در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد؛

بررسی آینده سینماداری در ایران طی یک نشست تخصصی

نشست تخصصی با عنوان «آینده سینما داری در ایران» با سخنرانی مجید مسچی، مدیرعامل موسسه سینما شهر و عبدالله بیچرانلو، استاد دانشگاه، و با حضور جمعی از دانشجویان و پژوهشگران ۱۳ آذرماه ۱۳۹۸ در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد.

بررسی آینده سینماداری در ایران طی یک نشست تخصصی

به گزارش سینماپرس، در این نشست مجید مسچی بر لزوم جهانی‌شدن سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اگر چه جهانی شدن به دلیل عدم آمادگی های زیرساختی، فنی و اقتصادی در ایران می توانند به عنوان تهدید مطرح شود اما سینمای ایران ناگزیر از جهانی شدن است؛ لذا ایجاد سیاست گذاری های خلاق و بهره گیری از تجربه های موفق در این زمینه ضرورت دارد.

مسچی امکان استفاده از صدا و تصویر را دو نقطه قوت سینما در مقایسه با رسانه های دیگر عنوان کرد و افزود: مخاطب سینما باید در سالن سینما حیرت زده باشد و برای اینکه سینما در رقابت با سایر رسانه ها بتواند جایگاه خود را حفظ کنند لازم است فیلم های اکران شده جذابیت لازم را داشته باشند.


وی با اشاره به پایین بودن قیمت بلیت سینما در ایران گفت: به دلیل گران بودن تجهیزات و قیمت ارزان بلیط سینما، استفاده از تکنولوژی های جدید که بر جذابیت سینما می افزاید در سینمای ایران امکان پذیر نیست.

مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین افزود: بدون شک قیمت بلیت بر میزان سینما رفتن افراد تاثیر گذار خواهد بود و افزایش قیمت بلیت در سال جاری، سینمای ایران را با کاهش تماشاگر مواجه خواهد کرد.

مجید مسچی بر این نکته که از منظر اقتصادی افزایش سرانه درآمد ملی با سرانه فروش سینما نسبت مستقیم دارند تاکید کرد و با اشاره به اینکه 500 سالن سینمایی در کشور در حال ساخت می باشد گفت: متاسفانه توزیع سالن های سینما در کشور توزیع متقارنی نیست.

در ادامه این نشست عبدالله بیچرانلو به بحث در خصوص مدیریت سالن ها و مجتمع های سینمایی پرداخت و گفت: باید آینده سینماداری در ایران را در مواجهه با تحولات پیش رو از جمله تحولات فناورانه، جهانی شدن، تحولات اجتماعی و تاثیر این تحولات و روندها در سینماداری مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به تأثیر تحولات و روندهای جهانی و داخلی در سینمای ایران، مهمترین روندهای جهانی را رسانه ای شدن، تجاری شدن و جهانی شدن عنوان کرد.

این استاد دانشگاه، ژانر کمدی را مورد استقبال جامعه کنونی عنوان کرد و گفت: در صورت شناخت ذائقه مخاطب و فیلم سازی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی و همچنین توجه به گرایش ایرانیان به مصرف تصویری، فرصت های مناسبی پیش روی آینده سینماداری در ایران قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به رقابت گذشته سینما و تلویزیون که با به وجود آمدن تلویزیون باعث عقب نشینی سینما از عرصه سرگرمی ها شد و بعد توانست با کمک فیلم های جذاب و تکنولوژی های جدید جایگاه خود را به دست آورد، پیش بینی کرد که سینما در آینده نیز با توجه به رسانه های نوین، می تواند جایگاه خود را به تعادل برساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان