تفکیک زباله در محل در راستای هوشمندسازی شهر است

تهران-ایرنا- روزانه شش هزار و ۸۰۰ تن پسماند که ۹۰۰ تن خشک و پنچ هزار و ۹۲۰ تن آن پسماند مخلوط است در تهران تولید می‌شود. که این مسئله اهمیت مدیریت پسماند و تفکیک در محل را در کلان شهری مانند تهران دو چندان و این شهر را به هوشمندسازی نزدیک می‌کند.

تفکیک زباله در محل در راستای هوشمندسازی شهر است

صدرالدین علیپور عصر دوشنبه در رویداد تهران هوشمند و پنل تخصصی مدیریت هوشمند پسماند در برج میلاد اظهار داشت: طرح کاپ هوشمندسازی مدریت پسماند کاهش زمان، انرژی، کنترل تولید، ذخیره سازی و کاهش هزینه ها را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اپلیکیشن های زیادی به صورت پراکنده ایجاد شده که به دلیل عم یکپارچگی موفق نبوده است.

علیپور با اشاره به روش های مدیریت پسمان به صورت هوشمند گفت: جمع آوری نیمه مکانیزه، مخازن هوشمند، اپلیکیشن ها، تجهیزات جداسازی، مخازن زیر زمینی، بازی های اموزشی، دستگاه های RVM، فشرده سازی پسماند، تصفیه شیرآبه ها از این روش های هستند.

سیستم پسماند از هم گسیخته است

 مهدی جلیلی قاضی زاده مدیر طرح جامع پسماند شهر تهران نیز در ادامه عنوان کرد: در افق 1420 چشم انداز در مدیریت پسماندی هوشمند  باید همراه با مدیریت پایدار  باشد.

وی ادامه داد: 34 تا 35 درصد پسماند خشک ارزشمند داریم که برای افزایش بهره وری از پسماند نیازمند زیرساخت های تفکیک از مبدا هستیم و از آنجایی که نسبت غرفه های تفکیک از میزان پسماند کمتر است، مردم ترغیب نمی شوند.

قاضی زاده تصریح کرد: در تهران کمیت پسماند کم اما با توجه به تراکم آن کار دشواری است زیرا می بایست از مبدا کار تفکیک انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار مخزن ذخیره سازی پسماند داریم و حتی بیش از تولید مخزن وجود دارد به طوری که زیر ساخت تفکیک کم اما زیر ساخت های جمع آوری پسماند بسیار زیاد است.

مدیر طرح جامع پسماند شهر تهران تصریح کرد: عدم تفکیک در محل باعث افزایش عارضه زباله گردی می شود و دسترسی عوامل غیر رسمی به پسماند را بیشتر می کند. با توجه به رکود اقتصادی درآمد های شهرداری کم شده و یک تمایلی ایجاد شده که شهرداری درآمدی از پسماند جذب کنند به همین دلیل در دو سال اخیر نرخ قرارداد پسماند خشک تغییر پیدا می کند.

قاضی زاده عنوان کرد: سیستم پسماند بسیار از هم گسیخته است و بر عهده سازمان پسماند است و باید یک سازمان یکپارچه تشکیل و تمامی اختیارات را در اختیار آنها قرار دهیم.

وزارت کشور به مسئله تفکیک از مبدا زباله ورود کند

 حسن پسندیده مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت از محیط زیست هم دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی اظهار داشت: از سال 97 ماموریت پسماند به شهرداری داده شد و این درحالی است که همچنان مدیریت پسماند نیاز به فرهنگ سازی و دانش عمومی دارد.

وی عنوان کرد: عمل نکردن دستگاه ها به اجرای قوانین، عدم وجود ضمانت اجرایی حقوقی و قانونی و نبود بستر سیاست های تشویقی از جمله عوامل عدم تحقق اهداف ماموریت پسماند است.

پسندیده تصریح کرد: در این زمینه نیاز است تامین منابع مالی مورد نظر انجام و به برنامه تفکیک از مبدا توسط وزارت کشور و سایر ارگان ها توجه شود و توسط صدا و سیما نیز فرهنگسازی صورت گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان