قرمزها را شکسته و شوخی های تند و تیزتری را به نمایش گذاشته که البته از انسجام برخوردار نیستند و از حیث موقعیت سازی، در جایگاه ارزشمندی قرار نمی گیرند.

متاسفانه فیلمنامه حامد محمدی علی رغم پتانسیل های زیادی که برای تبدیل شدن به یک کمدی منسجم و پُر مغز داشته، به مجموعه ای از شوخی های پراکنده منجر شده که تقریباً همگی آنها جنسی هستند و بصورت واحد در بستر فیلمنامه به نمایش در می آیند. در واقع انسجامی بین این شوخی ها به چشم نمی خورد و فیلم هربار در یک موقعیت جدید که ارتباطی به سکانس قبلی ندارد، بازیگرانش را مقابل دوربین می برد تا بهانه ای برای رقم زدن این شوخی ها داشته باشد. شاید اگر می شد فیلمنامه هوشمندانه تری برای بکارگیری این شوخی ها در نظر گرفت، « اکسیدان » می توانست از کمدی های مفرح سالهای اخیر سینمای ایران باشد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2205500332j.jpeg

« اکسیدان » اما توانسته از بازیگرانش بازی های خوبی بگیرد. جواد عزتی برای بازی در نقش اصلا انتخاب مناسبی بوده و به خوبی توانسته وجه درام و کمدی شخصیت را در کنار یکدیگر به تصویر بکشد. امیر جعفری هم که بیشتر دیالوگ های کمدی متعلق به او بوده به خوبی توانسته از پس اجرای آنها برآید و می توان به لیندا کیانی هم برای حضور در فیلم نمره قبولی دارد.

« اکسیدان » مانند بسیاری از ساخته های اخیر سینمای ایران مبتنی بر شوخی های کلامی - جنسی است که بدون انسجام و بهم پیوستگی روایتگر یک معضل اجتماعی بوده اند و مانند تمامی این آثار، در پایان هیچ تلنگری به مخاطب خود نمی زنند و صرفاً برای دقایقی آنها را خندانده اند. حامد محمدی به خوبی توانسته با شوخی هایی که اغلب از شبکه های اجتماعی رونوشت شده، مخاطبش را بخنداند اما در نهایت باید این سوال را مطرح کرد که آیا یک اثر کمدی صرفاً برای خنداندن مخاطب به هر قیمتی به سینما می آید یا قرار است بر داشته های مخاطبش هم بیفزاید؟

 4                                                                    Photo Gallery2

 

 

منتقد : بابک مهروز                                                        

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : اکسیدان575021093455

کارگردان : : حامد محمدی    

فیلمنامه : حامد محمدی    

تهیه کننده : منوچهر محمدی

مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی

بازیگران :

جواد عزتی

شبنم مقدمی

امیر جعفری

لیندا کیانی

رضا بهبودی

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان