خشونت علیه زنان ممنوع!

طبق آمارهای جهانی، از هر ۳ زن، یکی از آنها در طول عمر خود نوعی از خشونت را تجربه می کند؛ این یعنی بیشتر از یک میلیارد زن در دنیا...

خشونت علیه زنان ممنوع!

طبق آمارهای جهانی، از هر 3 زن، یکی از آنها در طول عمر خود نوعی از خشونت را تجربه می کند؛ این یعنی بیشتر از یک میلیارد زن در دنیا...

خشونت علیه زنان و دختران یک مسئله جهانی و البته پنهان است. مسئله ای که در تمامی فرهنگ ها و در نواحی مختلف جغرافیایی به وفور دیده می شود. متاسفانه در این بین، در جوامعی که در فقر به سر می برند، زنان و دختران  بیشتری در معرض این نوع از خشونت قرار دارند. خشونتی که غالبا از سمت پدر، همسر، برادر و یا سایر نزدیکان شان اتفاق می افتد.

ویدیویی تاثیرگذار از منع خشونت علیه زنان

 

 


این ویدئو توسط برند لافارر تهیه و تولید شده است.

خشونت علیه زنان و دختران، فرم ها و اشکال مختلفی دارد. خشونت خانگی، آزار و اذیت جنسی، کودک همسری، ازدواج اجباری، قاچاق انسان، جنایت‌های ناموسی، ختنه زنان و... نمونه های روشنی از این دست خشونت هستند. در این میان نوعی از خشونت نیز، در قالب اصطلاحات، ضرب المثل ها، شوخی ها و... تحت عنوان خشونت کلامی بسیار رایج است. مواردی که اگرچه، نحوه بیان آنها در فرهنگ های مختلف متفاوت است، اما مفهوم و تاثیر مشترکی در ترویج خشونت دارند. بعنوان مثال، اصطلاحاتی مانند: پیر دختر، دختر ترشیده، ناقص العقل، زن ذلیل و...

و یا ضرب المثل هایی مانند:

خواب زن چپ است.

اسب و زن و شمشیر وفادار که دید؟

خداى زن مرد است .

نمونه های بارزی از خشونت کلامی، تنها در کشور و فرهنگ ماست. این درحالی ست که این موضوع، تنها به یک محدوده جغرافیایی ختم نمی شود و متاسفانه ابعاد گسترده آن، در بسیاری از کشورها رواج دارد. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

آرژانتین: زن بد و زن خوب، هر دو به شلاق نیاز دارند.

آلبانی: زن را با دروغ و سگ را با استخوان راضى کن .

آلمان: آنجا که زن حکومت دارد، شیطان پیشخدمت است .

بومیان آمریکا: زن و زمین، هردو منشا جنگند.

اسپانیا: از زن شرور بر حذر باش و به زن خوب اعتماد نکن .

استونی: گیسوى زن دراز است و عقلش گرد.

ایرلند: سه طبقه از مردان در شناسائى زنان عاجزند: جوانان، میان سالان و پیران.

انگلیس: زن در 10 سالگى فرشته ، در 15 سالگى طاهره ، در چهل سالگى ابلیس و بعد از آن عفریته است .

آکسفام، یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی در جهت ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی ست. این سازمان، انواع خشونت هایی که زنان در طول زندگی، از کودکی تا پیری تجربه می کنند را نشآت گرفته از نابرابری جنسیتی می داند.

نابرابری جنسیتی، یعنی اعتقاد به اینکه زن و مرد برابر نیستند و همیشه مردان نسبت به زنان برتری دارند. این درحالی ست که یکی از حقوق اولیه بشر، اصل برابری جنسیتی است.

بسیاری از کسانی که دست به خشونت علیه زنان می زنند، معتقدند که این نوع رفتار، رفتاری مناسب، طبیعی و حتی عادی است که حتی از طرف جامعه هم حمایت می شود. این افراد تصور می کنند، رفتارهای خشونت آمیزشان، هیچ گونه نارضایتی و یا مخالفتی به همراه ندارد.

متاسفانه خشونت علیه زنان، یکی از گسترده ترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است که آثار ویرانگر و جبران ناپذیر آن بر روی زندگی شخصی زنان و درنتیجه گروه ها و جوامع بزرگتر (متشکل از آنها) تاثیر بسزایی دارد.

آمار تکان دهنده از خشونت علیه زنان

  • 35 درصد از زنان، توسط شریک زندگی فعلی یا سابق خود مورد خشونت قرار می گیرند. برخی از تحقیقات انجام شده، این آمار را نزدیک به 70 درصد تخمین می زنند.
  • در حال حاضر، حدود 650 میلیون نفر از زنان، در سنین کودکی ازدواج کرده اند. یک سوم از این زنان، در زمان ازدواج کمتر از 15 سال سن داشته اند.
  • 200 میلیون از دختران و زنان در کودکی ختنه شده اند.
  • زنان و دختران، 71 درصد از قربانیان قاچاق انسان را تشکیل می دهند و از هر 4 قربانی کودک، 3 نفرشان دختربچه هستند.

خشونت و فقر: چرخه ای بی رحم

خشونت علیه زنان و دختران یکی از مهم ترین موانع برای از بین بردن فقر و محرومیت است.

باید بدانید خشونت علیه زنان و دختران، نه تنها به زندگی شخصی آن ها لطمه می زند، بلکه موجب تفرقه در میان افراد یک جامعه می شود؛ در نتیجه هر گونه تلاش، برای پیشرفت و ترقی جامعه از بین رفته و تبعات آن موجب تضعیف دموکراسی در جوامع عادل و صلح جو می شود.

خشونت، زنان و دختران را در فقر گرفتار می کند و حق انتخاب را در بسیاری از موارد از آنها می گیرد؛ انتخاب هایی مانند امکان حق تحصیل، فعالیت در بازار کار، ورود به سیاست و اجتماع، تنها چند مورد از حقوق پایمال شده زنان از این طریق است.

در حقیقت، فقر و محرومیت، قدرت عمل را از زنان می گیرد و آنها را بیشتر در معرض خشونت و آسیب قرار می دهد.

ما می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم

بله درست است، ما می توانیم باورهای غلط و مخربی که منجر به نابرابری جنسیتی و خشونت علیه زنان می شود را از بین ببریم. ما می توانیم هر باور غلطی را که روزی یاد گرفته ایم، فراموش کنیم و با آموخته های جدید، جهان را برای تک تک انسان های این کره خاکی، بهتر و امن تر کنیم.

مردان زیادی هستند که به این مسائل اهمیت می دهند، اما تنها اهمیت دادن به این معضل، برای رسیدن به جایگاهی برابر کافی نیست. ما به مردانی جسور، شجاع، صبور و پایبند به اصول اخلاقی نیاز داریم، تا در کنار زنان، جامعه ای عاری از خشونت را برای نسل بعد رقم بزنند...

اکنون وقت آن رسیده است که همه ی ما، زنان، مردان، دختران، پسران و سازمان های اجتماعی و فرهنگی، به ترویج خشونت علیه زنان و دختران سرزمین مان، پایان دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان