نقد و بررسی فیلم زنان ونوسی و مردان مریخی

نویسندگان: حسین مثقالی و شعله نیک‌روش

کارگردان: کاظم راست گفتار4

نویسندگان: حسین مثقالی و شعله نیک‌روش

تهیه کننده: سیدمحمدرضا مفیدی

مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست

محصول آمایش هنر

بازیگران: امین حیایی، بهاره رهنما، شیلا خداداد،‌ غلامحسین لطفی، یوسف صیادی، امیرحسین رستمی، اکرم محمدی، سحر زکریا، شراره رخام، الیکا عبدالرزاقی، رامش صفایی، مژگان جودی، مهدی صباغی، سیدابراهیم بحرالعلومی، احمد ایراندوست، سارا میرزایی، الهه حصاری، آتنا بهگام.

 1

داستان :

داستان این فیلم درباره مهندس جوانی به نام سعید ( امین حیایی ) است. سعید به شدت به همسر خود سیمین ( بهاره رهنما ) علاقه دارد و این در حالی است که سیمین زنی به شدت فمینیست است و به نوعی بر سعید در خانه سیطره دارد. سیمین به تازگی بعد از مشورت با دوستان عجیب و غریبش! به این نتیجه می رسد که باید یک تور تفریحی به کشور فرانسه داشته باشد تا در آنجا در کوه های آلپ به اسکی بپردازد! اما وی  برای این سفر تفریحی نیازمند 20 میلیون تومان پول است و به همین دلیل سعید را مجبور به تهیه این پول می کند. سعید هم به دلیل نداشتن پول مجبور می شود تا این مبلغ را از یک بازاری نزول کند تا همسرش به سفر تفریحی خودش برود. با تهیه شدن این پول ، سیمین به اتفاق دوستانش به کوه های آلپ می رود اما در آنجا به دلیل عدم آشنایی با فن اسکی ، در یکی از یخچالهای طبیعی آلپ سقوط می کند و جان به جان آفرین تسلیم می کند. سعید بعد از شنیدن این خبر به شدت ناراحت می شود و به نظر می رسد که دنیا برای او به پایان رسیده باشد اما وی بعد از مدتی با دختر رئیس اش به نام مرجان ( شیلا خداداد ) آشنا می شود و به مدت کوتاهی بعد از این آشنایی، این 2 با یکدیگر ازدواج می کنند. مرجان برعکس سیمین، دختری خانه دار و اهل خانواده است که از همه لحاظ سعید را حمایت می کند و اجازه نمی دهد که او کمبودی2 در زندگی شخصی اش داشته باشد. سعید که حالا طعم واقعی زندگی را چشیده، هر روز بشاش تر از دیروز به پیشرفت در مسیر زندگی اش می اندیشد؛ اما یک خبر زندگی سعید و مرجان را دستخوش تغییراتی می کند. گروهی از کوهنوردان فرانسوی به هنگام گشت زنی در رشته کوه های آلپ متوجه قطعه یخی می شوند که سیمین در درون آن سقوط کرده بود! با بردن این تکه یخ به مرکز درمانی و ذوب شدن آن ، ناگهان سیمین دوباره زنده می شود و...

کارگردان : 

کاظم راست گفتار : راست گفتار کارش را با ساخت فیلم کمدی « عروس خوش قدم » در سال 1381 آغاز کرد؛ فیلمی که اگرچه جایگاه شاخصی در سینمای ایران ندارد اما بهرحال یک کمدی فانتزی و متفاوت بود و توانست به یکی از پرفروش ترین فیلمهای سال هم مبدل شود. سپس راست گفتار « نقاب » را کارگردانی کرد که یکی از جنجالی ترین فیلمهای دهه 80 در کشورمان به حساب می آید. مضمون جنجالی « نقاب » ( سوء استفاده جنسی از زنان و سپس از اخاذی از آنها ) سبب شد تا نام او بیش از پیش بر سر زبانها بیفتد اما پیشرفت کاری او در همین نقطه به پایان رسید! او پس از « نقاب » ، « پسر تهرانی » را که متعلق به جریان کمدی های مبتذل ایرانی بود ، کارگردانی کرد؛ فیلمی که به شدت ضعیف و سطحی بود. حالا او « زنان ونوسی و مردان مریخی » را کارگردانی کرده که بسیار سطحی تر و مبتذل تر از ساخته قبلی اش، « پسر تهرانی » است.

حواشی فیلم : 5

شاید جالب باشد اما عکسهایی که از این فیلم در خبرگزاری ها منتشر شد، اعتراض  بسیاری از سیاسیون از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی  را به همراه داشت و تقریباً همگی آنها یکپارچه اعلام کردند که مراجع ذیصلاح  باید نظارت بیشتری بر پوشش های اسلامی بازیگران داشته باشند و اجازه ندهند تا ابتذال به سینمای ایران رخنه کند!

درباره فیلم:

نام فیلم برگرفته از کتابی پرفروش به همین نام  به قلم دکتر جان گری است. البته شما هرگز نخواهید توانست ارتباطی میان آن کتاب و این فیلم بیابید؛ ظاهراً یک نفر این اسم را پیشنهاد داده و سازندگان هم خوششان آمده و آن را بر روی فیلمشان قرار داده اند!

« زنان ونوسی و مردان مریخی » متاسفانه متعلق به سینمای مبتذل است. در فیلم خبری از تقکر و عقل و شعور نیست، شخصیت ها کاریکاتور و داستان احمقانه است.

کاظم راست گفتار را کارگردانی خوبی می دانستم. زمانی که همه6 قلم پیمان قاسم خانی را دلیل موفقیت فیلم « نقاب » عنوان کردند، من قاطعانه ایستادم و گفتم که فیلم، فیلمِ راست گفتار است اما امروز باید اعتراف کنم که در اشتباه کامل بوده ام. راست گفتار با « پسر تهرانی » وارد کمدی مبتذل شد و به نظر می رسد که قصد خارج شدن از این سبک پولساز را هم ندارد.

عادت کرده ایم که در این سالها داستانهای بی منطق را در فیلمهای ایرانی باور کنیم ، اما آیا به حدی رسیده ایم که باید یخ زدن یک زن و زنده شدن آن پس از مدتی را باور کنیم؟ تنها مثال مشابهی که از یخ زدن و زنده شدن در حال حاظر به خاطر دارم مربوط به شخصیت اسکراچ ( سنجاب ) در انیمیشن « عصر یخبندان » است. البته منطق زنده شدن اسکراچ در مقایسه با سیمین بسیار منطقی تر و قابل باورتر است!

در « زنان ونوسی و مردان مریخی » هیچ نشانی از خلق موقعیت کمدی وجود ندارد. در زمان تماشای فیلم این حس در شما بوجود خواهد آمد که 2 نفر رفیق کنار همدیگر نشسته اند و شروع به جوک گفتن برای هم کرده اند و فیلمنامه فیلم را هم نفر سومی که حرفهای آن 2 را می شنیده نوشته است.

در فیلم تقریباً همه شخصیت های زن مشکل جنسی دارند! یکی چند بار7 ازدواج کرده، دیگری مصرانه به دنبال مرد می گردد و در این راه از هیچ کاری دریغ نمی کند و... خدا آخر و عاقبت این سینما را بخیر کند.

بحث 2 زنه بودن در سینمای ایران سالهاست که باب شده و کسی هم حواسش به این چیزها نیست. اینکه در هر سال چندین فیلم با موضوع 2 زنه بودن مردان ساخته شود ، هشداری است به شخصیت فرهنگی سینمای ایران. این مهم در « زنان ونوسی و مردان مریخی » شکل پیچیده تری به خود گرفته؛ اینکه زن قبلی مرده است و آقا دوباره ازدواج کرده و زمانی که می فهمد زن اولش زنده است او را هم پیش زن دومش می آورد! نکته ی بسیار قابل تاٌملی است. در سالهای قبل مخفی کاری مردان 2 زنه، سوژه اصلی اینگونه فیلمها بود اما امرو شاهد هستیم که با سینه ایی سپر شده عنوان می شود که 2 زن داشتن اشکالی ندارد!

یکی از سکانسهایی که ارزش فیلم را در تا حد کمدی های کلوپی کاهش داده ، سکانس مربوط به کوهنوری است. تصویر در تصویر کردن در این سکانس ها به زشت ترین شکل ممکن انجام شده و مطمئنم اگر این فیلم را بر پرده سینماها نمی دیدم ، هرگز نمی توانستم باور کنم که این فیلم به اکران عمومی درآمده است.8

ظاهراً نام قبلی فیلم « بخشکی شانس » بوده.

جنجالی ترین بخش فیلم مربوط به آرایش و حجاب بازیگران زن است. من قصد ندارم این حوزه پیچیده را مورد نقد و بررسی قرار دهم اما آیا فکر نمی کنید که بازیگران زن در فیلم « زنان ونوسی و مردان مریخی » واقعا غیرعادی هستند؟! این زن ها در خانه شان آرایش غلیظ می کنند، در خیابان آرایش غلیظ می کنند ، در کوه آرایش غلیظ می کنند و... به نظرم می بایستی سازندگان در این مورد تجدید نظری جدی داشته باشند. من در اینجا قصد ندارم بگویم که آرایش باید از چهره ها حذف شود اما باید قبول کرد که هر کاری جایی دارد. اینکه یک خانم صبح زود هنگام بلند شدن از خواب آرایش غلیظ داشته باشد تنها به فقر فرهنگی سینمای کشورمان می افزاید.

کاظم راست گفتار در یک مصاحبه اعلام کرده بود: « منتقدان فیلمهایم را نمی فهمند! ». ساعتهاست در حال فکر کردن به این جمله فیلسوفانه جناب کارگردان هستم!

این یکی از دیالوگ های فیلم است« سیمین : شما مردا به زنها بچه میدید تا خودتون برید دنبال عشق و حالتون!» خودتون تا آخر این خط را بگیرید و برید.

یکی از سوالاتی که سالهاست ذهنم را مشغول کرده و فکر نمی کنم9 روزی به پاسخ آن برسم این است که " ممیزی شامل چه فیلمهایی می شود؟ " گفته اند که ابتذال در سینما شامل ممیزی می شود اما شاهد هستیم که تقریباً نصف فیلمهای اکران مبتذل هستند ، گفته اند که توهین به اشخاص شامل ممیزی می شود اما حالا فیلمی اکران شده که سرتاسر توهین به جنسیت زن می کند و گفته اند های دیگری که ظاهراً هیچ وقت با عمل همراه نیست.

سازندگان هرکاری که لازم بوده کرده اند تا بتوانند شیلا خداداد را شبیه شخصیت سیتا که خداداد در سریال « مسافری از هند » آن را ایفا می کرد، کنند؛ انتظار ندارید که این فیلم شخصیت ارجینال داشته باشد؟!

شغل سعید در این فیلم هم در نوع خودش منحصر به فرد است؛ مهندس رباتیک!

یک نکته جالب هم درباره این فیلم وجود دارد و آن تبلیغ رسانه ایی آن است. ماهیت این فیلم یکجورایی تائید چند همسری است اما در این تبلیغ تلویزیونی ، امین حیایی روبروی تماشاگر می نشیند و اعلام می کند که : « این فیلم باعث می شود شما زندگی مشترک بهتری داشته باشید! » خب این نوعش را دیگر ندیده بودیم که عوامل یک فیلم در چشم ملت نگاه کنند و دروغ بگویند!10

بازی بازیگران در « زنان ونوسی و مردان مریخی » نزدیک به فاجعه است. امین حیایی همانی است که سالها در فیلمهای کمدی دیده ایم ، بهاره رهنما با آن لباس های رنگ و وارنگ و آرایش بدشکلی که دارد، چیزی برای ارائه ندارد. شیلا خداداد هم که به تازگی به جمع بازیگران کمدی های سطح پائین اضافه شده، در حد تیپ یک خانم مطیع و خوش اخلاقی که سالهاست با این ویژگی آن را می شناسیم حضور دارد. تاسف برانگیز ترین نکته درباره بازیگران فیلم متوجه شراره رخام است که در سالهایی نه چندان دور ، بازیگر شایسته ایی در سینمای ایران به حساب می آمد. بنا به دلائلی مطمئنم رخام دغدغه مالی ندارد به همین دلیل حضور وی در این فیلم برایم یک معماست.

هرچقدر که سعی می کنم یک نکته مثبت در فیلم پیدا کنم تا در این مقاله ذکر کنم، نمی توانم! این فیلم فاجعه ایی است که نمایش اش در سینماها فقط باعث سرافکندگی سینمای ایران خواهد شد. فکر می کنم تنها نکته مثبت درباره این فیلم جمله ایی باشد که در پوستر فیلم درج شده ، در پوستر فیلم این عبارت نوشته شده " افراد زیر 15 سال این فیلم را نبینند " فکر می کنم تنها حرف درستی که این فیلم زده همین باشد. بهتر است این فیلم مبتذل را افراد زیر 15 سال نبینند.

ارزش دیدن دارد؟

خودتان چی فکر می کنید؟!

 

منتقد : میثم کریمی

 کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان