گیلان مهد نوگرایی در هنر ، بی بهره از موزه هنرهای معاصر

رشت- ایرنا-رییس موزه هنرهای معاصر تهران با خوانش این مصرع از شعر حافظ که  سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی از فقدان یک موزه و گالری مناسب برای هنرهای تجسمی در گیلان بعنوان مهد نوگرایی در هنر ابراز تاسف کرد.

گیلان مهد نوگرایی در هنر ، بی بهره از موزه هنرهای معاصر

احسان آقاییروز چهارشنبه در آیین گشایش نمایشگاه گونتر اوکر هنرمند آلمانی با عنوان کرنش به حافظ در تالار مرکزی شهر رشت اظهار داشت: گیلان بعنوان  بنیانگزار و مهد جریان مدرنیسم و نوگرایی در ایران و زادگاه هنرمندان جریان ساز و پیشرو و  پیشینه غنی هنرهای تجسمی یک گالری خوب و موزه هنرهای معاصر ندارد که حداقل آثار مفاخر خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد :  حبیب محمدی اولین بار امپرسیونیسم روسی را به  ایران وارد و  گالری را در رشت تاسیس کرد که تاثیرگذارترین مدرنیست های ایران از شاگردان او بودند.

آقایی یاداور شد: بهمن محصص بدون شک بعنوان بهترین هنرمند معاصر ما شاگرد حبیب محمدی است و همچنین  پسرعمویش اردشیر محصص . همچنین جلیل ضیاء پور که یکی از بزرگترین تاثیرگذاران بر هنر معاصر ایران است و در تدریس و ایجاد هنرستان هنرهای زیبا در تهران نقش بسیار مهمی داشته و اولین مدیر این هنرستان بوده و جریان سازی کرده اهل گیلان است. مهدی ویشکایی که یکی از بزرگترین نقاشان امپرسیونیست ماست اهل رشت است . آیدین آغداشلو یکی از بزرگترین آرتیست ها و مرمت کاران و هنرشناسان ایران است اهل رشت است اگر بخواهم نام ببرم و اگر بخواهم از نسلهای بعدتر نام ببرم فریده لاشایی اهل رشت است. الان یک هنرمند زنده وجود دارد که امیدوار است بتواند موزه هنرهای معاصر رشت را ببیند حسین محجوبی هنرمند لاهیجانی است که در هشتاد سالگی بسر می برد .

رییس موزه هنرهای معاصر تهران با بیان این که  خیلی بد است که شهر رشت با این پیشینه تاریخی و فرهنگی یک گالری و موزه هنرهای معاصر ندارد افزود:  از تمام کسانی که می توانند می خواهم که در این زمینه کمک کنند و از طرف معاون وزیر ارشاد هم اجازه دارم  که بگویم هر کمکی که نیاز است برای ایجاد موزه هنرهای معاصر رشت حتما انجام خواهم داد

وی با تاکید بر این که  ایراد است که ما مسئولان بعد از این همه سال نتوانسته ایم جایگاهی که نمایشگر فرهیختگی هنر گیلان باشد را ایجاد کنیم یاداور شد: قولهایی را برای کمک به ایجاد موزه هنرهای معاصر رشت داده اند و حتی ساختمان قدیم شهرداری را بازدید کردیم و امیدواریم اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، استانداری و مقامهای دیگر دست اندرکار برای ایجاد  موزه در شهری که حقش بسیار بیش از اینها است کمک کنند.

آقایی با اشاره به این مصرع که "زان یار دلنوازم شکری است با شکایت است" اذعان داشت: این تالار را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران من ساخته اند  و فضای خیلی خوبی برای موسیقی تئاتر و فعالیتهای فرهنگی دیگر ساخته شده ولی بسیار متاسفم در طراحی اولیه برای تالار مرکزی رشت بعنوان شهری که مهد و سرچشمه هنرهای تجسمی است فضای نمایشگاهی تعریف و ایجاد نشده است.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران گفت :امیدوارم با ایجاد  تغییرات کوچکی بشود یک گالری حداقل در تالار مرکزی رشت ایجاد کرد که علاقمندان به هنرهای تجسمی و هنرمندان این رشته بتوانند پایگاهی در این تالار مرکزی رشت داشته باشند .

فرهنگ زیرساخت توسعه

بهرام جمالی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و مشاور فرهنگی تالار مرکزی رشت نیز در این مراسم گفت:فضای کالبدی فرهنگی وقتی در یک جا شکل می گیرد زیرساخت و زمینه ساز موضوعی به نام فرهنگسازی است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگسازی مجموعه ای از رفتارهاست که یک بخش جدی اش بازخوانی هویتهای گذشته است و فکر می کنم اشاره ای که رییس موزه هنرهای معاصر تهران به تاریخ هنر معاصر مخصوصا در گیلان و رشت بعنوان یکی از دروازه های روشنفکری و اندیشه های نوگرا در ایران یک امر بسیار استراتژیک است .

این استاد هنر افزود: در بحثهایی که در حوزه مطالعات فرهنگی و هنری و ارتباطات منطقه ای داشتیم رشت از نقاط استراتژیک این بحث و دارای ظرفیتهای بسیار جدی است که می تواند تاریخ و فرهنگ هنرهای معاصر را نه تنها در سطح استانی بلکه در سه حوزه استانی ، ملی و بین المللی نمایندگی کند.

جمالی با بیان این که  مرزهای مشترک این منطقه با کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیتهای خیلی جدی را فراهم کرده خاطرنشان کرد:یکی از موضوعات جدی  تفکر مدیریت فرهنگی تالارهای شهر در سراسر کشور توجه به ظرفیتهای هویت فرهنگی در بخش بین المللی است که زمینه های بسیار مشترکی را در سراسر کشور داریم که می توانند در تالارهای شهر نمایندگی شوند ، اسباب و ابزار ارتباطی اش فراهم شود و جامعه هنری بتواند ارتباطاتی را با هنرمندان بزرگ سایر کشورها داشته باشد .

وی با اشاره به این که شهردار ایروان برای افتتاح یک کتابفروشی می رود بدلیل این که می داند  زیرساخت فرهنگی است که می تواند زیرساخت سیاسی اقتصادی واجتماعی را تضمین و تثبیت کند افزود : اگر که یک اثر از آثار اوکر در هر جای دنیا رونمایی شود، حداقل بالاترین مقام آن شهر می آمد .

جمالی اظهار داشت : فکر می کنم در دوره ای که دارد تاریخ کشور ورق می خورد با افتتاح تالار شهر رشت می توانیم چشم انداز 5 ساله ای را تجسم کنیم  که یک بازخوانی و رویکرد تاویلی به بحث هنر معاصر در استان گیلان داشته باشیم .

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کرنش به حافظ از آثار گونتر اوکر خاطرنشان کرد: این هنرمند پس از 80 و اندی سال عمر  دوره های تاریخی المان و اروپا را از ابتدا دنبال کرد و به یک ایده نوگرای کاملا متمایز و مولف وار رسید .

این عضو هیات علمی اظهار داشت:برای ما خیلی مهم است که نگاه هنرمند غربی به محتوای معنوی شعرحافظ چه بوده و به چه شکلی خود را تکوین و صورت بندی کرده از این جهت.

جمالی با بیان این که صورت بندی اوکر بسیار متفاوت و قابل بحث و دارای  ظرفیت گفت و گو و بحث های هنری در حوزه مبانی نظری هنر معاصر است افزود: امیدواریم در زمان برپایی نمایشگاه بحثها و گفت و گوهایی را در رابطه با این رویکرد تفسیری، توصیفی و تاویلی با حضور صاحب نظران شاهد  باشیم.

این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد : جریان گرم و جوشنده هنرهای معاصر در گیلان در جایگاه بایسته خود قرار بگیرد.

  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان