برنده شدن تعجب برانگیز سوگلی، سورپرایز بی مزه آکادمی اروپا

بانی فیلم، گروه سینمای جهان: مراسم آکادمی اروپا نه چندان موفق و بسیار کشدار و بی حال شنبه شب گذشته برگزار شد.

برنده شدن تعجب برانگیز سوگلی، سورپرایز بی مزه آکادمی اروپا

بانی فیلم، گروه سینمای جهان: مراسم آکادمی اروپا نه چندان موفق و بسیار کشدار و بی حال شنبه شب گذشته برگزار شد.

شنبه شب در برلین، سالن برگزاری سالانه برای معرفی بهترین های سینمای این قاره، پر از مدعوین با لباسهای فاخر بود. سورپرایز بی مزه این مراسم، برنده شدن تعجب برانگیز فیلم انگلیسی «سوگلی» اثر یورگوس لانتیموس بود که هشت جایزه به دست آورد؛ از جمله جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم کمدی، بهترین هنرپیشه زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین مونتاژ، بهترین طراحی لباس و بهترین چهره پردازی.

البته بی شک این شکل از اختصاص جایزه ها به یک فیلم، چندان جالب نیست، چرا که اولاً فیلمهای بسیار خوب دیگری از جمله «متهم میکنم» ساخته رومن پولانسکی سخت مورد بی مهری قرار گرفت و از سوی دیگر، وقتی فیلمی بهترین فیلم سال و همان فیلم بهترین اثر کمدی سال هم می شود و همین فیلم جایزه بهترین کارگردانی را هم می گیرد، بسیار بی مزه است. بهترین فیلم سال در دو رشته کمدی و جدی، یعنی اینکه کارگردان خیلی خوب بوده و تایید این مسئله است؛ پس بی مورد و حتی کمی ابلهانه است که دوباره به کارگردانش هم جایزه دهند.

جدا از این «بینوایان» از فرانسه ساخته اول لادج لی جایزه فیلم اول را به دست آورد. این فیلم در دو هفته اول فروش خود در فرانسه نزدیک به یک میلیون تماشاگر داشت و از آثار مهم جشنواره کن بود. دیگر فیلم کن که مورد توجه قرار گرفت، جایزه سناریو نیز به فرانسه برای فیلم «پرتره دختری در آتش» ساخته سلین سیاما تعلق گرفت که در کن هم همین جایزه را به دست آورده بود. بهترین بازیگر مرد آنتونیو باندارس برای «رنج وافتخار» ساخته پدرو المودوار داده شد. جایزه افتخاری آکادمی اروپا به ژولیت بینوش و ورنرهرتزوگ داده شد. جایزه بهترین فیلم از نظر تماشاگران اروپا «جنگ سرد» از لهستان تعلق گرفت.

این مراسم چهارساعته به ریاست ویم وندرس برگزارشد، گاه خمیازه برخی حاضران را در پی داشت و بسیار کشدار بود. مجریان زن این مراسم چندان حرفه ای به نظر نمی آمدند و لحظاتی که برای تنوع وگرمی مراسم از سوی آنان اجرا شد، گاه بی مزه و حوصله سربرترین بخشهای این اتفاق هنری بودند.

درکل امسال مراسم جوایز اکادمی اروپا را میتوان از هرجهت متوسط ارزیابی کرد.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان