امنیت و مهاجرت، محور گفت‌وگوهای مدیترانه

تهران- ایرنا- پنجمین همایش بین‌المللی سالیانه گفت‌وگوهای مدیترانه که از پنجشنبه ۱۴ آذرماه با حضور بیش از ۵۵ کشور در رم پایتخت ایتالیا با محوریت بررسی مسائل سیاسی، امنیتی،‌ مهاجرت و اقتصادی حوزه مدیترانه و خارج از این منطقه آغاز به کار کرد، امروز (شنبه ۱۶ آذر - ۷ دسامبر) به کار خود پایان می‌دهد.

امنیت و مهاجرت، محور گفت‌وگوهای مدیترانه

وزارت امور خارجه ایتالیا و موسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی این کشور، میزبانی این همایش سه روزه گفت‌وگوهای مدیترانه (MED) را برعهده دارند که نخستین نشست بین‌المللی با محوریت مسائل منطقه مدیترانه با حضور سران دولت‌ها، نمایندگان جامعه مدنی، شرکت‌ها و اندیشمندان از خاورمیانه است.
بیش از 55 کشور و افزون بر 50 نفر از سران کشورها، وزیران و نمایندگان ارشد سازمان‌های بین‌المللی در این همایش شرکت کرده‌اند که محور آن حول مسائل مختلف از جمله امنیت، مهاجرت، جامعه مدنی و فرهنگ است.

هدف از برگزاری این همایش، ارائه «دستور کار مثبتی» برای منطقه خاورمیانه از طریق ایجاد انگیزه‌ای برای مذاکرات و ارائه دیدگاه‌های جدید، بازنگری در رویکردهای سنتی و رفع چالش‌های مشترک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.  
این همایش فرصتی برای وزیران امورخارجه ایتالیا و ترکیه فراهم آورد تا درباره تعدادی از مسائل از جمله روابط دوجانبه، لیبی، سوریه و شرق مدیترانه و روابط ترکیه و اتحادیه اروپا مذاکره کنند.

وزارت امور خارجه ایتالیا به دنبال دیدار روز پنجشنبه وزیر خارجه این کشور با همتای ترکیه‌ای در حاشیه این همایش، در توئیتی بر اهمیت مذاکرات سازنده و شفاف بین رم و  آنکارا برای مقابله با چالش های راهبردی تاکید کرد. چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه دیدگاه و راهبرد ترکیه درباره مسائل شرق مدیترانه را در حاشیه این همایش تشریح کرد.

« سیدمحمدکاظم سجادپور » معاون وزیر امور خارجه ایران نیز برای شرکت در این همایش بین‌المللی به رم سفر و با « مرینا سرینی » همتای ایتالیایی‌اش دیدار و دو طرف درباره توسعه روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه رایزنی کرد.

حوزه مدیترانه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان با بیش از 500 میلیون نفر جمعیت است و قطب تجارت دریایی جهان محسوب می‌شود. این منطقه از طریق کانال سوئز و تنگه جبل الطارق محل عبور هزاران کالا و منابع است.
همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه که از سال 2015 میلادی آغاز به کار کرده، مکانی برای مذاکرات در سطح مقام‌های عالی‌رتبه درباره مسائل این حوزه است.

« سامح شکری » وزیر امور خارجه مصر در سخنرانی روز جمعه در این همایش گفت، تروریسم یکی از تهدیدهای اصلی علیه صلح و ثبات و تلاش‌های توسعه‌ای است که به تلاش‌های جدی برای مقابله با گروه‌های تروریستی نیاز دارد و نباید به مقابله با داعش و القاعده محدود شود؛ باید همه گروه‌هایی را هدف قرار دهد که دیدگاه‌های افراط گرایانه دارند.

این مقام مصری بر حفظ ارتباط بین کشورهای این منطقه مدیترانه برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای رفع بحران های این منطقه و همچنین رسیدن به یک اقدام عادلانه و نهایی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.
2023

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان