«دنیای‌اقتصاد»سلسله رویدادهای «نیم‌دایره» را برگزار می‌کند

گردهمایی بازیگران تجارت الکترونیکی

دنیای‌اقتصاد : فردا چهارشنبه در نخستین رویداد از سلسله رویدادهای «نیم‌دایره» دنیای‌اقتصاد، بازار تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ با حضور بازیگران خصوصی و دولتی این عرصه در سالن رایزن برگزار می‌شود.

رویدادهای نیم‌دایره کنکاش‌های تخصصی اقتصاد دیجیتال هستند که در هر کدام بازیگران اصلی آن حوزه به بحث و تحلیل پیرامون وضعیت یک بخش از اقتصاد دیجیتال ایران می‌پردازند.

در رویداد اول با همکاری «دنیای‌اقتصاد» و دیجی‌کالا موضوع «تجارت الکترونیکی» ایران و با محوریت خرده‌فروشی آنلاین محور کلیدی بحث خواهد بود و بازیگران دیگر مانند مدیسه، تجارت الکترونیکی ارتباطات فردا، پادرو و سازمان فناوری اطلاعات هرکدام از زاویه دید مختلف بازار تجارت الکترونیکی ایران را تحلیل می‌کنند. همچنین دیجی‌کالا نیز از گزارش تحلیلی و آماری 6 ماهه نخست امسال را که شامل جزئیاتی از رفتار مصرف‌کنندگان و تحلیل بازار در یک بازه 6 ماهه است، رونمایی می‌کند.

بر اساس گزارشی که آنکتاد در سال 2019 از وضعیت تجارت الکترونیکی جهان منتشر کرده ایران با هفت رتبه جهش در رتبه 42 از بین 152 کشور جهان ایستاده است. صاحب‌نظران معتقدند که رشد تجارت الکترونیکی ایران در وضعیت اقتصادی ناپایدار و متلاطم ایران ناشی از چند عامل است که یکی از مهم‌ترین آنها انعطاف‌پذیری پلت‌فرم‌های آنلاین در برابر شرایط اقتصادی متغیر است. بی‌جهت نیست که طی یکی دو سال اخیر با رشد قابل‌توجه مارکت‌پلیس‌ها شاهد تغییر جهت در فضای خرده‌فروشی آنلاین ایران هستیم؛ موضوعی به رشد کلی این صنعت منجر شده است.

به‌رغم این فاصله بین خرده‌فروشی آنلاین و آفلاین در بین کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نشان‌دهنده فرصت بزرگی است که همچنان پیش‌روی این صنعت در کشوری چون ایران قرار دارد. به جز ده کشوراول لیست آنکتاد که فاصله بسیار نزدیکی با هم دارند و تقریبا بخش عمده خرده‌فروشی در این کشورها به صورت آنلاین انجام می‌شود، سایر کشورها از جمله ایران سهم پایینی از خرده‌فروشی را به خود اختصاص داده‌اند.

یک مزیت عمده ایران در رشد تجارت الکترونیکی رشد گسترده دسترسی به اینترنت و جامعه جوان و علاقه‌مند به تکنولوژی است. آمارها حاکی از آن است که 7/ 123 میلیون سیم‌کارت فعال در ایران وجود دارد و ضریب نفوذ کاربران فعال موبایل در کشورمان 150 درصد برآورد شده است. آمارها نشان می‌دهد از تعداد بیش از 82 میلیون جمعیت ایران، 72 میلیون و 940 هزار نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان حدود 89 درصد برآورد شده است.

با این حال خرده‌فروشی آنلاین تنها متمرکز بر شرکت‌های فعال در این عرصه نیست. نفوذ گسترده شبکه‌های اجتماعی در ایران تجارت در این عرصه را به سرعت افزایش داده و سهم خرده‌فروشی در شبکه‌های اجتماعی هم به شکل سریعی رو به رشد است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان