نقد و بررسی فیلم نقطه کور

خسرو ( محمدرضا فروتن ) که به دلیل کار سختش به عنوان جوشکار در منطقه ای دور از خانواده، مدتهاست همسر و فرزندش را ندیده، بالاخره به منزل بر می گردد اما زمانی که پسر خانواده از حضور مرد غریبه ای در خانه سخن می گوید، خسرو به همسرش ( هانیه توسلی ) مشکوک می شود و...

no3hggtt4

خلاصه داستان:

خسرو ( محمدرضا فروتن ) که به دلیل کار سختش به عنوان جوشکار در منطقه ای دور از خانواده، مدتهاست همسر و فرزندش را ندیده، بالاخره به منزل بر می گردد اما زمانی که پسر خانواده از حضور مرد غریبه ای در خانه سخن می گوید، خسرو به همسرش ( هانیه توسلی ) مشکوک می شود و...

کارگردان

مهدی گلستانه : وی تا پیش از ساخت « نقطه کور » دو فیلم در کارنامه فیلمسازی اش ثبت کرده که هردو آثاری گیشه پسند بوده اند. نخستین فیلم او به نام « دردسربزرگ » در سال 1389 ساخته شد و اثر دیگرش به نام « نازنین » نیز در سال 1392 به نمایش درآمد.

درباره فیلم « نقطه کور » :

فیلم جدید مهدی گلستانه شباهت انکار ناپذیری به فیلمهای اصغر فرهادی و شباهت بیشتری به « سعادت آباد » مازیار میری دارد. اثری که داستانی تکراری را در بستر خانواده ای روایت می کند و به سبب بحرانی که برای خسرو در شک و تردید به همسرش ایجاد شده، شخصیت های بیشتری را وارد داستان می کند تا این بحران را گسترش دهد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2219490459n.jpeg

اما مشکل اینجاست که شخصیت های مکمل بصورت مستقل قدرت دراماتیزه کردن داستان را ندارند و ایجاد گره های جدید در روند داستان هم منطق مشخصی ندارد. اصلی ترین سوال درباره فیلمنامه در مرحله نخست به داستان باز می گردد. داستانی که با یک شک آغاز می گردد و در حالی که پاسخ ساده ناهید می تواند گره فیلم را در همان دقایق ابتدایی باز کند، او از پاسخ طفره می رود و سپس نفرات جدیدی به داستان اضافه می شوند تا روند گره گشایی به تعویق بیفتد و فیلم دقایق بیشتری به طول بینجامد.

در واقع می توان ایراد بزرگ « نقطه کور » را در پرداخت فیلمنامه و شخصیت های داستان برشمرد که فاقد کیفیت مناسب می باشند. اطلاق کردن مشکلات ریز و درشت جامعه به هر یک از شخصیت های داستان ، در صورتی ارزش نقد اجتماعی را افزایش می داد که فیلمساز منطقی از حضور آنان در داستان تعیین می کرد و یا به سبب حضورشان، باعث هویدا شدن بخشی از بحران زندگی خسرو و ناهید می گردید که مخاطب کمتر به آن توجه داشته است. اما این اتفاق در « نقطه کور » رخ نمی دهد و فیلمنامه به شکلی قراردادی مسیر خود را تا انتها پیش می گیرد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2219490475w.jpeg

دخیل کردن مجموعه ای از معضلات بزرگ اجتماعی در قالب شخصیت های فیلم بیشتر از آنکه بیانگر دغدغه های فیلمساز به مسائل اجتماعی باشد، باعث به تعویق افتادن چندباره گره گشایی خط اصلی داستان یعنی حضور مرد لوله کش در خانه خسرو می شود. متاسفانه این تعویق در جهت بسط و گسترش فیلمنامه پیش نمی رود تا « نقطه کور » از نیمه به بعد، تکرار فیلمهای آپارتمانی سینمای ایران در سالهای اخیر باشد که در آن کتک زدن زن و ایجاد جنجال جایگاه ثابتی دارد.

« نقطه کور » همچنین از بازیهای ضعیفی رنج می برد که در راس آنها می توان از نیکی مظفری یاد کرد که بازی بسیار بدی از خود به نمایش گذاشته است. محمدرضا فروتن نیز در شکل و شمایل همیشگی خود در سالهای اخیر در نقش مردی عصبی تکراری است و هانیه توسلی هم که پیش از این بارها نقش های مشابه ناهید را ایفا کرده، در این فیلم حرف تازه ای برای گرفتن ندارد.

/Upload/Public/Content/Images/1398/08/30/2219490506b.jpeg

« نقطه کور » همانطور که از نامش بر می آید یک نقطه کور در فیلمنامه است که کارگردان توان پرداخت و هدایت آن را نداشته است. فیلم مهدی گلستانه نسخه ضعیف تر شده آثار آپارتمانی سالهای اخیر سینمای ایران به شمار می رود که بحث خیانت، شک و تردید در آن مطرح و با یک پایان بندی بسیار بد نیز به اتمام می رسد. به نظر نمی رسد که « نقطه کور » اثری باشد که در سالهای بعد مخاطبین سینمای ایران آن را به خاطر بیاورند.

 3                                                                     Photo Gallery2

منتقد : بابک مهرورز                                                     

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : نقطه کور noh4hthgh46tgtd

کارگردان : مهدی گلستانه

فیلمنامه : احسان بیگلری

تهیه کننده : مهدی گلستانه

مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری

بازیگران :

محمدرضا فروتن

هانیه توسلی

محسن کیایی

شقایق فراهانی

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان