۷ دسامبر، روز جهانی هواپیمایی کشوری

پرواز، همواره رویای دیرینه‌ی بشر بوده است. نشانه‌های این ادعا را می‌توان در یادداشت‌ها و طرح‌های لئوناردو داوینچی، نقاش و دانشمند ایتالیایی جست‌وجو کرد

7 دسامبر، روز جهانی هواپیمایی کشوری

پرواز، همواره رویای دیرینه‌ی بشر بوده است. نشانه‌های این ادعا را می‌توان در یادداشت‌ها و طرح‌های لئوناردو داوینچی، نقاش و دانشمند ایتالیایی جست‌وجو کرد. صدها نفر در راه رسیدن به این آرزو کشته شدند و هزاران طرح برای تحقق این هدف اجرا شد که اکثر آن‌ها به شکست منجر شد؛ درنهایت برادران رایت به این رویا جامه‌ی حقیقت پوشاندند و صنعت هواپیمایی مرهون از خودگذشتگی تمامی این افراد است. روز جهانی هواپیمایی کشوری نیز به همین دلیل در تمامی کشورها مورد توجه است. با مجله‌ی الی گشت در روز هواپیمایی همراه باشید.

امضای کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی در سال 1944

چرا روز جهانی هواپیمایی کشوری اهمیت دارد؟

16 آذر، (مصادف با 7 دسامبر) روز جهانی هواپیمایی کشوری است. در این روز، با امضای کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی در سال 1944، سازمان جهانی هواپیمایی تأسیس شد. بااین‌وجود، امسال کمی با دیگر سال‌هایی که این رویداد برگزار شده، متفاوت است. سال 2019 این رویداد 75 سالگرد برگزاری خود را نیز جشن می‌گیرد. به همین دلیل هم موضوع امسال روز جهانی هواپیمایی کشوری «هفتاد و پنجمین سال مرتبط شدن جهان با هم» انتخاب شده است.

نمایی از یک هواپیما در آسمان

پرواز بشر، از رویا تا واقعیت

با آغاز دوران سلطه‌ی انسان بر آسمان‌ها، صنعت هواپیمایی به‌سرعت رشد کرد و تحول یافت. قوانین مختلف، استانداردها و قراردادهایی وضع شد که به خطوط هوایی نظم و یکپارچگی می‌بخشید؛ اما زمانی فرا رسید که نیاز انسجام بیشتری در این زمینه احساس می‌شد؛ درنتیجه در 7 دسامبر 1944، پیمان حمل‌ونقل هوایی شکل گرفت که به پیمان شیکاگو نیز معروف است. در کنار این قرارداد، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) نیز تشکیل شد که به‌طور رسمی، فعالیت خود را از سال 1947 آغاز کرد.

این سازمان، زیرمجموعه‌ی سازمان ملل متحد است که با سازمان هواشناسی جهانی، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، اتحادیه جهانی پست، سازمان بهداشت جهانی و سازمان دریایی بین‌المللی نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. روز جهانی هواپیمایی کشوری، یک رویداد سالیانه است که در روز 7 دسامبر برای یادآوری اهمیت صنعت هواپیمایی برگزار می‌شود. از سوی دیگر، ایکائو مسئول افزایش استانداردها برای ایمنی پروازها است.

تصویری از حرکات نمایشی هواپیماها

روز جهانی هواپیمایی، بهانه‌ای برای یادآوری اهمیت صنعت هوایی

هدف از نام‌گذاری روز جهانی هواپیمایی کشوری، این است که توجه جهانی را به اهمیت اجتماعی و اقتصادی صنعت هواپیمایی معطوف کند. نقش اساسی را هم در این زمینه، ایکائو بر عهده دارد که باعث می‌شود تا در تمامی قاره‌های جهان، حس همکاری برای بهبود این نوع از حمل‌ونقل و آگاهی از آن افزایش پیدا کند. نتیجه‌ی این کار، استفاده‌ی بیشتر و دسترسی بهتر مردم جهان به انواع خدمات مختلف خواهد بود.

سازمان ملل به همراه کشورها در سراسر جهان با تصویب دستورالعمل سال 2030، دوران نوینی را در عرصه‌ی توسعه‌ی پایدار جهانی آغاز کرده‌اند. اهمیت حمل‌ونقل هوایی در این است که قاره‌های جهان را به یکدیگر متصل می‌کند. هر پنج سال یک‌بار، هم‌زمان با سالگرد تأسیس ایکائو، این سازمان یک موضوع را برای جشن سالگرد تعیین می‌کند تا توجه جهانی را به آن معطوف نماید. شما می‌توانید در کنار دیگر خدمات الی گشت، بلیط هواپیما را نیز از ما خریداری کنید.

تصویری از یک هواپیما در آسمان

سمبل‌های ایکائو در روز جهانی هواپیمایی کشوری

معمولاً در این رویداد، نشان ایکائو را به همراه تبلیغات مختلف روز جهانی هواپیمایی مشاهده می‌کنید. لوگوی این سازمان شبیه نماد سازمان ملل متحد است، به‌جز اینکه در لوگوی ایکائو دو بال هواپیما نیز دیده می‌شود. لوگوی سازمان ملل، کره‌ی زمین را به همراه تاجی از برگ درختان زیتون (که نماد صلح است) نشان می‌دهد.

تصویری از نماد و لوگوی ایکائو

نقش افراد در روز جهانی هواپیمایی کشوری

ایکائو از همراهی و پشتیبانی دولت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد بهره‌مند‌است که فعالانه این رویداد را پیگیری می‌کنند و در راستای بهبود این صنعت، در حد توان خود قدم‌های کوچک یا بزرگی برمی‌دارند. روز جهانی هواپیمایی کشوری به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و بسیاری از کشورها مانند آفریقای جنوبی در این روز به برگزاری سمینار، حرکت‌های اجتماعی، سخنرانی‌ها و فعالیت‌های آموزشی و غیره می‌پردازند.

نمایی از یک هواپیما روی باند

نکات جالب در مورد خطوط هوایی بین‌المللی

  • در سال 2015 هواپیمایی کشوری در جهان، 27352 هواپیما را در ناوگان خود داشت
  • به‌طور متوسط، در هر دقیقه بین 500 هزار تا یک‌میلیون نفر با هواپیما در جهان جا به جا می‌شوند
  • بوئینگ 747 از خودروی شما بهینه‌تر بنزین مصرف می‌کند!
  • قدیمی‌ترین هواپیمای جهان، هلندی است و از سال 1919 در حال پرواز است
  • سفر با هواپیما، امن‌ترین راه مسافرت است
قدیمی‌ترین هواپیمای جهان

ما در این مقاله، به معرفی روز جهانی هواپیمایی کشوری پرداختیم و از رویای بشر گفتیم که چطور به واقعیت پیوست. آیا از آن دسته افرادی هستید که زیاد با هواپیما به مسافرت می‌روید یا تاکنون سوار هواپیما نشده‌اید؟ نظر شما درباره‌ی حمل‌ونقل هوایی چیست؟ تجربیات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان