سکسکه جنین چه فوایدی دارد؟

سکسکه جنین چه فوایدی دارد؟
محققان معتقدند شاید سکسکه بتواند به جنینی که در رحم قرار دارد، تنفس را یاد بدهد و به عبارتی، بخشی از آموزش ابتدایی در مورد تنفس باشد.
دکتر پیتر کاریلاس استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نورث‌وسترن درباره این خبر گفت: « سکسکه، یک واکنش است و به واکنش‌های سریعی شباهت دارد که هنگام برخورد چکش پزشک با زانو تولید می‌شوند. هنگام آغاز این واکنش که بیشتر با تحریک مری یا معده انجام می شود، ساقه مغز، سیگنال‌هایی را به دیافراگم و سایر اندام‌های تنفسی می‌فرستد و به انقباض ناگهانی آنها و نهایتا جذب ناگهانی هوا منجر می‌شود. سپس، بافتی موسوم به برچاک‌نای یا اپیگلوتکه در قسمت بالای حنجره قرار دارد و مانع ورود غذا به نای می‌شود، مجرای هوایی را می‌پوشاند و به بروز سکسکه منجر می‌شود. از آنجا که سکسکه به بسته شدن مسیر هوایی منجر می‌شود، هیچ عملکرد تنفسی و یا کاربرد آشکار دیگری در بزرگسالان ندارد. برخلاف رفلکس حلقی که به پیشگیری از خفگی کمک می‌کند، رفلکس ناشی از سکسکه، به محافظت از مجرای هوایی یا گلو منجر نمی‌شود.»بیشتر بخوانید علت سکسکه جنین در رحم مادر چیست؟

توانایی کنترل نفس با سکسه

به گزارش ایسنا از لایو ساینس، پژوهشگران نورث‌وسترن در این پروژه، فعالیت مغزی مرتبط با سکسکه را در نوزادان تازه متولد شده مورد بررسی قرار دادند و 217 نوزاد زودرس و نوزاد کامل را بررسی کردند.سرپرست این پژوهش درباره نتایج این تحقیقات گفت:« پژوهش‌های پیشین در مورد مدل‌های حیوانی و انسانی نشان داده بودند که انقباض عضلات غیرارادی در رحم، به ارسال سیگنال‌هایی به قشر مغزی منجر می‌شود. ما باور داریم که این فرآیند می‌تواند محل قرار گرفتن این عضلات را به مغز آموزش دهد تا از عهده کنترل آنها برآید.ما می‌دانیم که انقباض غیرارادی عضله، به مغز کمک می‌کند تا نقشه‌ای را از بدن شکل دهد. با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت که انقباض دیافراگم، به مغز امکان می‌دهد تا نقشه‌ای از دستگاه تنفسی فراهم کند که به کنترل آن منجر می‌شود. تنفس انسان‌ها در بیشر زمان‌ها، غیرارادی است و به سیگنال‌هایی که از ساقه مغز به عضلات تنفسی ارسال می‌شود، بستگی دارد اما امکان انتخاب آن نیز وجود دارد. برای مثال، هنگامی که پزشک از ما می‌خواهد تا نفس عمیق بکشیم، یک کار انتخابی انجام می‌دهیم. این همان توانایی کنترل تنفس است که نوزادان آن را به واسطه سکسکه یاد می‌گیرند.»بیشتر بخوانید با سکسکه نوزادم چه کنم؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان