کاهش آلودگی هوا طی چند هفته جان انسان ها را نجات می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهند کاهش آلودگی هوا تأثیر بسیار سریع و شگرفی روی حفظ جان انسان می گذارد و طی مدت کوتاهی می تواند وضعیت زندگی ما را تغییر دهد.

کاهش آلودگی هوا طی چند هفته جان انسان ها را نجات می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهند کاهش آلودگی هوا تأثیر بسیار سریع و شگرفی روی حفظ جان انسان می گذارد و طی مدت کوتاهی می تواند وضعیت زندگی ما را تغییر دهد.

کمیته زیست محیطی مجمع بین المللی FIRS متشکل از سازمان های تحصصی حوزه بهداشت تنفسی که این پژوهش را اجرا کرده، می گوید سیاست ها و قوانین کاهش آلاینده ها با کاهش بستری شدن در بیمارستان، تولد زودرس و مرگ ارتباط مستقیم دارد. این کمیته، تحقیقات انجام شده روی اصلاحات زیست محیطی در سرتاسر جهان و اطلاعات مربوط به مرگ و میر یا بیماری ها پس از اجرای طرح را بررسی کرده اند و به نتایج جالبی رسیده اند.

به عنوان مثال در آمریکا پس از تعطیل شدن کارخانه فولاد یوتا در اواسط دهه 1980 میلادی شاهد کاهش قابل توجه موارد بستری شدن در بیمارستان، غیبت از مدرسه (به علت بیماری) و مرگ و میر بر اثر مشکلات تنفسی مثل آسم بودیم. در ایرلند و تنها یک هفته بعد از اجرای طرح ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای عمومی، کاهش 26 درصدی حمله قلبی و کاهش 32 درصدی سکته قلبی حاصل شد. چین هم در زمان برگزاری المپیک 2008 پکن سیاست های کاهش فعالیت کارخانه های آلاینده اجرا شد و فقط ی دو ماه، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

نتایج این تحقیق در ژورنال جامعه ATS آمریکا منتشر شده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم «مزایای کاهش آلودگی هوا را همه می دانیم، اما گستردگی این تأثیرات و زمان کوتاه اثرگذاری واقعاً حیرت انگیز است».

اگرچه بشر به طور کلی نتوانسته انتشار آلاینده های کربنی را کاهش دهد، اما سیاست های اتخاذ شده از سوی کشورهای مختلف توانسته بخش زیادی از منابع آلودگی زیانبار برای انسان را تحت کنترل درآورد. به عنوان مثال بین سال های 1990 تا 2015 در آمریکا شاهد کاهش 73 درصدی مقدار اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و ترکیبات مشابه بودیم. برآوردها نشان می دهند این دستاورد باعث کاهش 2 تریلیون دلاری در هزینه های درمانی شهروندان آمریکایی شده است.

با این حال سازمان بهداشت جهانی می گوید آلودگی هوا سالانه جان 4 میلیون نفر را می گیرد، بنابراین هنوز جای کار بسیاری داریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان