نقد و بررسی فیلم تیک آف

فائز ( مصطفی زمانی ) مرد جوانی است که پدرش تمام دارایی هایش را بر سر قمار از دست داده و آرزوهای او و خواهرش ( پگاه آهنگرانی ) را نابود کرده است. اما زمانی که دوست قدیمی شان به نام شیرو ( رضا یزدانی ) وارد زندگی شان می شود، اتفاقاتی رخ می دهد که...

1232905 43149245

خلاصه داستان:

فائز ( مصطفی زمانی ) مرد جوانی است که پدرش تمام دارایی هایش را بر سر قمار از دست داده و آرزوهای او و خواهرش ( پگاه آهنگرانی ) را نابود کرده است. اما زمانی که دوست قدیمی شان به نام شیرو ( رضا یزدانی ) وارد زندگی شان می شود، اتفاقاتی رخ می دهد که...

کارگردان

احسان عبدی پور : متولد سال 1359در شهر بوشهر است. نخستین فیلم سینمایی عبدی پور به نام « تنهای تنهای تنها » در سال 1391 ساخته شد و باعث شهرت او شد. دومین فیلم سینمایی او به نام « پاپ » هنوز اجازه نمایش نگرفته و « تیک آف » سومین ساخته سینمایی او محسوب می شود.

درباره فیلم « تیک آف » :

ساخته قبلی احسان عبدی پور به نام « تنهای تنهای تنها » فیلم تاثیرگذاری بود که در هیاهوی فیلمهای پر ستاره سینمای ایران که اغلب در فضای آپارتمانی ساخته می شوند گم شد و آنطور که شایسته بود توسط مخاطب دیده شود. شاخصه اصلی آن فیلم دکوپاژ صحیح و علاقه کارگردان به فضای بیرونی و تسلطش به فرهنگ مردمان جنوب کشور بود که در فیلم « تیک آف » نیز این تسلط حفظ شده است.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2218470054b.jpeg

عبدی پور در « تیک آف » بار دیگر تا جایی که امکان داشته از ثبت تصاویر درونی خودداری کرده و شخصیت های داستانش را به فضای بیرونی با دکوپاژی شلوغ منتقل کرده تا بتواند حس گرمای جنوب را به مخاطب انتقال دهد. وی در این راه از موسیقی های محلی نیز الهام گرفته و برخی از شخصیت های مکمل و داستانهایی که روایت می کنند نیز این نکته را به خوبی اثبات می کند که عبدی پور می داند چطور باید داستان فیلمش را با فضای فرهنگی مردمان جنوب کشور بسازد.

اما متاسفانه فیلمنامه و روایت داستان در « تیک آف » برخلاف ظاهر گرم فیلم نتوانسته جذابیت های قصه را بر پرده سینما حفظ کند. داستان فیلم که در لحظاتی بی شباهت به « باشگاه مشت زنی » دیوید فینچر نیست، با بطری بازی و شرط بندی های نابخردانه آغاز می شود که تداعی گر اتفاقات هیجان انگیز برای تماشاگر است اما ریتم کُند داستان و همچنین حضور راوی در داستان که گاهی حساس ترین لحظات فیلم را به جای نمایش در تصویر، بصورت گفتار روایت می کند عاملی شده تا داستان جسورانه عبدی پور در اجرا خنثی و بی رمق باشد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2218470085g.jpeg

داستان نشست های شبانه شخصیت های داستان در آغاز ایده جذابی است زیرا مخاطب می داند که قرار است بطری بازیهای دیوانه وار این افراد نتایج هیجان انگیزی به همراه داشته باشد اما در اواسط داستان متوجه می شود که نشست شبانه سهم بیشتری از داستان را اختیار کرده و بطری بازی نیز به ورطه تکرار افتاده که مشاهده چند باره آن در طول داستان مخاطب را خسته و ناامید می کند. شاید اگر عبدی پور توجه بیشتری به ضرباهنگ و کاستن از اضافه گویی شخصیت ها می داشت، فیلم سرحال تری را شاهد می بودیم.

عامل دیگری که روایت فیلم را دچار لکنت کرده، بازی های بد بازیگران فیلم می باشد که به باورپذیری داستان لطمه زده است. مصطفی زمانی تلاش زیادی کرده تا بتواند لهجه بوشهری را اختیار کند اما در عمل کاملاً متمایز با دیگر بازیگران محلی فیلم به شمار می رود و تماشاگر هم متوجه ضعف لهجه او می شود. پگاه آهنگرانی هم در ادامه بازیهای ضعیفش در دو سال اخیر، در « تیک اف » بازی ضعیفی از خود ارائه داده. حضور رضا یزدانی خواننده در فیلم نیز جز استفاده از شهرت این بازیگر و افزایش فروش احتمالی فیلم، توجیه دیگری نداشته است. یزدانی کاریزمای مرد تنها و خسته را از موسیقی اش به فیلم منتقل کرده و بصورت مستقل شاهد پرداخت شخصیت در او نیستیم و بازی او هم چنگی به دل نمی زند.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2218470117l.jpeg

تجربه جدید کارگردانی احسان عبدی پور در دکوپاژ ، فیلمبرداری و ایجاد فضای گرم جنوب کشور موفق بوده و شایسته تحسین است اما زمانی که به فیلمنامه و کارگردانی می رسیم فیلم با انبوهی از مشکلات مواجه می شود که باعث طرد تماشاگر می شود. فیلمنامه عبدی پور بی شباهت به آثار تریلر هالیوودی نیست اما در اجرا به دلیل عدم تسلط کارگردان بر مفاهیم کارگردانی ژانر مذکور، باعث شده تا اتفاقات داستان « تیک آف » خنثی و بی رمق باشند. با اینحال اینروزها تماشای فیلم ایرانی که در فضایی خارج از آپارتمان ساخته شده و به دل شهر می زند، تجربه متفاوتی به همراه خواهد داشت.

 

4                                                                     Photo Gallery2

 

 

منتقد : بابک مهرورز                                                     

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : تیک آفtakck3r33

کارگردان : احسان عبدی پور

فیلمنامه : احسان عبدی پور

تهیه کننده : طهورا ابوالقاسمی

مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک ذات

بازیگران :

مصطفی زمانی

رضا یزدانی

پگاه آهنگرانی

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان