شاه اردن: روابط امان و تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد

تهران - ایرنا- "عبدالله دوم" شاه اردن جمعه شب در خصوص روابط کشورش با روابط رژیم صهیونیستی گفت: روابط امان – تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد که بخشی از آن به مسائل داخلی اسرائیل مربوط می‌شود.

شاه اردن: روابط امان و تل‌آویو در بدترین سطح قرار دارد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از بیانیه دیوان سلطنتی اردن، عبدالله دوم گفت: امیدوارم که اسرائیل بتواند وضعیت آینده خود را در هفته‌ها و ماه‌های آتی مشخص کند، چرا که برای تمامی ما این مسأله مهم است.

وی خطاب به امریکایی‌ها تصریح کرد: باید بار دیگر تلاش‌ها بر تمامی ابعاد مذاکرات (اسرائیل و فلسطینی‌ها) متمرکز شود و بخش پر لیوان مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.

شاه اردن مدعی شد: کسانی که می‌گویند، می‌توان بدون نقش آمریکا، میان فلسطین و اسرائیل صلح برقرار کرد، منطقه خاورمیانه و نقش آمریکا در آن را به خوبی نمی‌شناسند، چرا که همه ما به نقش واشنگتن برای میانجیگری میان دو طرف نیاز داریم.

عبدالله دوم که در "پژوهشگاه سیاست‌های خاورنزدیک واشنگتن" سخن می‌گفت، مدعی شد: تنها راه برقراری صلح، تشکیل دو کشور مستقل است، چرا که جایگزین این طرح برای تمامی ما زیان‌بار خواهد بود.

روابط امان-تل آویو 23 ژوئیه 2017 (1مرداد 96)  به دنبال کشته شدن دو شهروند اردنی توسط کارمند سفارت اسرائیل در امان تیره شد.

در آخرین تحولات روابط دوجانبه اردن و رژیم صهیونیستی، دولت امان از 19 آبان ماه ورود بدون روادید اتباع این رژیم و شهرک‌نشین‌های صهیونیست، به دو منطقه "الباقوره" و"الغمر" را ممنوع کرده است.

 از سوی دیگر، بدنبال بازداشت غیر قانونی و غیر انسانی "هیه اللبدی" و "عبدالرحمن المرعی" دو شهروند اردنی در سرزمین‌های اشغالی به دست رژیم صهیونیستی، اردن هفتم آبان ماه گذشته سفیرش در تل آویو را در اعتراض به این اقدام فراخوانده بود.

اردن 10 سپتامبر (19 شهریور) نیز "امیر ویسبرود" سفیر رژیم صهیونیستی در امان را در اعتراض به بازداشت بدون اتهام این دو شهروندش احضار و مراتب اعتراض خود را به این اقدام اعلام کرده بود. پس از این ماجرا، اردن به ویسبرود به همراه دیگر کارمندان سفارت رژیم صهیونیستی که مصونیت دیپلماتیک داشتند، اجازه داد، خاک آن کشور را ترک کنند.

استقبال گرم نتانیاهو از کارمندان سفارت اسرائیل در امان، موجی از خشم را در میان شهروندان اردنی درپی داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان