آموزش زبان چینی در مدارس، شاید به زودی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: پیشنهاد داده ایم که زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود به فهرست آموزش‌های ما افزوده شود.

به گزارش میزان، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد اظهار کرد: شعار هفته پژوهش سال 98 پژوهش خلاقیت و زندگی است.

ذوعلم بیان کرد: بدون رعایت عنصر خلاقیت و پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر به تحول دست نمی‌یابیم. به عنصر خلاقیت در مدرسه و ساختار آمورش و پرورش به قدر کافی توجه نشده است.

وی افزود: پژوهش در آموزش و پرورش باید به رشد خلاقیت کمک کند. برنامه درسی فعلی ما چقدر با نیاز‌های واقعی نسل امروز پیوند برقرار کرده است؟ ما به این نقص اذعان داریم و رفع این نقیصه نیازمند کار‌های بلند مدت و طولانی دارد.

ذوعلم بیان کرد: باید جهت گیری فعلی اسناد تحولی را به طور کامل و با توجه به اهمیت‌های آشکار آن طی کنیم، ولی در اجرای کامل آن باید بر اساس کمبود‌ها و کاستی‌ها در زیر ساخت‌ها شروع کنیم که مهمترین کمبود زیر ساختی و تشکیلاتی است تا بتوانیم مقوله پژوهش را از مقوله تولید بسته‌های آموزشی جدا کنیم و از آن طرف نقد وبررسی درباره برنامه درسی شفاف‌تر انجام شود. فرهنگ سازمانی و محوری بودن معبودات یک مانع و کمبود منابع انسانی یک بحث دیگر است.

وی گفت: دچار نقص فرهنگ پژوهشی هستیم و دچار پژوهش‌های کلیشه‌ای هستیم. پژوهش‌های ما باید مدرسه محور شود تا کاستی‌ها و چالش‌های مدرسه را شناسایی کنند و راهکار ارائه دهند.

ذوعلم بیان کرد: دچار کمبود اعتبار پژوهشی هستیم، ولی پرداختن به اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش سرمایه گذاری مهمی است.

وی گفت: ما باید پژوهش را به سطح مدرسه و دانش آموز پیش ببریم.

رئیس سازمان پژوهش افزود: باید با یک نگاه مشارکتی در پژوهشگاه‌های کشور به صورت واقعی ورود کنیم و به تعمیق فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم.

وی بیان کرد: هنوز مبانی نظری تحولی ما در پژوهش‌های آموزش و پرورش ورود نکرده است. باید به سمت تحول درونی پژوهش‌ها متناسب با اسناد تحولی پیش برویم.

رئیس سازمان پژوهش در ادامه افزود: جز فرهنگ ساری و تعمیق فرهنگ سازمانی راه دیگری برای جلوگیری از جعل پژوهش وجود ندارد و جعل مدارک آفتی است که باید از آن خارج شویم. هر اقدامی در جامعه باید بر اساس یک اقدام پژوهشی باشد.

ذوعلم بیان کرد: تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی و زبان‌های عربی و زبان فارسی سه حوزه را در سازمان تشکیل می‌دهد. پیشنهاد داده ایم که زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود به فهرست آموزش‌های ما افزوده شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان