نقد و بررسی فیلم ورود آقایان ممنوع

نویسنده فیلمنامه: پیمان قاسم خانی

 کارگردان: رامبد جوان

نویسنده فیلمنامه: پیمان قاسم خانی376

تهیه کننده : علی سرتیپی

مدیر فیلمبرداری: داوود امیری

مجری طرح : منیژه حکمت

بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی، بهاره رهنما، فلامک جنیدی ، زهره حمیدی، ستاره پسیانی، حدیث میرامینی، مهرناز بیات و علی صادقی

 
داستان :
 داستان این فیلم درباره مدرسه ایی غیرانتفاعی است که شاگردانش جزو بهترین های منطقه هستند و به عبارتی مدرسه ی نمونه است. مدیریت این مدرسه توسط خانمی با نام بیتا دارابی ( ویشکا آسایش ) که یک فمینیسم کامل است ، اداره می شود. خانم دارابی از آن دسته مدیرانی است که به هیچ عنوان اعتقادی به دبیر مرد ندارد و همیشه اطرافیان و شاگردان مدرسه را از معاشرت با مردان منصرف می کند و به آنها می فهماند که اصولاً جنسیت مرد چیز مزخرفی است!. اما با فارغ شدن دبیر شیمی مدرسه ، خانم دارابی مجبور می شود تا به منظور افزایش آمادگی شاگردان برای حضور در المپیاد شیمی و همچنین رقابت نزدیکی که با یک مدیر مدرسه پسرانه دارد، یک دبیر بسیار معروف به نام وحید جبلی ( رضا عطاران ) را بکار بگیرد تا از قافله عقب نماند. ورود این معلم به مدرسه سبب می شود تا دانش آموزان باهوش این مدرسه به این فکر بیفتند که معلم جدید را با خانم مدیر صمیمی کنند تا شاید این 2 از همدیگر خوششان آمد اما حقیقت آن است که جبلی علاقه ایی به مدیر بداخلاق مدرسه ندارد و دل در گرو معلم ادبیات مدرسه ( بهاره رهنما ) سپرده است و پدر یکی از شاگردان مدرسه هم از خانم مدیر خوشش آمده و...

کارگردان :

رامبد جوان یکی از معدود سینماگران ایرانی است که مسیر رسیدن به جایگاه کنونی اش در سینما را با روابط و باند بازی بدست نیاورده. او ابتدا بازیگر تئاتر بود و پس از چند سال حضور در تئاتر با نقش کوتاهی در سریال محبوب « همسران» کارش را در تلویزیون آغاز کرد و بعدها با سریال «خانه سبز» به شهرت رسید. پس از تلویزیون ، رامبد به سینما رفت و توانست بازی قابل توجهی در فیلم « صورتی » از خود نشان دهد. در نهایت هم بعد از کارگردانی چند مجموعه تلویزیونی توانست کارگردانی سینما را تجربه کند و تا اینجای کار هم موفق عمل کرده. خوشبختانه رامبد جوان از آن دسته سینماگرانی است که هرگز به حضور در کمدی های ضعیف رو نیاورد و بجایش سعی کرد تا کمدی ایی خالص  را به تماشاگر ارائه کند که سالهاست تماشاگران ایرانی فراموش کرده اند. البته مدتها از زمانی که او را جیم کریِ سینمای ایران می خواندند گذشته است.43536

 حواشی :

« ورود آقایان ممنوع » بدون سر و صدا در جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست محبوب ترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. سیل نقدهای مثبت درباره این کمدی سبب شد تا تماشاگران بی صبرانه منتظر اکران عمومی این فیلم باشند. مطابق انتظار هم اکران این فیلم موفق بود و تا امروز که من این مطلب را می نویسم، توانسته یکی از پرفروش ترین کمدی های سینمای ایران باشد.

 درباره فیلم ورود آقایان ممنوع :

اولین سکانس فیلم اینگونه آغاز می شود و تماشاگر را شگفت زده می کند : مدیر مدرسه به علت آنکه یکی از بهترین شاگردان مدرسه که امید اول کسب مقام در المپیاد دانش آموزی است ، در حال ازدواج با پسر مورد علاقه اش است ، قصد دارد تا او را از مدرسه اخراج کند!. راههای بهتری هم برای تاکید بر فمینیست بودن مدیر مدرسه وجود داشت.

شوخی های فیلم اگرچه جنس آشنایی دارد اما شیوه پرداخت آنها تازه و ابتکاری است. در کمتر فیلمی شاهد بوده ام که کمدی موقعیت تا بدین حد پخته به تماشاگر ارائه شده باشد.

خانم دارابی که ویشکا آسایش نقش آن را ایفا می کند، یک فمینیسم 2 آتیشه است اما مشخص نیست چرا!؟ آیا او قبلاً از مردها ضربه خورده است؟ آیا او رابطه ایی وحشتناک را پشت سر گذاشته ؟ یا شایدم نویسنده یادش رفته که برای او گذشته ایی هم متصور شود؟!

یکی از نقاط ضعفی که تقریباً در هر فیلم کمدی ایرانی مشاهده می شود این است که فیلمساز تاکید دارد تا شوخی های جنسی را در فیلمش بگنجاند. همه ما می دانیم که محدودیت در این شوخی ها بسیار است و به عبارتی اصلاً نمی توان چنین شوخی هایی در یک فیلم ایرانی قرار داد. اما رامبد جوان تاکید زیادی داشته تا این شوخی ها را در فیلمش قرار دهد و نتیجه اش هم چند صحنه عجیب و غریب مانند خواب دیدن خانم دارابی و سپس مسواک زدنش  شده است!. حمام دوش سرد برای مقابله با آتش عشق را هم اضافه کنید!.

یکی از مسائلی که همواره بخاطر آن فمینیست ها را به تمسخر می گیرند، بحث زیبایی ظاهری آنهاست!. گفته می شود که فمینیست ها اغلب زنانی هستند که از لحاظ ظاهری جذابیت چندانی ندارند و به دلیل اینکه نمی توانند جلب توجه کنند، به فمینیست بودن روی می آورند تا به این ترتیب از مردان انتقام بگیرند!. در « ورود آقایان ممنوع » هم نگاهی مشابه به شخصیت فمینیست فیلم شده است؛ زنی با قد بلند و البته چهره ایی نه چندان جذاب که بیشتر شبیه یک نظامی است تا مدیر مدرسه. البته این شخصیت تا به انتهای فیلم ثبات رفتاری ندارد و ناگاه ملاک ازدواجش با مرد ایده آل ، بلند قد بودن طرف مقابلش می شود!.474653

بخش مهمی که سالهاست از فیلمهای ایرانی کنار گذاشته شده ، موسیقی متن است که خوشبختانه در « ورود آقایان ممنوع » به خوبی خودنمایی می کند. نواختن مارش نظامی برای ویشکا آسایش جالب از آب درآمده است .

چهره پردازی ، نقطه قوت فیلم است. شخصاً سالهاست که ویشکا آسایش را با آن چهره جدی و مصمم اش به خاطر سپرده ام اما هنگام رویارویی با او در فیلم « ورود آقایان ممنوع » شگفت زده شدم زیرا او شباهتی به ویشکای همیشگی نداشت!. گریم و تغییر چهره معمول او کمک زیادی به باورپذیر بودنش کرده است.

درهفته های پیش فیلمی دیدم تحت عنوان « معلم بد » با بازی کامرون دیاز و جاستین تیمبرلک. فضای کلی « معلم بد » شباهت زیادی به « ورود آقایان ممنوع » دارد با این تفاوت که در « معلم بد » کامرون دیاز یک احمق به تمام معنا بود که به زن بودنش توهین می کرد! اما شخصیت اصلی « ورود آقایان ممنوع » یک زن متکبر است که طرفدار فلسفه " زنان بدون مردان " می باشد.

در لحظاتی از فیلم که پگاه آهنگرانی به روی پرده ظاهر شد ، تشویق های مکرر باعث شد تا جو سالن نمایش بهم بریزد و تماشاگران راحت ، 5 دقیقه از فیلم را از دست بدهند!.

من متاسفانه نتوانستم فیلم را در جشنواره فجر ببینم و تنها متوجه شدم که خانم ویشکا آسایش توانسته اند جایزه سیمرغ را برای بازی در این فیلم دریافت کنند ( دریافت سیمرغ برای بازی در یک نقش کمدی کمی غیرمنتظره است ). ویشکا آسایش را مدتهاست که می شناسم و بازیهای او را در نقشهای مختلف دیده ام اما به نظرم حضور او در « ورود آقایان ممنوع » آنطور که باید و شاید نتوانسته موثر باشد. به نظرم عمده دلیل موفقیت بازی آسایش به این دلیل است که رضا عطاران توانسته به خوبی موقعیت سازی کند. در حال فکر کردن به این موضوع هستم که جشنواره فجر سال گذشته بازی قابل توجه تری نداشت که خانم آسایش سیمرغ گرفت؟!

بازی رضا عطاران مانند همیشه درخشان و تاثیرگذار است. دیالوگ های فی البداهه عطاران کمک زیادی به خلق صحنه های کمدی فیلم کرده است.

یکی دیگر از ایراداتی که در ساختار فیلمسازی ایرانی وجود دارد این است که بهایی به نقشهای مکمل داده نمی شود و این امری بسیا262423ر ناخوشایند است. بارزترین مثال خارجی این موضوع را می توان کوین اسپیسی دانست که بیش از اینکه بخاطر بازی در نقشهای اصلی  معروف باشد، به دلیل حضور در نقشهای مکمل شناخته می شود. در « ورود آقایان ممنوع » شخصیت های مکمل اگرچه در خدمت فیلمنامه بوده اند اما به هیچ عنوان درخشان نیستند و در پرداخت به آنها هم کمترین زحمت ممکن کشیده شده است. بهاره رهنما، مانی حقیقی وپگاه آهنگرانی  بازیگرانی هستند که به عنوان بازیگران مکمل در این فیلم حضور داشته اند.

 تغییر ناگهانی خلق و خوی شخصیت های فیلم در انتهای داستان، همواره یکی از مشکلات رایج فیلمهای ایرانی بوده که در « ورود آقایان ممنوع » هم وجود دارد.
 

چرا باید این فیلم را دید؟

 در این آشفته بازار فیلمهای کمدی ضعیفی که اکران می شود، تماشای « ورود آقایان ممنوع » یک غنیمت است. این فیلم اگرچه عاری از مشکلات نیست اما در نهایت اثری سرگرم کننده است که به راحتی می تواند لبخند را به گوشه لبانتان اضافه کند. بازی خوب رضا عطاران ، کارگردانی قابل ستایش رامبد جوان و قلم طناز پیمان قاسم خانی سبب شده تا « ورود آقایان ممنوع » یکی از بهترین کمدی های تابستان امسال باشد.
 

منتقد : میثم کریمی

 کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان