نقد و بررسی فیلم مادر قلب اتمی

آرینه ( ترانه علیدوستی ) و نوبهار ( پگاه آهنگرانی ) دو دوستی هستند که پس از پایان یک مهمانی شبانه به خیابان می آیند اما با کامی مواجه می شوند که...

S4443434m34jad

خلاصه داستان:

آرینه ( ترانه علیدوستی ) و نوبهار ( پگاه آهنگرانی ) دو دوستی هستند که پس از پایان یک مهمانی شبانه به خیابان می آیند اما با کامی مواجه می شوند که...

کارگردان

علی احمد زاده : کارگردان جوان ایرانی که اولین فیلمش « مهمونی کامی » نام داشت که توقیف ماند و دومین فیلمش با نام « مادرِ قلب اتمی » نیز به مدت 3 سال توقیف بود. در این وضعیت، احمد زاده فیلم « پدیده » را هم کارگردانی کرده که هنوز وضعیت اکران آن مشخص نیست.

درباره فیلم « مادرِ قلب اتمی » :

« مادرِ قلب اتمی » اثری به کارگردانی علی احمد زاده است که به دلایل نامعلوم 3 سال توقیف بود. احمد زاده کارگردان فیلم توقیفی دیگری به نام « مهمونی کامی » می باشد که در یک حرکت عجیب، تصمیم به انتشار آنلاین آن فیلم گرفت و عنوان کرد که از تلاشش برای اخذ مجوز خسته شده و قصد دارد این فیلم را بطور مستقیم به مخاطبین ارائه نماید و هزینه اش هم مهم نیست! با اینحال پس سه سال، مجوز اکران فیلم توقیف شده « مادرِ قلب اتمی » صادر شد تا بالاخره یکی از فیلمهای احمد زاده رنگ اکران را بر پرده سینما شاهد باشد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2211400670y.jpeg

ویژگی مهم فیلم علی احمد زاده ، حرکت کردن مستمر بین فضای سورئال و رئال است بطوریکه نمونه مشابه آن را کمتر در سالهای اخیر در سینمای ایران شاهد بوده ایم. اما مشکل اینجاست که اثر پست مدرن فیلمساز، به حدی آشفته و درهم است که به سختی می توان نشانه هایی از سینما را در آن یافت.

آثار بارزی در تاریخ سینما بوده اند که محتوای اثر نه به صورت سرراست و مستقیم بلکه با مفاهیم کنایه ای و زیبایی شناسی های هنری به مخاطب ارائه شده اند. شاید در این بین بتوان اشاره ای به « مهر هفتم » اینگمار برگمان کرد که طی آن شوالیه هنگام بازی شطرنج با نماینده مرگ که برای گرفتن جا او آمده، به یک شناخت عمیق درباره خود و گیتی پیرامونش دست می یابد. « مادرِ قلب اتمی » نیز سعی کرده با وارد کردن شخصیتی که مرز رئال و سورئال را درهم می شکنند، فضایی متفاوت را در سینمای ایران رقم بزند. اما آیا فیلمساز برای به تصویر کشیدن چنین موقعیتی به مرز پختگی رسیده؟ پاسخ قطعا خیر می باشد!

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2211400748s.jpeg

« مادرِ قلب اتمی » با حداقل منطق ممکن ساخته شده و آشفتگی و سرگردانی فیلمنامه به حدی است که از روایت کردن یک قصه ساده که محوریت داستان را تشکیل دهد عاجز است. در ابتدای فیلم دو دختر وارد داستان می شوند و بی آنکه فیلم بخواهد هدف گذاری مشخصی را برای حضورشان در تصویر مشخص نماید و اصولاً به یک تعریف یک خطی درباره آنان اقدام نماید، به یکباره شخصیت سوم را وارد داستان می نماید تا به واسطه حضور او، مجموعه اتفاقات بی ربط به یکدیگر رخ دهد. اتفاقاتی که در یک فیلمنامه سنجیده، می بایست منجر به شخصیت پردازی بیشتر یا پیشبرد داستان شود اما در مادرِ قلب اتمی این اصل رخ نمی دهد و این اتفاقات همانگونه که بی ربط آغاز می گردند، بصورت بی سر و ته نیز پایان می یابند؛ بی آنکه بر دانسته های مخاطب افزوده شده باشد.

اوج بی نظمی و آشفتگی فیلم را می توان هنگام ورود مرد جوانی ( با بازی محمدرضا گلزار ) دانست که مسیر داستان را از حالت رئال خارج کرده و به سورئال سوق می دهد. اگر تا پیش از ورود وی فیلم بطور کامل گنگ و نامفهوم بود، پس از ورود به آشفته بازار غیرقابل تحملی مبدل می گردد که دیالوگ های بی ارتباط اعم از ورود به سوریه گرفته تا بمب اتم و بدل صدام حسین و موارد اینچنینی، در آن شکل می گیرد که ظاهراً دغدغه شخصی فیلمساز بوده اما بی آنکه تلاشی برای تبدیل این ایده های خام به موقعیت در فیلمنامه کند، به همان شکل خام آنها را از زبان شخصیت های داستانش روایت می کند و از این شاخه به آن شاخه می پرد در صورتی که ارتباط مشخصی بین این مفاهیم وجود ندارد؛ یا حداقل شاید برای خود فیلمساز تداعی گر مفاهیم مشخصی است.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2211400920o.jpeg

بازی بازیگران فیلم نیز چنگی به دل نمی زند و می توان حضور آنان را از جمله بدترین نقش آفرینی شان در دوران بازیگری دانست. متاسفانه فیلم هیچ موقعیتی در اختیار بازیگرانش قرار نداده تا بتوان درخشش آنها را در تصویر مشاهده نمود. اکثر دقایق فیلم در ماشین به بگو مگو و دیالوگ های عجیب و غریب که در آن مایکل جکسون و پینک فلوید (!) هم مشاهده می گردد گذشته و دقایقی هم که فیلم در ماشین نیست، بازیهای کنترل نشده ای را از بازیگران شاهد هستیم که ناامیدی مان درباره فیلم را تکمیل می نماید.

علی احمد زاده قصد داشته تا با در کنار هم قرار دادن موقعیت های کاملاً نامتجانس در کنار یکدیگر، به یک پختگی در روایت دست یابد و اثری در قالب پست مدرن را روانه سینما نماید که چه در فرم و چه در محتوا متمایز باشد. اما عدم تسلط فیلمساز چه در فرم و چه در محتوا، فاجعه ای را رقم زده که مخاطبِ هدفش مشخص نیست. فیلم نه می تواند قشر سخت پسند سینما که آثار سورئال فیلمسازان مطرح جهان را در دست دارد راضی نماید و نه مخاطب عام سینما که به دنبال شنیدن یک قصه ساده در سینماست. در فیلم به یکباره صدام حسین ظاهر می شود و کمی قبل لبنان و بن لادن و ... امروز به سختی می توان اثری در قامت فیلم « مادرِ قلب اتمی » را در سینماهای جهان روی پرده عریض سینما یافت.

1                                                                    Photo Gallery2

 

 

 

 

منتقد : میثم کریمی                                                     

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

نام فیلم : مادرِ قلب اتمی madare3tt3

کارگردان : : علی احمد زاده

فیلمنامه : علی احمد زاده ، مانی باغبانی

تهیه کننده : سید امیر سیدزاده

مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی

بازیگران :

ترانه علیدوستی

پگاه آهنگرانی

محمدرضا گلزار

مهرداد صدیقیان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان