در قسمت چهل و سوم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: چرا ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر غیرمجاز آثار سینمایی هیچ کار قابل توجهی برای مقابله با قاچاق فیلم ها انجام نمی دهد؟

در قسمت چهل و سوم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با احسان سالمی از روزنامه وطن امروز در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، قاچاق گسترده آثار سینمایی و انفعال دستگاه های مرتبط در این خصوص، بلاتکلیفی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان و مسأله مهم انتخاب کاخ جشنواره فیلم فجر ...

منتظری: چرا ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر غیرمجاز آثار سینمایی هیچ کار قابل توجهی برای مقابله با قاچاق فیلم ها انجام نمی دهد؟/ سالمی: حضور برخی افراد در هیأت انتخاب جشنواره فجر باعث تعجب است!

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهل و سومین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

سالمی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: حضور برخی افراد در هیأت انتخاب جشنواره فجر باعث تعجب است! ترکیب این دوره هیأت انتخاب شامل تعداد زیادی مدیر و اندکی فیلمساز است. سوأل بنده این است که چطور یک فیلمساز جوان با 2 فیلم می خواهد راجع به فیلمسازان بزرگی مانند حاتمی کیا تصمیم گیری کند؟ این فیلمساز قطعاً نظرش تحت نظر و تأثیر دیگران خواهد بود.

منتظری نیز در این رابطه با بیان اینکه شنیده می شود با خیلی از سینماگران برای حضور در هیأت انتخاب مذاکره شده اما آن ها تن به حضور در این هیأت نداده اند اظهار داشت: اینکه چرا سینماگران راضی به همکاری با شخص دبیر جشنواره نشده اند مسأله مهمی است و این پرسش را به وجود می آورد که چرا کار مهمترین رویداد سینمایی کشور به جایی رسیده که اهالی سینما دیگر حاضر به همکاری با آن نیستند! ای کاش امسال با این همه فیلمسازان بزرگی که فرم حضور در جشنواره را پر کردند کمی وزن هیأت انتخاب سنگین تر بود! بنده معتقدم مسئولان جشنواره برای برگزاری باشکوه جشنواره فیلم انقلاب اسلامی نباید سهل انگارانه و باری به هر جهت دست به گزینش افراد بزنند.

منتظری در بخش دیگری از اظهاراتش به قاچاق گسترده آثار سینمایی واکنش نشان داد و با انتقاد از انفعال نهادها و دستگاه های مرتبط در این خصوص گفت: در عرض 24 ساعت 3 فیلم سینمایی قاچاق شده که در تاریخ سینمای ایران بی سابقه است. واقعاً من نمی دانم وظیفه وزارت ارشاد و ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجازی آثار سینمایی و سمعی و بصری چه چیزی است؟

وی ادامه داد: آقای طباطبایی نژاد که همزمان 2 سمت مهم معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجازی آثار سینمایی و سمعی و بصری را دارند در اظهارنظری طی گفتگو با یکی از رسانه ها گفته اند این آثار یا از طریق لابراتوار بیرون آمده یا از طریق تهیه کننده های شان! این اظهارات شوک آور است. پس وظیفه ستاد شما چیسن؟ جالب تر اینجا است که ایشان در بخش نهایی مصاحبه شان گفته اند بنده به علوم غیبیه آگاه نیستم که بدانم چه کسی این کار را کرده! من نمی دانم چرا ما سال های سال است در مورد قاچاق فیلم های سینمایی حرف می زنیم اما جلوی این اتفاقات گرفته نمی شود. سوأل بنده این است که چرا با این همه بودجه ای که خرج می شود زیرساخت های سینما درست نمی شود تا دیگر شاهد چنین رخدادهایی نباشیم.

لطیفی ضمن تأیید اظهارات منتظری گفت: جالب آنجا است که اگر سیستم اطلاعاتی و امنیتی وارد این قضیه شوند می توان ظرف مدت 24 ساعت عامل اصلی را پیدا کرد اما گویا این اتفاق برای آقایان اهمینی ندارد.

در بخش دیگری از این برنامه سالمی در خصوص جشنواره سینماحقیقت که از 18 آذرماه آغاز به کار می کند اظهار داشت: امسال نام های بزرگی در جشنواره حضور دارند و من فکر می کنم شاهد یکی از دوره های خوب جشنواره باشیم.

وی سپس در خصوص مبحث مهم معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: بنده معتقدم این مسأله یک بازی سیاسی بود. کسانی که اعلام کردند باید مالیات اخذ شذ و بعد آن را لغو کردند بازی سیاسی انجام دادند. در فاصله 24 ساعت اعلام کردند مخالف هستیم و باید به حالت قبل برگردد. این عجیب است.

منتظری نیز در این رابطه اظهار داشت: در روزهای اخیر خیلی از هنرمندان اظهارنظر کردند که ما اگر بیمه بیکاری و امنیت شغلی داشته باشیم باید مالیات بدهیم اما در حال حاضر این درآمد ما زندگی یومیه مان را هم تأمین نمی کند. آنچه بنده طی این مدت رصد کردم این بود که برداشت جناحی و سیاسی از این اتفاق صورت گرفت و خیلی از افراد معتقد بودند دولت در آستانه برگزاری انتخاب به نفع خودش بازی سیاسی راه انداخته! جالب اینکه یکی از بانوان تهیه کننده و کارگردان سینما در این باره موضع گرفت و در صفحه شخصی اش نوشت: اگر اسم این معافیت مالیاتی باج نیست چه چیزی می توان به آن اطلاق کرد؟

در بخش بعدی سالمی در خصوص انتخاب کاخ جشنواره فجر که این روزها در رسانه ها بسیار به آن پرداخته می شود اظهار داشت: ما هر سال این بحث را داریم و من پیشنهادی دارم که سازمان سینمایی یک نظرسنجی برگزار کند از اهالی رسانه اما نتایج آن شفاف باشد و مشخص شود که هر فرد به کدام سالن رأی داده تا در نتیجه تشکیک نشود. این سالن جایی است که اهالی رسانه باید بروند و تنور جشنواره را گرم کنند و از این رو هر نظری که دادند باید به عنوان نظر اصلی انتخاب شود و نباید نظر مسئولان تحمیل شود.

منتظری نیز تأکید کرد: متأسفانه تجربه ثابت کرده که نظر رسانه ها برای آقایان مهم نیست؛ از 2 سال پیش که جشنواره به اشتباه از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت انتقال پیدا کرد اکثریت قریب به اتفاق رسانه ها فارق از نگاه های سیاسی و جناحی نسبت به این مسأله انتقاد داشتند و پردیس ملت را شایسته برگزاری جشنواره فیلم انقلاب نمی دانستند.

وی خاطرنشان کرد: بنده قبل از شروع برنامه با تهیه کننده و سردبیر محترم «هفت» هم صحبت داشتم و باید اعلام کنم که نظر دوستان در برنامه «هفت» هم این است که جشنواره باید در برج میلاد برگزار شود.

دبیر تحریریه سینماپرس متذکر شد: لازم به ذکر است که پیروی این اتفاقات کمپینی در فضای مجازی شکل گرفته و تا این لحظه چهره های شاخص رسانه ای از اعضای انجمن منتقدان تا مدیران مسئول و سردبیران و خبرنگاران سایت های تخصصی و خبرگزاری ها و روزنامه ها آن  امضا کردند، این کمپین خواستار انتخاب محل اصلی جشنواره در برج میلاد است.

منتظری تصریح کرد: امیدوارم در آینده شخص دبیر و دوستان سازمان سینمایی ادعا نکنند صدای درخواست اهالی رسانه را نشنیدیم. دوستان مدتی است با صدای بلند اعلام می کنند از میزبانی پردیس ملت رضایت نداریم و باید برای رشد و شکوه جشنواره این رویداد در برج میلاد برگزار شود. مهمترین اتفاق این است که طی 2 سالی که جشنواره در پردیس ملت برگزار شده ما به هنرمندان دسترسی نداشتیم و شقه و شکاف وحشتناکی میان اهالی رسانه و سینماگران به وجود آمده و خلل بسیاری به کار رسانه ها وارد شده است.

منتظری در بخش پایانی این برنامه گفت: روز 12 آذر تابناک مصاحبه ای را با جناب آقای میرکریمی منتشر کرد و ایشان که خودشان پیش از این پست دولتی داشتند و دبیر جشنواره جهانی فجر بودند انتقادات تندی را نسبت به مدیریت فرهنگی کشور مطرح کردند که برای بنده این موضع ایشان جالب بود و مایلم بخشی از اظهارات شان را برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی برنامه عیناً بازگو کنم. «سیستم دولتی مدت هاست توان و انگیزه مقابله با سودجویی ها را از دست داده و عرصه را یکپارچه به دلالان واگذار کرده، در حوزه سازمان سینمایی و وزارت ارشاد از شکل گیری هر حرکت مثبتی ناامید هستم. مدیران غیرکارشناس و بیگانه با سینما و حوزه فرهنگ که در ترسیم افق‌ها ناتوانند و بخاطر فقدان قدرت تشخیص در ارایه راهکار نیز ناکارآمد و مصلحت را در محافظه کاری و حرف شنوی از حوزه‌های دیگر می‌بینند به درد این سینما نمی‌خورند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان