پرداخت وام به چین کم شده و کمتر هم می‌شود!

در پی هشدار دونالد ترامپ به بانک جهانی درباره وام ندادن به چین، این بانک از کاهش پرداخت تسهیلات به چین خبر داد.

در پی هشدار دونالد ترامپ به بانک جهانی درباره وام ندادن به چین، این بانک از کاهش پرداخت تسهیلات به چین خبر داد.

به گزارش ایبِنا، بانک جهانی که در حال حاضر زیر نظر دیوید مالپاس، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا اداره می‌شود از کاهش قابل توجه پرداخت تسهیلات به چین خبر داد و گفت: این روند کاهش پرداخت تسهیلات ادامه خواهد داشت.

ترامپ پیش تر در موضع‌گیری شفاف همراستا با جنگ تجاری آمریکا و چین، در هشداری با اعطای وام از سوی بانک جهانی به چین مخالفت کرد. بانک جهانی پس از اظهارات ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: تسهیلات بانک جهانی به چین به شدت کاهش پیدا کرده و در راستای توافق با سهامداران بانک از جمله آمریکا، باز هم کاهش خواهد یافت.

ترامپ بامداد شنبه در پیامی توییتری وام دادن بانک جهانی به چین را به باد انتقاد گرفته و نوشته بود: چین پول فراوانی دارد و اگر ندارد ایجادش کند. وام دادن را متوقف کنید! روز پنج شنبه نیز استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ اظهارات مشابهی در کنگره آمریکا داشت. منوچین در دیدار با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بانک جهانی باید برنامه اعطای وام به چین را متوقف کند.

آنتونی گونزالز، نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو لایحه‌ای را در کنگره مطرح کرده که با خارج کردن چین از «بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه» از اعطای وام بانک جهانی به چین جلوگیری می‌کند. بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه بخشی از بانک جهانی است که تسهیلات و وام‌های مالی در اختیار کشورهای کم‌درآمد قرار می‌دهد تا از گسترش فقر جلوگیری کرده و سرمایه‌گذاری پایدار را ارتقا دهد.

منوچین در این جلسه گفت که انتخاب دیوید مالپاس، معاون پیشین وی به عنوان رییس بانک جهانی به وی اطمینان می‌دهد که این بانک در برنامه‌های وام‌دهی خود بازنگری خواهد کرد. تنش درباره وام‌های دریافتی چین از بانک جهانی از آنجا ناشی می‌شود که پکن میلیاردها دلار از درآمد خود را در پروژه «یک کمربند، یک جاده» در اختیار دیگر کشورها قرار داده تا زیرساخت‌های لازم برای این طرح را ایجاد کنند؛ اقدامی که به مذاق سیاستمداران آمریکایی خوش نیامده است.

بانک جهانی در سال مالی 2019 حدود 1.3 میلیارد دلار وام به چین داده است. این در حالی است که این کشور در سال 2017 نزدیک به 2.4 میلیارد دلار تسهیلات مالی از این بانک اخذ کرده بود. موضوع وام‌های بانک جهانی به چین در حالی جدی می‌شود که جنگ تجاری میان پکن و واشینگتن در جریان است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان