فرهنگ مراجعه به وکیل جزیی از حرکت تحولی در نظام قضایی است

اصفهان- ایرنا- رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تحول در عرصه فرهنگی گفت: فرهنگ مراجعه به وکیل و کارشناس به این معناست که آن را جزیی از حرکت تحولی در نظام قضایی می‌بینیم.

فرهنگ مراجعه به وکیل جزیی از حرکت تحولی در نظام قضایی است

علی بهادری جهرمی روز شنبه در همایش فرهنگ مراجعه به وکیل و کارشناس در طرح تحول قوه قضاییه در سالن اهل بیت اصفهان افزود: لازمه هر تحولی هم در مرحله وقوع تحول و هم در مرحله استمرار و بقا آن حرکت تحولی وجود فرهنگ لازم برای آن تحول است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که فرهنگ انقلابی میان مردم ایجاد نمی‌شد انقلاب هم نمی‌توانست به پیروزی برسد به همین دلیل انقلاب با حفظ فرهنگ انقلابی ماندگار شد.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضایی ادامه داد: در هر حوزه تحولی همین معنا و جایگاه برای فرهنگ وجود دارد، اگر تحول بخواهیم ناگزیریم در فرهنگ‌ها تغییر و تحول ایجاد کنیم و برای استمرار فرهنگ آن را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: در جهت تحول قضایی همین معنا ضرورت دارد، اگر بدنبال این تحول هستیم اگر وضعیت موجود در تحقق عدالت را بهینه نمی‌دانیم به این دلیل است که مردم ما احساس مناسبی نسبت به وضعیت تحول عدالت ندارند.

بهادری خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه از وکیل باید به همه تسری و توسعه پیدا کند زیرا تنها مختص مردم و بدنه اجتماعی و عامه نیست، قاضی هم باید نوع نگاه و فرهنگی که بر دستگاه و نهاد و قاضی نسبت به وکیل و کارشناس دارد باید تغییر پیدا کند.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: روزی می‌توان گفت فرهنگ استفاده از وکیل توسعه یافته که در مرحله اول قضات ما نوع نگاه دیگری به کارشناس و وکیل داشته باشند زیرا مردم از نگاه قاضی حس می‌گیرند.

بهادری اضافه کرد: فرهنگ مراجعه به وکیل و کارشناس بالاتر از هر شخص، نهاد، قانون و ابزار دیگری نگاه به وکیل و کارشناس را در جامعه تغییر می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید در راستای اخلاق حرفه‌ای اهتمام جدی صورت بگیرد، فرهنگ و تحول از درون آغاز می‌شود، اگر تحقق عدالت را مطلوب نمی‌دانیم ما باید در این راستا پیشگام شویم.

وی در جلسه پرسش و پاسخ این همایش با اشاره به جذب وکلای جدید گفت: نسبت به دغدغه وکلا و کارشناسان آگاه هستیم و در مسیر حل مشکلات به فکر کاریابی برای وکلای قبلی هم هستیم.

بهادری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کار کارشناسی تصریح کرد: تاکنون 10 هزار کار کارشناسی ارجاع دادیم که به طوری تقریبی به هر کارشناس یک پرونده ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به بیمه وکلا، گفت: بیمه وکلا موضوع پیچیده‌ای بود که در مرحله اول چون صندوق بیمه‌ای نداریم، توانایی رقابت با بیمه صندوق حمایت را نداشتیم.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: در راستای بیمه‌های تامین اجتماعی و تجاری حرکت کردیم و با مدیران عامل بیمه‌های فعال در کشور برای همه انواع رشته‌های بیمه‌ای مذاکره کردیم که جمع‌بندی به بیمه میهن رسید.

وی اضافه کرد: شرایط بیمه میهن متفاوت‌تر از سایر بیمه‌ها بود، در حال حاضر هشت قرارداد در هشت رشته بیمه‌ای بسته شده است.

بهادری اظهارداشت: آیین نامه حق‌الوکاله اصلاح و متن آن نهایی شد و به زودی برای رییس قوه قضاییه ارسال می‌شود در این راستا باید گفت تعرفه حق‌الوکاله به زودی بروز می‌شود.

کارشناسان مرکز وکلا در این همایش مشکل اصلی را ارجاعات دانستند که بسیاری از برگه‌های ابلاغ و ارجاع در دادگستری فقط عنوان کانون کارشناسان را دارد و باید این مشکل حل شود.

رعایت تعرفه دستمزدها مورد تاکید  این کارشناسان است از این رو و به گفته آن‌ها باید تدبیری اتخاذ شود تا حد این تعرفه مشخص شود. آن‌ها شفاف نبودن و عدم نظارت بر قوانین را مشکلات موجود این حوزه دانستند.

در استان اصفهان بیش از هزار و 200 وکیل دادگستری در مرکز وکلا و بیش از 500 کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف فعالیت دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان