چرا تعهد ائتلاف اوپک برای کاهش تولید خوشبینانه است؟

عربستان سعودی قصد دارد تولید نفت خود را به زیر ۹.۷۴۴ میلیون بشکه در روز برساند. تولید عربستان سعودی در ماه اکتبر ۹.۸۹۰ میلیون بشکه در روز بود بنابراین این قول جدید داوطلبانه برای کاهش بیشتر تولید، بسیار بزرگ است.

چرا تعهد ائتلاف اوپک برای کاهش تولید خوشبینانه است؟

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، عربستان سعودی بازار نفت را در روز جمعه شوکه کرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت این کشور قول داد داوطلبانه بیشتر از سهمیه اش طبق توافق اوپک، تولید خود را کاهش دهد.

طبق قرارداد فعلی کاهش تولید ، عربستان سعودی توافق کرده تولید خود را زیر 10.311 میلیون بشکه در روز نگه دارد یعنی 322 هزار بشکه در روز کاهش. ولی اوپک در روز جمعه، 372 هزار بشکه دیگر کاهش تولید را بین اعضایش تقسیم کرد. به این ترتیب، سهمیه جدید تولید عربستان 10.145 میلیون بشکه در روز خواهد بود یعنی 166 هزار بشکه دیگر کاهش تولید.

ولی عربستان سعودی قصد دارد تولید نفت خود را بیش از این کاهش دهد و به زیر 9.744 میلیون بشکه در روز برساند. تولید عربستان سعودی در ماه اکتبر 9.890 میلیون بشکه در روز بود بنابراین این قول جدید داوطلبانه برای کاهش بیشتر تولید بسیار بزرگ است.

 اگر تمام اعضای این ائتلاف که شامل تولیدکنندگان غیر اوپک هم میشوند، 131 هزار بشکه در روز سهمیه خود را برای کاهش تولید اجرایی کنند، کل کاهش تولید این ائتلاف به همراه کاهش تولید داوطلبانه عربستان 2.1 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

 این واقعیت که عربستان سعودی قصد داشت بار بیشتری از این کاهش تولید را به دوش بکشد، نشان دهنده موقعیت این کشور در قرارداد کاهش تولید است و انگیزه عربستان برای این کار عرضه سهام آرامکو در بورس است که نیاز به قیمت بالاتر نفت دارد.

 یک دلیل دیگر برای موافقت عربستان و سایر اعضای این ائتلاف برای کاهش بیشتر تولید به رغم از دست دادن سهم بازار، افزایش انتظارات از کاهش رشد تقاضا در آینده است که بدون کاهش بیشتر تولید بر قیمت نفت تاثیر می گذارد.

 خبر برد اوپک و شگفتی عربستان تا الان هم قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت را به ترتیب 1.6 و 1.3 درصد افزایش داده است.

 164

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان