نقش کلیدی سوداگران بنزین در آلودگی هوا / لزوم آنالیز بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی

استاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی گفت: بخش‌هایی که بنزین آروماتیک تولید می‌کردند به‌طور کامل مورد آنالیز قرار می‌گرفتند و ایرادها به انتقاد کشیده می‌شد، اما بنزین‌های سوپری که خودشان وارد کردند هرگز آنالیز نشد و تأیید مراکزی چون پژوهشگاه نفت را نگرفت.

نقش کلیدی سوداگران بنزین در آلودگی هوا / لزوم آنالیز بنزین‌های وارداتی و پتروشیمی

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم، این روزها که آلودگی هوا، نفس هموطنان را به شماره انداخته، صنایع را فلج کرده و مراکز آموزشی را به تعطیلی‌های پیاپی کشانده، مقایسه رویکرد دولت حسن روحانی نسبت به تاثیر کیفیت بنزین مصرفی بر آلودگی هوا تامل‌برانگیز شده است؛ دولتی که وقتی روی کار آمد معصومه ابتکار،  رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیستش، با این توجیه که بنزین‌‌های پتروشیمی عامل آلودگی هواست باب واردات بنزین را باز کرد و حالا که آلودگی هوا بیش از هر زمان دیگری به کشور خسارت وارد می‌کند، عیسی کلانتری، رئیس فعلی سازمان حفاظت محیط زیست راه چاره را دعا کردن برای وزیدن باد می‌داند.

علی‌اکبر یوسفی، استاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، به تسنیم می‌گوید: متاسفانه در موضوع بنزین، به کشور خیانت شد. به جای آنکه روی سوخت خودروها تمرکز کنند، ببینند بازده سوخت در موتور خودروها چقدر است و کاتالیزورهای مورد استفاده در خودروها چه کیفیتی دارند کار را به دست آنهایی که مشاور شرکت توتال بودند و وابستگی‌های خارجی و تابعیت‌های دوگانه داشتند سپردند و آنها هم بنزین پتروشیمی را حذف و به سوی واردات بنزین حرکت کردند.

وی ادامه می‌دهد: ذی‌نفعان بنزین‌های وارداتی کار را به جایی رساندند که بخش‌هایی که بنزین آروماتیک تولید می‌کردند به طور کامل مورد آنالیز قرار می‌گرفتند و ایرادها به انتقاد کشیده می‌شد اما بنزین‌های سوپری که خودشان وارد کردند هرگز آنالیز نشد و تایید مراکزی چون پژوهشگاه نفت را نگرفت.

یوسفی با بیان اینکه سیاسی‌بازی‌ها و منفعت‌طلبی‌ها سبب شده امروز وضع آلودگی هوای شهرهایی چون تهران بحرانی و صنایع در پی تعطیلی‌های متعدد متضرر شوند می‌گوید: تاکنون که به جای استفاده از دانش اهل فن، منافع شخصی را در نظر گرفته‌اند، اما حالا دیگر وقت آن رسیده  که نتیجه‌های آنالیز بنزین‌هایی که وارد می‌کنند را بگذارند روی میز. چون در حال حاضر هیچ آنالیز مقایسه‌ای بین برش‌های بنزین پتروشیمی با بنزین‌های وارداتی در دست نیست.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران از طرح‌های کنترل آلودگی هوا استقبال نمی‌کنند می‌گوید: علاوه بر اینکه روی پالایشگاه‌ تهران کار نکردند تا کیفیت بنزین تولیدی در تهران بهبود یابد به جای حمایت از خودروی برقی، طرح تعویض فیلترهای خودرو یا سایر طرح‌های کنترل آلودگی هوا، تمام تمرکز خود را گذاشتند روی دوچرخه‌سواری. در حالی که استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در شهری با شیب تهران بی‌معناست.

استاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تاکید می‌کند: آنچه واضح است این است که مصرف بنزین سوپر باید از مصرف بنزین معمولی کمتر باشد در حالی که چنین نیست. مسئولان باید به مردم پاسخ بدهند چرا بنزینی که گرانتر است و ادعا می‌شود اکتان بیشتری دارد بد می‌سوزد و مصرفش حتی از بنزین معمولی بیشتر است.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری نشست‌های کارشناسانه و بهره‌گیری از خرد اهل فن می‌گوید: سالهاست وزارت نفت در دست کسانی است که دانش فنی ندارند؛ نتیجه این شده که عده‌ای غیرکارشناس در پست‌های حساس قرار گرفته‌اند. زمانی که گفتیم از ایجاد پالایشگاه خصوصی حمایت کنید تا ایرانی‌ها هم از نفت استفاده کنند و دست خارجی‌ها قطع شود مخالفت شد. می‌گفتند دولت قبل مشکل آلایندگی بنزین دارد حالا می‌گویند چاره‌ای نیست جز اینکه منتظر بمانیم  باد بیاید.

یوسفی راهکار عاجل کنترل آلودگی هوای تهران را استفاده از بنزین‌های پالایشگاه بندرعباس دانسته و می‌گوید: بنزین‌های پالایشگاه تهران کیفیت نامناسبی دارد و لازم است که از مصرف آن در تهران جلوگیری شود. بنزین‌هایی با انرژی بیشتر مانند بنزین یورو 5 پالایشگاه بندرعباس را به جای آنکه صادر کنند بیاورند تهران و بنزین پالایشگاه تهران را در شهرهای بادخیز استفاده کنند.

وی در پایان می‌گوید: برای بلند مدت هم دو اقدام مهم را بهتر است هرچه زودتر در دست اجرا قرار دهند: در تهران مشکل دی‌اکسید کربن داریم. پس باید درختانی با بیشترین ضریب تبدیل دی‌اکسیدکربن به چوب و با رشد سریع کاشته شوند. همچنین روی بهبود کیفت بنزین پالایشگاه‌های تهران کار شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان