اعلام آمادگی ۳۲ شرکت اروپایی برای همکاری با صنعت نفت ایران

۳۲ شرکت اروپایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما این شرکت‌ها شرط گذاشته‌اند که در صورتی در قالب اینستکس آماده همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند که وزارت نفت ایران، شرکت‌های خصوصی را ضمانت کند.

اعلام آمادگی 32 شرکت اروپایی برای همکاری با صنعت نفت ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت اظهار داشت: ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی باید تغییر کند که نکته اول در این زمینه، شناخت وضعیت موجود است و بعد از شناسایی ظرفیت‌ها، نیاز به راهبرد داریم.

وی افزود: اولین راهبرد ما باید راهبرد تولید برای بازار داخلی باشد و باید سیاست جانشینی واردات را به‌عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که ظرفیت‌های بسیاری در بازار داخلی وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن را واردات تصاحب کرده، در حالی که می‌توان با ظرفیت‌های داخلی نیاز داخل کشور را تأمین کرد.

پدیدار با بیان "در بخش ساخت گه‌گاه بیش از 80 تا 90درصد ظرفیت تولید داخلی داریم"، گفت: ظرفیت‌های عملیاتی از ظرفیت‌های اسمی بسیار کمتر است و علت آن را هم باید در ترکیب متعادل سبد مدیریت اقتصادی کشور جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: حدود 84درصد سبد مدیریت اقتصادی کشور در دست بخش خصوصی نیست، به طوری که حدود 21درصد در دست شرکت‌های خصولتی، حدود 21درصد در دست صندوق‌های بازنشستگی و حدود 42درصد در دست دولت است و سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور حدود 16درصد است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سهم 16درصدی بخش خصوصی از اقتصاد کشور در حالی است که بخش خصوصی در کشور ایران در زمینه‌های تولید و بازرگانی ظرفیت 56درصد اقتصاد کشور را دارد و این بسیار ارزشمند است.

پدیدار با اظهار "در این مقطع ما فقط واردات فناوری و دانش فنی نیاز داریم نه واردات کالا"، گفت: خودکفایی ملی یک شعار نیست، بلکه واقعیتی است که باید به سمت آن برویم و علت این ضرورت نیز مزیت‌های نسبی چون منابع قابل‌توجه انرژی، نیروی کار متخصص و نوآوری‌های صنعتی است که در کشور به‌وجود آمده است و در دست داریم.

وی افزود: در بخش پایین‌دستی صنعت نفت عمدتاً در بخش تجهیزات نیاز به تجمیع توان و انتقال دانش فنی داریم که در نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت، فعالان این عرصه فرصت مغتنمی برای ارائه دستاوردها و بهره‌گیری از بستر ایجاد شده به‌منظور تعامل با صاحبان فناوری را دارند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در سالهای اخیر در اتاق بازرگانی ایران با 114 شرکت کوچک و متوسط اروپایی مذاکره کردیم که در نهایت از این تعداد 32 شرکت برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما این شرکت‌ها شرط گذاشته‌اند که در صورتی در قالب اینستکس آماده همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند که وزارت نفت ایران، شرکت‌های خصوصی را ضمانت کند.

وی ادامه داد: با وزارت نفت نیز اخیراً مذاکراتی داشته‌ایم که بتوانیم بسترهای لازم برای ضمانت شرکت‌های داخلی توسط وزارت نفت را برای اجرایی شدن همکاری نفتی شرکت‌های ایرانی و اروپایی فراهم کنیم.

در ادامه این نشست، محمد ناصری، رئیس شورای سیاستگذاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت با بیان "همواره در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با وجود تقاضای بیش از ظرفیت شرکت های داخلی برای حضور در نمایشگاه مواجه بوده‌ایم"، گفت: به‌طور متوسط سالانه 2000 تقاضا از طرف شرکت‌های داخلی و خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران وجود دارد که در نهایت می‌توانیم برای 1100 تا 1200 شرکت امکان حضور فراهم کنیم و هر ساله 800 تا 900 شرکت، پشت درهای نمایشگاه می‌مانند که با برگزاری نمایشگاهی تخصصی در زمینه صنایع پایین دستی نفت، می‌توانیم میزبان این شرکت‌ها برای ارائه دستاوردها و تعاملات با دیگر شرکت های داخلی و بین‌المللی باشیم.

همچنین طلوعی، مجری برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین دستی نفت، زمان برگزاری این نمایشگاه را 13 تا 16 بهمن‌ماه امسال اعلام کرد و گفت: با توجه به‌اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای حضور در این نمایشگاه تخصصی زیاد باشد، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند و در واقع تمامی شرکت‌های متقاضی باید فرآیند ثبت‌نام و ارائه مدارک خود را تا 2 الی 3 هفته آینده تکمیل کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان